verzet om te gaan klimmen
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Je kunt ook redeneren dat je aan een 32 genoeg hebt.. Dan kan je nog 7 a 8 km/u rijden onder acceptable cadans. Moet 't nog lichter, dus nog langzamer, gaat 't wel aardig op een balansoefening lijken Ipv fietsen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Eens een 34 zou nog kunnen, maar als het dan niet lukt ga er dan gewoon niet fietsen of neem een motortje. Het is dan kennelijk niet geschikt voor degene zijn fysiek.MarkVeenstra schreef: ↑10 jan 2019 13:44 Je kunt ook redeneren dat je aan een 32 genoeg hebt.. Dan kan je nog 7 a 8 km/u rijden onder acceptable cadans. Moet 't nog lichter, dus nog langzamer, gaat 't wel aardig op een balansoefening lijken Ipv fietsen.
+1 voor €50 heb je alle gereedschap dat je nodig hebt om de klus te klaren (cassette afnemer - kettingzweep en kettingpons)Ernie C. schreef: ↑10 jan 2019 13:19"Laten vervangen"? Ik zou de cassette + een nieuwe ketting bestellen op internet + het gereedschap om het te doen. Dat kost minder dan het te laten doen en dan kun je hem daarna zelf wisselen wanneer nodig zonder kosten.juniorke schreef: ↑09 jan 2019 17:29 Bedankt alvast voor de vele reacties. Ik denk volgende week mijn casette te laten vervangen en een 11-32 te monteren. Ik wil met gerust gemoed de trip naar de Ventoux maken zonder te piekeren over "zal het lukken?"
Het is juist dat ik beter een tandje over heb in reserve in geval het te zwaar zou worden. Daarenboven moet ik zeggen dat ik , als we fietsen met onze club en er valt te " klimmen" ( op die vlaamse heuveltjes) ik graag klein en soepel rij. Ik ben geen powerman die met de grote molen rijdt. Misschien heeft nog wel iemand nog nuttige tips voor de beklimming aldaar? Bedankt alvast
Bij 34x32 en een cadans van 60 rijd je die 8km/hMarkVeenstra schreef: ↑10 jan 2019 13:44 Je kunt ook redeneren dat je aan een 32 genoeg hebt.. Dan kan je nog 7 a 8 km/u rijden onder acceptable cadans. Moet 't nog lichter, dus nog langzamer, gaat 't wel aardig op een balansoefening lijken Ipv fietsen.
Vind ik al behoorlijk harken hoor.
Ik zou eerder dan graag nog wat meer rpm trappen en een tandje lichter kunnen.
Daarnaast, heb je dan als lichtste drie de 27-30-34
Op de 11-32 zit 25-28-32. Dan heb je dus 1 krans extra tov de cassette die de TS nu heeft. Dan zou ik dat geld dat een wissel kost, zeker als TS heeft niet zelf doet er niet aan besteden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Tja, je kunt dan onderhand ook bijna wandelschoenen mee nemen.t2300 schreef: ↑10 jan 2019 15:17Bij 34x32 en een cadans van 60 rijd je die 8km/hMarkVeenstra schreef: ↑10 jan 2019 13:44 Je kunt ook redeneren dat je aan een 32 genoeg hebt.. Dan kan je nog 7 a 8 km/u rijden onder acceptable cadans. Moet 't nog lichter, dus nog langzamer, gaat 't wel aardig op een balansoefening lijken Ipv fietsen.
Vind ik al behoorlijk harken hoor.
Ik snap echt het punt niet van een stuk met 60 rpm rijden. Al zak je even daaronder, het is geen magische grens waarbij alles op eens zwart wordt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Blijkbaar is er de laatste jaren de opvatting ontstaan dat je onder alle omstandigheden zo soepel mogelijk en met zo weinig mogelijk kracht bergop hoort te rijden.
En als je daarin meegaat, ga je uiteindelijk ook geen tandje groter meer aankunnen want je doet niks anders meer dan klein, kleiner, kleinst.
Bij het MTB'en is het nog absurder als je ziet met welke cassettes de gemiddelde laagland MTB is uitgerust.
En als je daarin meegaat, ga je uiteindelijk ook geen tandje groter meer aankunnen want je doet niks anders meer dan klein, kleiner, kleinst.
Bij het MTB'en is het nog absurder als je ziet met welke cassettes de gemiddelde laagland MTB is uitgerust.
Dat komt vooral omdat SRAM zijn (IMHO) briljant werkende one-by aandrijving alleen aanbiedt met een 10-50 cassette. Voor NL kun je af met een beperkt deel van die range, maar Ik kan je uit ervaring vertellen dat 32x50 best handig is op een rotsachtig stuk a 30% omhoog. Op zulke stukken is er helemaal geen sprake van een constante RPM trouwens. Maar daar is het een MTB voor, op de racert kom je iets dergelijks nooit tegen en snap ik er helemaal niets van dat mensen per-se met hoge RPM's omhoog willen rijden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Het heet niet voor niks mountainbike natuurlijk. En dan nog, zelfs al heb je geen hoge bergen of heuvels, dan nog kunnen de knikjes erg steil en technisch zijn, waarbij dat mini verzet het verschil kan maken tussen blijven rijden of stukjes te voet moeten doen.dwangarbeider schreef: ↑10 jan 2019 15:55
Bij het MTB'en is het nog absurder als je ziet met welke cassettes de gemiddelde laagland MTB is uitgerust.
Voor de rest eens trouwens over klimverzetten op de weg... het lijkt soms wel alsof in de bergen een 28, als grootste kransje achteraan, voor de profs is voorbehouden,
Voor mij geldt dat als ik langere tijd achtereen (+45minuten) heel zwaar trap dat ik reactie krijg in mijn knieen, daar zal ik niet de enige mee zijn.dwangarbeider schreef: ↑10 jan 2019 15:55 Blijkbaar is er de laatste jaren de opvatting ontstaan dat je onder alle omstandigheden zo soepel mogelijk en met zo weinig mogelijk kracht bergop hoort te rijden.
En als je daarin meegaat, ga je uiteindelijk ook geen tandje groter meer aankunnen want je doet niks anders meer dan klein, kleiner, kleinst.
Bij het MTB'en is het nog absurder als je ziet met welke cassettes de gemiddelde laagland MTB is uitgerust.
Ik vind het heerlijk om een steile helling(kje) op te rammen en op de posbank gebruik ik bv de 28 ook nergens. Maar ik begrijp niet waarom je niet lekker soepel de bergen wilt oprijden als je meerdere dagen achtereen gaat fietsen en het geen cyclo is. Ik geniet meer van het fietsen bergop als ik soepel trap. Lekker om me heen kijken en genieten van de omgeving. Dat heeft niets te maken met uiteindelijk geen tandje groter meer aankunnen, meer met verstandig koersen mijns inziens.
Ik ben niet zo handig hoor ....Ernie C. schreef: ↑10 jan 2019 13:19"Laten vervangen"? Ik zou de cassette + een nieuwe ketting bestellen op internet + het gereedschap om het te doen. Dat kost minder dan het te laten doen en dan kun je hem daarna zelf wisselen wanneer nodig zonder kosten.juniorke schreef: ↑09 jan 2019 17:29 Bedankt alvast voor de vele reacties. Ik denk volgende week mijn casette te laten vervangen en een 11-32 te monteren. Ik wil met gerust gemoed de trip naar de Ventoux maken zonder te piekeren over "zal het lukken?"
Het is juist dat ik beter een tandje over heb in reserve in geval het te zwaar zou worden. Daarenboven moet ik zeggen dat ik , als we fietsen met onze club en er valt te " klimmen" ( op die vlaamse heuveltjes) ik graag klein en soepel rij. Ik ben geen powerman die met de grote molen rijdt. Misschien heeft nog wel iemand nog nuttige tips voor de beklimming aldaar? Bedankt alvast