Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe (handgespaakte?) wielset

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 25 apr 2017 13:53

XC279 waren bij mij gescheurd bij de nippels binnen 2 zomers dus zou ik niet bepaald aanraden
Was ook niet bij 1 nippel maar bij ze allemaal :O
Nooit meer Kinlin voor mij
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 apr 2017 14:50

Zal wel aan de "vakman"gelegen hebben die ze gebouwd heeft.
Nog nooit van gehoord bij deze velg......heb ze zelf al jaren , null problemo.
Wel zelfgebouwd, zoals alles waar ik op rij...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Jasperoo
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 apr 2016 20:17

Jasperoo 25 apr 2017 16:38

@Keezx Wat is volgens jou het grootste verschil in velg tussen de R511 en de X31T. In totaal zal die wielset mij 100gram schelen (R511 zwaarste), Maar het gewicht zit hem dan in de velg.
Ik begrijp van jou dat dit niet zal uitmaken in het rijgedrag (bij wedstrijden). Maar hoor toch ook dat gewicht bij de roterende delen wel merkbaar zouden kunnen zijn en je daar liefst wat lichter wil hebben.
Natuurlijk is dit maar minimaal allemaal kan ik mij voorstellen, maar je geeft je geld maar 1x uit. (althans dat is de insteek :) )

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 apr 2017 17:11

Heb ik toch gisteren aangegeven?
100 gram in de velgen kan je wat betreft acceleratie gelijkstellen aan 2 dl. water ofwel minder dan een half klein bidonnetje.
Neem de proef en kijk of je het merkt.
Iets waar men in het algemeen niet bij stilstaat dat je de brede KinLins het best kan rijden met 23 mm banden (die worden > 25 mm reaal) en die zijn lichter dan de 25ers waarmee het wielgewicht aan de omtrek vrijwel gelijk is.
De KinLin XR31 is daarmee meer aero dan de R511 met 25ers.
Heeft ook nog het voordeel van de a-symmetrische achtervelg die de stabiliteit ten goede komt.
In wedstrijden komt het IMO minder op een eventueel marginaal verschilletje in acceleratie aan dan op wegligging en grip in bochten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 25 apr 2017 20:45

Bij mij werd in vrijwel alle gevallen de DT swiss velg aangeraden. De kinlin schijnt van iets zachter materiaal te zijn gemaakt en slijt wat sneller. Die XR31 velg leek mij namelijk ook wel een goed alternatief, mooi breed, semi aero en toch niet absurd zwaar.
TREK Emonda SL5 Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 apr 2017 21:10

Wedstrijdwielen zou ik niet in de eerste plaats op slijtvastheid selecteren, hoeveel rem je in wedstrijden?
Voor algemeen winter/toergebruik wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 25 apr 2017 21:13

Voor wedstrijden moeten wielen gewoon sterk zijn en stijf. Als ik zag waar ik vanavond over denderde is dat wel het belangrijkst.
Maak joe woar

Jasperoo
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 apr 2016 20:17

Jasperoo 25 apr 2017 21:29

Bedankt voor je antwoord @keezx. Interessante optie om 23mm te monteren. Scheelt inderdaad wat gewicht.
Waarschijnlijk ga ik voor de 31XRT bij Wheeltec.

jkniep
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 18 okt 2013 22:14
Locatie: Utrecht

jkniep 25 apr 2017 22:54

23 mm banden op een vergelijkbare velg (extern) zijn niet alleen lichter dan 25 mm banden maar ook vooral meer Aero. Dit is bij hoge snelheden (dus wedstrijdjes) vooral essentieel. Hoe beter de banden aansluiten extern op de breedte van de velg (ook extern) hoe meer Aero je wielen zijn en hoeveel meer snelheid je zult behouden met een kleinere inspanning.

Uiteraard heeft dit weer een groter voordeel bij hogere velgen maar dit is weer een geheel ander topic.

Ik heb zelf overigens handgespaakte wielen met Pacenti's SL 23 en die fietsen uitstekend. Deze zijn ook lekker licht en breed zat (24 mm extern) om te combineren met 23 mm bandjes (die zijn na het oppompen 24,4 mm dus passen perfect ;), oeps mag dat?) Ja, dat mag...
"it doesn get easier you just go faster"

"to compete to win that's all i live for"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 apr 2017 23:00

Vuistregeltje voor aerowielen is velg 5% breder dan de band, dus perfect is dat niet....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
noepzor
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
Locatie: Goor

Gebruikersavatar noepzor 26 apr 2017 07:33

Ik rij zelf geen wedstrijden vandaar de keuze voor een wat duurzamere velg. Voordeel van de rr511 is dat deze tubeless te rijden is. Scheelt weer 2x 100 gram aan biba
TREK Emonda SL5 Afbeelding

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 26 apr 2017 08:48

Keezx schreef:Zal wel aan de "vakman"gelegen hebben die ze gebouwd heeft.
Nog nooit van gehoord bij deze velg......heb ze zelf al jaren , null problemo.
Wel zelfgebouwd, zoals alles waar ik op rij...

Handgespaakt.nl is volgens mij niet bepaald een prutser ( wel een raar mannetje en oplichter maar dat is wat anders :mrgreen: )
Kan stukje pech zijn maar rij inmiddels toch alweer 9 jaar op een racefiets en nog nooit meegemaakt en ik rij ook niet bepaald weinig
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Plaats reactie