Re: Kettingblad keuze
Geplaatst: 18 nov 2017 19:10
Het vervangende crankset "Stronglight Track 2000" van Velosolo werd vandaag gemonteerd.
Er bleek een (voor mij toch, werd me niks over gezegd) een nieuw probleem: de buiging van die "spider" was bij de Stronglight met BCD van 144 minder dan bij de originele met BCD 110.
Gevolg was dat het Stronglight kettingblad in de weg zat van het frame.
Oplossing: langere trapas. Die is nu aan beide zijden 7 mm meer.
Dit kan niet anders dan betekenen dat de lagers nu meer belast worden (meer hefboomeffect).
Het zou wel nog binnen de standaard (lees: wat mechanisch mag) gedefinieerd zijn.
Heeft er iemand ervaring met een wijziging als deze - eventuele gevolgen voor levensduur lagers?
De aandrijving van de fiets is nu eindelijk wat ik in gedachte had in maart dit jaar. De aandrijving is met dit 1/8" kettingblad nu volledig 1/8" zoals gevraagd.
Ben erg benieuwd hoe snel de onderdelen nu gaan slijten.
Van mijn andere fietsen heb ik de ervaring dat het verschil 1/8" en 3/32" enorm is op dat vlak.
Het grootste "nieuwe" element is die motorfietsachtige Gusset "tank" ketting.
Benieuwd wanneer ik de excenter aan het eind ga hebben, met de KMC Z1RB was dat al na een maand rijden.
De Gusset ligt er nu een dikke maand, een 3500 km, op, maar totnogtoe moeilijk te beoordelen geweest door de sterke slijtage van het Surly rvs 3/32" kettingblad die op juiste spanning brengen lastig maakt.
Er bleek een (voor mij toch, werd me niks over gezegd) een nieuw probleem: de buiging van die "spider" was bij de Stronglight met BCD van 144 minder dan bij de originele met BCD 110.
Gevolg was dat het Stronglight kettingblad in de weg zat van het frame.
Oplossing: langere trapas. Die is nu aan beide zijden 7 mm meer.
Dit kan niet anders dan betekenen dat de lagers nu meer belast worden (meer hefboomeffect).
Het zou wel nog binnen de standaard (lees: wat mechanisch mag) gedefinieerd zijn.
Heeft er iemand ervaring met een wijziging als deze - eventuele gevolgen voor levensduur lagers?
De aandrijving van de fiets is nu eindelijk wat ik in gedachte had in maart dit jaar. De aandrijving is met dit 1/8" kettingblad nu volledig 1/8" zoals gevraagd.
Ben erg benieuwd hoe snel de onderdelen nu gaan slijten.
Van mijn andere fietsen heb ik de ervaring dat het verschil 1/8" en 3/32" enorm is op dat vlak.
Het grootste "nieuwe" element is die motorfietsachtige Gusset "tank" ketting.
Benieuwd wanneer ik de excenter aan het eind ga hebben, met de KMC Z1RB was dat al na een maand rijden.
De Gusset ligt er nu een dikke maand, een 3500 km, op, maar totnogtoe moeilijk te beoordelen geweest door de sterke slijtage van het Surly rvs 3/32" kettingblad die op juiste spanning brengen lastig maakt.