Bellen!
En wat doet een bel dan t.b.v. de veiligheid? Handig vind ik hem zeker, hij wordt veel eerder gehoord dan de luidruchtige Marchisio naven, de mijne vind ik zelfs mooi en hij klinkt ook nog eens leuk maar ik voel mij niet minder veilig zonder.
Het probleem met een bel op een racefiets is dat deze bijna nooit binnen handbereik zit. Ook is een fietsbel niet luid genoeg om door een automobilist gehoord te worden. Het is dus altijd veiliger om niet te bellen. Bij gevaar heb je meer aan roepen en remmen. Wel of niet gevaarlijk inhalen heeft niks met de aanwezigheid van een bel te maken.
Het probleem met een bel op een racefiets is dat deze bijna nooit binnen handbereik zit. Ook is een fietsbel niet luid genoeg om door een automobilist gehoord te worden. Het is dus altijd veiliger om niet te bellen. Bij gevaar heb je meer aan roepen en remmen. Wel of niet gevaarlijk inhalen heeft niks met de aanwezigheid van een bel te maken.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 23 aug 2018 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork
Over lulverhalen gesproken. Ik heb nu een aantal maal beargumenteert dat een bel echt niet "nodig" is (hoogstens handig). Dat rekening houden met elkaar niet noodzakelijkerwijs verband houdt (met een "t") met het monteren van een bel zou ook evident moeten zijn. Maar beldrammers zoals jij willen het niet horen.
Kom op zeg.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Nog wat leesvoer https://forum.fietsersbond.nl/t/wielren ... sbel/374/4
Een bel zou dus verplicht zijn op een fiets, maar alleen te gebruiken om direct gevaar af te wenden (net als bij een claxon). Maar blijkbaar zijn er best veel mensen (ouderen?) die schrikken van snel passerende wielrenners. Tja, wat moet je nu
Een bel zou dus verplicht zijn op een fiets, maar alleen te gebruiken om direct gevaar af te wenden (net als bij een claxon). Maar blijkbaar zijn er best veel mensen (ouderen?) die schrikken van snel passerende wielrenners. Tja, wat moet je nu
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Die is makkelijk: niet snel passeren dus.
Werkt mét en zonder bel
Werkt mét en zonder bel
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Haha, ja, dat werkt idd, of met een ruime bocht er omheen, als dat kan.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
@53x11: Jij weet je reputatie goed in stand te houden met je mentaliteit, maar is een bekend feit. Je hebt je al vaker van je “beste” kant laten horen op het forum,
@Ernie C: Positie bel inderdaad een “dingetje” op de racefiets, had ik niet over nagedacht, Als je diep onderin zit, dan lastig. Maar in meeste gevallen (bijvoorbeeld aangeven te willen passeren, geen issue lijkt me. Mijn Knog zit naast de stuurpen en daar zit je standaard inderdaad niet met je handen.
@rovar: Ben je er inmiddels al uit wat je gaat doen en/of wel type bel? Om maar eens on-topic te blijven
@Ernie C: Positie bel inderdaad een “dingetje” op de racefiets, had ik niet over nagedacht, Als je diep onderin zit, dan lastig. Maar in meeste gevallen (bijvoorbeeld aangeven te willen passeren, geen issue lijkt me. Mijn Knog zit naast de stuurpen en daar zit je standaard inderdaad niet met je handen.
@rovar: Ben je er inmiddels al uit wat je gaat doen en/of wel type bel? Om maar eens on-topic te blijven
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Die "reputatie" is een label dat jij op mij probeert te plakken en bestaat vooral in jouw hoofd.
Nu kán het natuurlijk zijn dat ik de gene ben met de plaat voor mijn kop, i.p.v. jij, maar volgens mij valt het wel mee met die reputatie en kan jij er gewoon een beetje slecht tegen om tegengesproken te worden. Hebben drammers wel vaker last van helaas.
Nu kán het natuurlijk zijn dat ik de gene ben met de plaat voor mijn kop, i.p.v. jij, maar volgens mij valt het wel mee met die reputatie en kan jij er gewoon een beetje slecht tegen om tegengesproken te worden. Hebben drammers wel vaker last van helaas.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die bel is hooguit een hulpmiddel. Het dient enkel om mensen te waarschuwen dat je er aan komt, dat gaat net zo goed met m'n stem.RonaldH76 schreef: ↑23 aug 2018 22:52 Wat een gelul allemaal hier, een bel op je fiets is ook voor je eigen veiligheid, of vergeet iedereen dat hier ?
Het is nou eenmaal nodig, niemand houd rekening met een ander tegenwoordig.
Al die lulverhalen over Strava, ratelnaven, dat je broek scheurt, of 'het ziet er niet uit' argumenten......
Kom op zeg
Het enige dat uiteindelijk telt is hoe je je opstelt in het verkeer en daar maakt die bel echt niet het verschil. Of wil je beweren dat het fatsoenlijk is om 6x te bellen op een smal fietspad om die langzame fietsers maar uit de weg te krijgen? Soms moet je gewoon even geduld hebben, met of zonder bel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
In mijn ogen is een bel voor de acceptatie bij de overige (lees oudere) weggebruikers. Ik merk duidelijk dat deze oudere weggebruikers vriendelijker reageren op een bel dan op een gil. Nu kan je dus denken het maakt mij niet uit wat zij van mij denken, zolang ik maar zo snel mogelijk kan passeren. Met deze instelling houd je echter de negativiteit tegenover ons fietstoeristen in stand.
Bij jeugdige medeweggebruikers werkt een gil dan weer een stuk beter (of in de binnenstad van amsterdam, maar daar moet je zo min mogelijk proberen te zijn op de fiets)
Bij jeugdige medeweggebruikers werkt een gil dan weer een stuk beter (of in de binnenstad van amsterdam, maar daar moet je zo min mogelijk proberen te zijn op de fiets)
Ik heb sinds dit jaar weer een bel op mijn fiets. Vindt het een goede toevoeging. Bij passeren houdt ik meestal mijn benen eerst even stil, vaak wordt dit al opgemerkt. Een bel zorgt dan te vaak voor dat de gene die je wilt passeren eerst gaat omkijken. Blijf dat wel een vreemd verschijnsel vinden. Je hoort iemand bellen en je gaat omkijken terwijl je natuurlijk ook langzaam al naar het midden van de weg stuurt.
De bel gebruik is vaker om mensen die tegen het verkeer in fietsen te attenderen, of van die mensen die graag appen op de fiets dat ik graag wil passeren zonder te vallen.
Naar mijn mening wordt bijvoorbeeld in Rotterdam langs de Rotte de bel vaak foutief gebruikt. Daar een beetje met 36 gemiddeld een tijdrit te gaan rijden, dan keihard bellen denken dat je er gelijk langs mag.
De bel gebruik is vaker om mensen die tegen het verkeer in fietsen te attenderen, of van die mensen die graag appen op de fiets dat ik graag wil passeren zonder te vallen.
Naar mijn mening wordt bijvoorbeeld in Rotterdam langs de Rotte de bel vaak foutief gebruikt. Daar een beetje met 36 gemiddeld een tijdrit te gaan rijden, dan keihard bellen denken dat je er gelijk langs mag.
Apex Aerodyn R8070 (2018)