Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4636
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 31 okt 2017 08:06

Dusss.
Wat is dat uitzoeken waar de spaken komen lastig als je een ander spaakpatroon neemt als youtube. Ook kwam ik er achter dat ik niet heel goed gemeten heb, waardoor de spaken niet de juiste lengte hadden voor het patroon dat ik had bedacht. Ook weer een leer momentje dus, maar met een ander patroon toch de spaken kunnen gebruiken.
Uitslag van dit project zijn een voorwiel met spaakpatroon kruis over 1, en een achterwiel met spaakpatroon over 1 aan de nds en kruis over 2 aan de ds. Op de standaard zijn de wielen zo goed als recht, en op het gevoel hebben de spaken een gelijke spanning. Of deze spanning een juiste is kan ik natuurlijk niet zeggen, zou heel goed te slap kunnen zijn.
Maar wel een leuk project, nu een spaakpatroon kiezen voor de nieuwe spullen, en dan kan ik die gaan opbouwen. Maar dat pas als ik de gewenste spaakspanningsmeter heb.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27917
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 nov 2017 13:44

Aflevering 1.

M'n richtbok + spaakspanningsmeter zijn binnen. Ik wacht nog op de rest (nippeldrijver + spaaksleutels). Het boek van Roger Musson heb ik inmiddels ook aangeschaft en grotendeels doorgelezen.

Ik heb twee oefenwielen
- Ambrosio 36 spaaks achterwiel dat kruis 2 is gespaakt
- Mavic Reflex 36 spaaks voorwiel dat kruis 3 is gespaakt

Ik kan dus meteen ervaring opdoen met 2 spaakpatronen.

Het Ambrisio-wiel staat nu op de bok. Er zit een duidelijke zijdelingse slag in, dus mijn eerste uitdaging wordt om dat eruit te halen. Ook meteen m.b.v. de Parktool TM-1 de spaakspanningen gemeten

Afbeelding

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 01 nov 2017 14:13

Leuk speelgoed.
Maar hoe weet je nu wat een juiste waarde is voor de spaakspanning. Ik kan me voorstellen dat dit afhankelijk is van de gebruikte spaken, aantal spaken, velgtype, inzetgebied wiel, rijdersgewicht etc. Zijn daar richtlijnen voor?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27917
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 nov 2017 14:21

De fabrikant van de velg hanteert hier maxima voor. Over het algemeen wordt aangenomen dat het vaak niet nodig/wenselijk is om helemaal tot de max te gaan. Onderzoek heeft aangetoond dat een hogere spaakspanning namelijk geen sterker wiel oplevert.

Op pagina 3 heeft @TL wel een algemene richtlijn gepost, die ik zo her en der op internet ook wel tegenkom. Spaakspanning is ieder geval geen exacte wetenschap.

In dit artikeltje vind je ook nog een richtlijn

Most manufacturers have a suggested spoke tension for their wheels. They’ll usually tell you the tension for the front wheel, as well as the right and left sides of the rear wheel. If you cannot find this information, a good ballpark is about 120 Kgf for the drive side. With most wheel designs, the non-drive side could be anywhere from 30-70% of that. Front wheels are usually slightly less than the rear drive side; call it about 115 Kgf.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 nov 2017 14:29

Voor veruit de meeste , enigszins lichte velgen is 1200 N een reeel maximum, daaroverheen gaan is meestal vragen om problemen (collaberen complete wiel of scheuren spaakgaten) en heeft ook verder meestal geen zin.
De bedoeling van een hoge spaakspanning aan aandrijfkant is het "slack"gaan van de andere kant te voorkomen, dat is essentieel voor een lange vermoeiingslevensduur.
Voor voorwielen is 1000 N zat, mits 20 spaken of meer.

PS, de term KGF is al een jaar of 45 (invoering SI stelsel) verouderd , de eenheid voor kracht is N (Newton).
Spaakspanning is ook feitelijk onjuist, is spaakkracht.
De Belgen maken het nog bonter, daar wordt nog veel de kg (massa) gebruikt voor bar (druk)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27917
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 nov 2017 15:55

Staat dat wel in de BINAS :D ?

(sorry ik kreeg ineens een flashback... je hebt natuurlijk volkomen gelijk doch de realiteit is dat er gewoon gesproken wordt over spaakspanning en KGF net zoals dat vreselijke wattagemeter dat werkelijk verderfelijk om zich heen grijpt)

https://www.youtube.com/watch?v=7HsUEIUyUH0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27917
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 nov 2017 16:42

Aflevering 2: richten en demontage

Vandaag kwamen mijn spaaksleutels binnen dus werd het tijd om weer iets te gaan doen. Eerst eens geprobeerd het slagje eruit te krijgen en dat lukt eigenlijk vrij makkelijk. Zoals op M-gineering staat: het is gewoon hetzelfde principe als een tent. Staat de tent scheef naar links moet je rechts wat scheerlijnen aanspannen.

De volgende stap was de demontage van het wiel. Daarvoor had ik gisteren de nippels al even met kruipolie ingespoten, want het is een oud wiel dat betere tijden heeft gekend. Misschien niet echt nodig maar baat het niet dan schaadt het niet.

Het losdraaien heb ik geleidelijk gedaan: eerst alle nippels een paar slagen los, vervolgens nog een paar slagen en toen spaak voor spaak de boel losgedraaid. Misschien dat dit niet strikt noodzakelijk is maar leek me een logische en veilige manier van werken. Met 36 spaken ben je nog best even zoet!

Afbeelding

Zeker 5 spaken hadden neiging te torderen, dus die heb ik ingeklemd met de griptang. Werkte perfect. Eén nippel wilde niet los dus die heb ik helemaal voor het laatst bewaard. Toen de spaak door de velg heen gestoken, de spaak zo kort mogelijk bij de nippel gepakt met de griptang en de nippel losgedraaid. Uiteraard de boel ook goed ingespoten met kruipolie. Hoera, alles kwam los zonder de nippel te slopen.

De nippels zitten behoorlijk onder de tubelijm dus die logeren vannacht in een bedje van lampenolie. Morgen even droogblazen met de compressor.

De volgende editie is het opnieuw inspaken.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 02 nov 2017 16:51

havana schreef: 02 nov 2017 16:42


Het losdraaien heb ik geleidelijk gedaan: eerst alle nippels een paar slagen los, vervolgens nog een paar slagen en toen spaak voor spaak de boel losgedraaid. Misschien dat dit niet strikt noodzakelijk is maar leek me een logische en veilige manier van werken.
State of the art!

Kan evenwel sneller: De non drive side als eerste spaak voor spaak losdraaien, daarna is de spanning ook van de drive side spaken af en gaan die makkelijker los

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 nov 2017 19:18

Je materiaal komt me bekend voor :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 750
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 03 nov 2017 07:27

Keezx schreef: 01 nov 2017 14:29 De Belgen maken het nog bonter, daar wordt nog veel de kg (massa) gebruikt voor bar (druk)
Ja, ik rij met 7 kilo in mijn banden :lol: :lol: :winkthumb:

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5166
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 nov 2017 10:45

Keezx schreef: 01 nov 2017 14:29

PS, de term KGF is al een jaar of 45 (invoering SI stelsel) verouderd , de eenheid voor kracht is N (Newton).
Spaakspanning is ook feitelijk onjuist, is spaakkracht.
De Belgen maken het nog bonter, daar wordt nog veel de kg (massa) gebruikt voor bar (druk)
Als je iets van de ontstaansgeschiedenis van België afweet, begrijp je waarom het si stelsel (wat tenslotte een Frans systeem is) niet aangeslagen is in de praktijk en op werkvloeren. Wel in de theoretische vakliteratuur overigens. Eenzelfde houding bij de Britten uiteraard.

Eenzelfde verschil merk je bijvoorbeeld ook op in labo's waar afhankelijk van het specifieke vakgebied (en zijn geschiedenis) de internationale nomenclatuur al dan niet gehanteerd wordt. De tegenstelling in Vlaanderen is hier eerder andersom dan met het si stelsel.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 nov 2017 11:13

Ik weet het een en ander van de ontstaangeschiedenis van Belgie in de 19e eeuw, maar ik zie niet direct een verband met het maar wat aanrommelen met eenheden voor parameters, dus kan je dat eens toelichten?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie