Wij hebben hier in mijn woonplaats een vrijblijvende groep van fietsliefhebbers, vallend onder Cyling Expresso.
Dat is een facebook achtig inititaitief ....onder de mom, meedoen mag, kost niets, je fietst op eigen risico en onder begeleiding van een wegkapitain.En hou je aan de regels.Idioten die bv afsnijden en niet stoppen voor anderen die voorrang hebben.....kunnen beter wegblijven.Veiligheid en respect voor andere weggebruikers telt als hoogste uitgangspunt.
2 groepen. Toch wel aardig doortrappen.
Nadeel van groepen vindt ik persoonlijk.
-te hard/te veel inspanning tegen de wind vooral. Ik trap me de lazurus met 25 km gem tegen de harde wind:)
-je moet zo " verdomd" opletten, want je zit zo tegen een voorligger aan.
-het passeren en steeds dat geroep.Dat vind ik nog het ergste. Tegenliggers! Auto's! Van Achteren! En dan door hele rustige dorpjes maar roepen.Ik denk dan altijd.Waarom fietsen we nu niet gewoon met een rustig gangetje en achter elkaar aan ipv van 2 bij 2.
-je moet je houden aan het groepsgebeuren(zoals pauze's/begin en eindtijd)
-je " geniet" veel minder van de omgeving, omdat je hard gaat en zo moet opletten.
-en je moet steeds maar weer kleine gaatjes dichtrijden na bochten e.d. Nooit eens op 1 tempo lekker fietsen. Het is ook meer interval erbij.Daar ontkom j e niet aan in een groep.
kortom ik ben geen groepmens in fietsverband, terwijl ik wel altijd bij het voetbal betrokken ben geweest.
Hele positieve groepservaring was:
we hebben eens van het werk met 17 man de 11 stdentocht gereden en daarvoor wat geoefend als training.
Dat ging zo lekker relaxt(gem hooguit 22-23km) Lekker rustig fietsen.Zo moet het eigenlijk.(tijdens de training en tocht zelf).
Maar die fietsgroepen, fietsen toch ook vaak met een sportieve(re) reden en uiteaard omdat ze het gezellig vinden.Dat moeten we zeker niet vergeten.
en voordelen zijn er ook natuurlijk:maar dat is (al) aan anderen.
Fabrieken hadden hier tientallen jaren terug (jaren 60/70 en 80 tig zeg maar)wel behoorlijk wat fietsgroepen.(collega's onder elkaar).
Hele lange tochten die ze maakten op zaterdag.Je verbaast je nog over de afstanden.15o km was niets of het Ijsselmeer even om
Meeste arbeiders hadden huurhuizen en op zaterdag was een vrije dag.
Niet veel te klussen aan het (huur)huis dus en je vrouw was de hele week toch thuis voor de kinderen en het huishouden.Zaterdagmorgens ging die de stad in en jij hebt lekker je eigen tijd.Of je moest eens mee met de kinderen als die moesten te sporten.(voetbal natuurlijk/andere sporten deden de arbeiders niet en kaatsen vanzelf in het seizoen).
Je ging niet met je vrouw de stad in.Ben je belazerd.
Dus op zaterdag:Ontspanning voor den echte hardwerkende (friese)arbeider :
fietsen of vissen,
of naar het voetbal.(om te kijken)en naar het kaatsen ook(in het seizoen).
Ook een groepsgebeuren-activiteit...., maar wat minder inspanningen.