Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Kettingblad voor 52 of 50

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 04 jun 2017 22:05

Jans, laat het los.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9020
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 jun 2017 22:31

Ik ben benieuwd wat de volgende vraag gaat worden nadat je een paar weken heb gereden met 52x36 en 12/25.
Maar met welke cadans rij jij in godsnaam eigenlijk en welke snelheid rij je daarmee?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 04 jun 2017 22:46

fred404 schreef: 04 jun 2017 20:30
Op 34x13 bij 100rpm~105rpm rijd ik 35kmh, dan heb ik nog 2 kransjes over naar rechts. Het verschil tussen een 52x17 of 50x17 merk ik echt wel. Jouw vergelijking gaat niet op. In mijn wedstrijdperiode reed ik soms met een 54. En 54x13 is lichter dan de 50x11 waar nu de goegemeente mee rijd.
Ik heb 10speed, vandaar dat 34/13 zo vreemd klinkt voor mij, als je een 11 in de cassette hebt dan hoeft de ketting niet zo schuin. Ik rij bijna altijd met een 12/23.

Verder vind ik het buitenblad fijner. Met 35 km/h ben je op de grote plaat juist voorbereidt voor als het weer harder gaat. ;)

Naambezet
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jun 2014 23:38

Naambezet 05 jun 2017 00:12

En de rechte kettinglijn scheelt ook weer 1-2 watt

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 05 jun 2017 11:06

RVV schreef: 04 jun 2017 19:58
havana schreef: 03 jun 2017 22:55 Niemand op dit forum heeft een 52 nodig.
Jawel hoor :D
Zat ik op te wachten :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 05 jun 2017 12:41

@Jans ben toch al onder behandeling bij de fysio voor mijn hernia.
Met het knakknie moet ik even dealen is niet anders. Zolang ik geen pijn heb is het niet erg alleen geeft dit een raar gevoel.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 05 jun 2017 12:43

nijkie schreef: 04 jun 2017 22:31 Ik ben benieuwd wat de volgende vraag gaat worden nadat je een paar weken heb gereden met 52x36 en 12/25.
Maar met welke cadans rij jij in godsnaam eigenlijk en welke snelheid rij je daarmee?
Cadans is tussen 50 en 60 soms 65 snelheid is 24 km/h als ik me niet vergis kan soms ook hoger zijn.
Ghost Nivolet 6LC

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 05 jun 2017 13:34

Dan heb je aan een 50x13 als zwaarste verzet voldoende en dan ben ik uitgegaan van een belachelijk lage cadans van 50.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

helm
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2014 13:30

helm 05 jun 2017 15:37

52 is ( 2/50 =) 4% groter dan 50.

Het effect van achter een kransje kleiner schakelen is groter. Persoonlijk fiets ik met 50-34 in de bergen en 50-36, 50-39 of 50-42 op het vlakke.

Een cassette verwisselen is ook makkelijker dan de voorderailleur omhoog zetten (en dus ook opnieuw af moet stellen) en vaak een betere kettinglijn.
Voor mij is 50x11 zwaar zat* (=zwaarder verzet dan 53x12) bij een afdaling, weet je hoes snel je dan gaat?

helm
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2014 13:30

helm 05 jun 2017 15:49

From "cyclingweekly.co.uk" some marketing/expert language::

By addressing the weaknesses of both compact and standard chainsets, which fail to offer either a low enough (standard) or high enough (compact) gear ratio, it has gained a growing share of the market.

So is it time to say goodbye to the venerable compact and is the semi-compact/wide cassette king? We’ve brought together some of the industry experts to have their say on the matter.

Rotor’s head of engineering, David Martínez, thinks compact has had its day. “The compact became popular when nine-cog cassettes were the norm. Now, with 11-speed, it became logical for us to take advantage of those extra gears to increase the range.

“From a mechanical point of view, reducing the size of the smallest cassette cog results in lost efficiency. The logical way to widen gearing is through chainring size and the use of a 28-tooth cog.

“With 52/36 and 11-28t, the gear range is increased both up and down the range (compared to 50-34 and 11-25t), while maintaining adequate shifting.

“Plus, a 52/36 chainring combination is still mechanically efficient for the front derailleur.”

The experts say…

Despite being pioneers of single front ring set-ups, SRAM’s road manager Géraldine Bergeron doesn’t see the compact disappearing just yet: “Experience, terrain, fitness, riding style all factor into the gearing selection for an individual.

“In this case trends might not be the right choice. The current dominant commercial specs are a 52/36t chainset and 11-28t cassette or 50/34t and 11-32t. Compact, though losing some volume to 52/36, is not going away.”

Importantly, this seems to be a view shared by Shimano Europe’s Ben Hillsdon, “Road cycling has broadened its appeal in recent years towards Gran Fondos and sportives rather than classic road racing.

“That, combined with manufacturers looking for the widest spec to cover all types of riding, plus more riders understanding the benefits of riding at a higher cadence, has led to the increased popularity of wider cassettes.”

He summarised with a sentiment echoed by many others, “Whether a compact chainset or a wider-ratio cassette is better depends on many factors such as the route, the physical strength of the rider and the length of the ride. There is no one best solution.”

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 05 jun 2017 16:44

[/quote]

Cadans is tussen 50 en 60 soms 65 snelheid is 24 km/h als ik me niet vergis kan soms ook hoger zijn.
[/quote]

Hoe lang heb je de knakkende knieeen dan al en reed je toen ook al met zulke cadansen? Dit is echt heel belastend voor je knieeen.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 jun 2017 17:23

helm schreef: 05 jun 2017 15:49 From "cyclingweekly.co.uk" some marketing/expert language::

CUT
Is allemaal niet van toepassing voor Sweety2008...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie