Reparatieset voor onderweg
Groot voordeel: je kunt er ook je derailleur, tandwielen en casette mee doen!
Een specifieke 11 speed ketting(...)pons heb je alleen nodig als je de ketting ook weer veilig wilt sluiten. Voor onderweg volstaat zo ongeveer alles. Sluiten doe je met een sluitschakeltje van KMC of SRAM
Een specifieke 11 speed ketting(...)pons heb je alleen nodig als je de ketting ook weer veilig wilt sluiten. Voor onderweg volstaat zo ongeveer alles. Sluiten doe je met een sluitschakeltje van KMC of SRAM
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Heeft IMO niks te maken met de mate van slijtage, eerder een materiaal- of fabricagefout.canyon81 schreef:CUT
Is mij vorige week op de racer overkomen... Twee weken geleden de ketting nog gecontroleerd met de kettingchecker: geen probleem. Toch brak de ketting na vlot optrekken bij een verkeerslicht. Ik dacht eerst: dat zal de sluitschakel wel zijn, die heb ik eerder doormidden gehad. Maar het was een gewone schakel die kapot was. Eén helft miste, de andere helft helemaal kromgetrokken. Daar was een pons echt nodig geweest. Maar die had ik niet bij me. Wel een telefoon gelukkig
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Exact, en omdat niemand (neem ik aan) een fatsoenlijke 11-speed pons en specifieke sluitpin (bij campa is dat zelfs een heel stukje ketting) bij zich heeft, volstaat om het even welke lichtgewicht pons en een sluitschakeltje.Keezx schreef:Een 11 speed ketting sluiten met een licht ponsje voor onderweg is vragen om nog een kettingbreuk..
Ik heb trouwens geen van beiden mee. De enige kettingen die ik wel eens door midden trap zijn van mijn stadsfiets, maar die zijn dan ook van prutkwaliteit en krijgen geen onderhoud
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb de ketting nog liggen, zal de leverancier eens een mail sturen. Het ging in dit geval om een 11-speed KMC-ketting (type KMC X11.93).Keezx schreef:Heeft IMO niks te maken met de mate van slijtage, eerder een materiaal- of fabricagefout.canyon81 schreef:CUT
Is mij vorige week op de racer overkomen... Twee weken geleden de ketting nog gecontroleerd met de kettingchecker: geen probleem. Toch brak de ketting na vlot optrekken bij een verkeerslicht. Ik dacht eerst: dat zal de sluitschakel wel zijn, die heb ik eerder doormidden gehad. Maar het was een gewone schakel die kapot was. Eén helft miste, de andere helft helemaal kromgetrokken. Daar was een pons echt nodig geweest. Maar die had ik niet bij me. Wel een telefoon gelukkig
Eenvoud kenmerkt het ware.
Een echte kettingbreuk, dat wil zeggen een binnen- of buitenplaatje doormidden heb ik in 50 jaar nog nooit meegemaakt.
1 keer een verloren (KMC) sluitschakel, vandaar dat ik weer uitsluitend SRAM sluitschakels gebruik.
De kans dat een sluitschakel faalt is IMO hoger dan dat de ketting zelf faalt, vandaar dat ik sindsdien er toch 1 bij me heb.
Zo'n dingetje weegt niks en neemt geen plaats in.
Faalmechanismen is jarenlang een deel van mijn werk geweest.
1 keer een verloren (KMC) sluitschakel, vandaar dat ik weer uitsluitend SRAM sluitschakels gebruik.
De kans dat een sluitschakel faalt is IMO hoger dan dat de ketting zelf faalt, vandaar dat ik sindsdien er toch 1 bij me heb.
Zo'n dingetje weegt niks en neemt geen plaats in.
Kan je eens een fotootje daarvan plaatsen?canyon81 schreef:
Ik heb de ketting nog liggen, zal de leverancier eens een mail sturen. Het ging in dit geval om een 11-speed KMC-ketting (type KMC X11.93).
Faalmechanismen is jarenlang een deel van mijn werk geweest.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Bij mij was de pen van de schalm afgebroken, dus niet de schalm zelf doormidden. Ik zal een fotootje plaatsen vanmiddag.Keezx schreef:Een echte kettingbreuk, dat wil zeggen een binnen- of buitenplaatje doormidden heb ik in 50 jaar nog nooit meegemaakt.
1 keer een verloren (KMC) sluitschakel, vandaar dat ik weer uitsluitend SRAM sluitschakels gebruik.
De kans dat een sluitschakel faalt is IMO hoger dan dat de ketting zelf faalt, vandaar dat ik sindsdien er toch 1 bij me heb.
Zo'n dingetje weegt niks en neemt geen plaats in.
Kan je eens een fotootje daarvan plaatsen?canyon81 schreef:
Ik heb de ketting nog liggen, zal de leverancier eens een mail sturen. Het ging in dit geval om een 11-speed KMC-ketting (type KMC X11.93).
Faalmechanismen is jarenlang een deel van mijn werk geweest.
Eenvoud kenmerkt het ware.
In je stuurdop plaatsenKeezx schreef: Zo'n dingetje weegt niks en neemt geen plaats in.

Keezx schreef:Een echte kettingbreuk, dat wil zeggen een binnen- of buitenplaatje doormidden heb ik in 50 jaar nog nooit meegemaakt.
1 keer een verloren (KMC) sluitschakel, vandaar dat ik weer uitsluitend SRAM sluitschakels gebruik.
De kans dat een sluitschakel faalt is IMO hoger dan dat de ketting zelf faalt, vandaar dat ik sindsdien er toch 1 bij me heb.
Zo'n dingetje weegt niks en neemt geen plaats in.
Kan je eens een fotootje daarvan plaatsen?canyon81 schreef:
Ik heb de ketting nog liggen, zal de leverancier eens een mail sturen. Het ging in dit geval om een 11-speed KMC-ketting (type KMC X11.93).
Faalmechanismen is jarenlang een deel van mijn werk geweest.

De pen is afgebroken van de schalm, daarna bij kracht zetten door de bus getrokken, waardoor de andere schalm (waar de pen nog aan vast zat) is scheefgetrokken.
Eenvoud kenmerkt het ware.