Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Werelduurrecordpoging Victor Campenaerts

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 16 apr 2019 22:55

De UCI maakt dat onderscheid niet....
Voor mij is het een absoluut reglementair record.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 16 apr 2019 22:57

En zeggen (en te weten) dat die man enkele jaartjes terug geen ploeg vond die in hem belangstelling had. Wat een wilskracht, opofferingen en mentale weerbaarheid. VICTORIAANS.

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 16 apr 2019 22:59

Niet te vergeten dat wiggins ook nog eens met slechte luchtdruk reed en geen half jaar voorbereiding nodig had.

Pelep
Forum-lid

Pelep 16 apr 2019 23:09

tom de groot schreef: 16 apr 2019 22:59 Niet te vergeten dat wiggins ook nog eens met slechte luchtdruk reed en geen half jaar voorbereiding nodig had.
So what. Heeft iemand hem het verboden misschien?

Tijanus
Forum-lid

Tijanus 16 apr 2019 23:18

Mwoah, bij het schaatsen zit tussen het wereldrecord 10.000 meter van TJ-Flowers op hoogland en Sven Kramer op laagland een verschil van 2.59 seconden. Oftewel, nog geen 0,4%. Leuk, die hooglandbanen, maar dan toch vooral bij de sprint.

Fraaie prestatie van Campenaerts, en het is ook nog eens geen flapdrol zoals Wiggins. Wat willen we nog meer?

(Tsja, als Indurain nu het CdA van Mikkel had gehad, en de luchtdruk van Victor, dan kwam hij vast ver boven de 60 uit. Dus?)
Laatst gewijzigd door Tijanus op 16 apr 2019 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

supermasj
Forum-lid

supermasj 16 apr 2019 23:19

tom de groot schreef: 16 apr 2019 22:59 Niet te vergeten dat wiggins ook nog eens met slechte luchtdruk reed en geen half jaar voorbereiding nodig had.
Maar wel op corticosteroiden reed dankzij misbruik van TUE's. Een dopingwereldrecord uit de boeken, zouden we daar niet blij om moeten zijn?

senior
Forum-lid

senior 16 apr 2019 23:25

SqueeZer schreef: 16 apr 2019 22:56 Heerlijk die Nederlanders die chauvinistisch doen om een kroket uit de muur waar heel de wereld dan moet voor buigen .. maar owee als hun zuiderbuurtjes eens iets groots doen ...

Heel de wereld approved it .. UCI approved it ... Get over it ..
Zeg, wil je Tom Azijnzeiker niet als voorbeeld nemen voor de rest van Nederland? :twisted:

Tijanus
Forum-lid

Tijanus 16 apr 2019 23:27

tom de groot schreef: 16 apr 2019 22:17 Tjah voor mij is dit hetzelfde als wielrenners die wachten tot ze windkracht 9 in de rug hebben om een KOM te pakken.
Da's geen KOM maar een KOP, of zelfs een FOP (Faalhaas of polderweg).
(En dus irrelevant).

Veel plezier met windkracht 9 op de Stelvio...

Tri_noob
Forum-lid

Tri_noob 17 apr 2019 07:33

gede schreef: 16 apr 2019 21:35
Tijanus schreef: 16 apr 2019 19:34
Tri_noob schreef: 16 apr 2019 14:29

https://www.gribble.org/cycling/power_v ... &v2p=35.41

Hier, ingevuld voor een CdA van 0.168, air density van 0.94 die je in Aguas Calientes kan halen, CRR van Vittoria Corsa Speeds die vaak gebruikt worden op de piste, etc. Als je dan iets naar onder gaat en 310W invult krijg je 54.34km/h. Ik vond het eerst ook belachelijk laag qua vermogen toen hij het mij zei, maar hij zei doe de berekening maar eens en het is in elk geval niet ver er vanaf..
Die piepjonge Deen (Mikkel Berg) zou toch ook net onder 300W gezeten hebben bij zijn poging? En daarmee kwam hij tot 53.7 km.
Tot een paar uur geleden was dat toch aardig in de buurt van het record.

(Althans, als je niet (zoals Merckx) vindt dat, gezien de tijdritfietsen van tegenwoordig, het record dus 'gewoon' weer op 56.375 staat, van ene Chris Boardman. Iets voor Martin / Dumoulin of Mikkel Berg over een paar jaar?)
Ik vind het ontzettend moeilijk te geloven. CdA is maar een getalletje, de vraag is hoe realistisch het is. 300 Watt over een uurtje, dat haalt elke middelmatige U23....
Klopt, maar je moet ook rekening houden met het verlies aan vermogen door de grotere hoogte/ijlere lucht en ook het feit dat de temperatuur er gedurende heel de poging 25-30 graden Celsius was terwijl hier vaak +-15 graden Celsius aanzien wordt als DE temperatuur om sterke prestaties neer te zetten door de afgifte van warmte van je lichaam. En studies wijzen uit dat het verlies aan vermogen gemiddeld gezien 10-20% kan zijn in omstandigheden als in Aguas Calientes. Neem een goede tijdrijder uit het prof peleton en laten we veronderstellen dat hij een FTP van 400W heeft op 72kg zoals Victor's Wikipedia zegt, dan verliest hij dus 40-80W.

Afbeelding]

+-340W geschat vermogen.. Ik hoop stiekem dat we powerdata te zien gaan krijgen, alhoewel ik die kans klein acht :)
Laatst gewijzigd door Tri_noob op 17 apr 2019 07:38, 2 keer totaal gewijzigd.

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 17 apr 2019 07:34

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 17 apr 2019 09:00

Beste Tom,
indien Wiggens in dezelfde omstandigheden had moeten fietsen zoals Merckx in 1972 (zelfde fiets en fietshouding) dan zou Wiggens notabene slechts 44km gereden hebben.
Dus stop met zeuren over de prestatie van Wiggens.
Waarmee ik wil zeggen, de omstandigheden zullen nooit dezelfde zijn.
Het blijven sterke prestaties, zowel van Eddy, Brad en Victor.

gede
Forum-lid

gede 17 apr 2019 09:00

Nog maar is dan: Een vermogen gaan projecteren naar een andere baan is larie van de puurste soort omdat je niet compenseert voor het lagere zuurstofgehalte. Spiertjes hebben zuurstof nodig, wist u dat? Iedere atleet heeft de keuze om de baan te kiezen, dus dat had ook Wiggins. Hij zal heus wel bewust niet voor grote hoogte gekozen hebben. Als het allemaal zo simpel zou zijn, waarom is dan Beukeboom in Mexico ondanks lange voorbereiding totaal door het ijs gezakt? ;) . En Thomas Dekker, tiens, ook in Mexico... Hij reed maarliefst bijna 3 (!) km trager/minder ver dan Campenaerts.

Campenaerts did it. We hebben een nieuwe nationale held en ik hoop voor vele jaren. :-). In plaats van de 'neuten' en te zeuren zouden we beter met z'n allen deze hoogdag voor de wielersport vieren. In België is er best veel aandacht aan deze recordpoging geschonken en dat is hoe dan ook een goede zaak in een tijd dat de wielersport met sponsorproblemen te kampen heeft. Het is nog niet vaak gebeurd dat iemand die totaal onbesproken is op dopingvlak, zowel hijzelf als de ploeg, dit record pakt, dus we zouden met z'n allen heel blij moeten zijn met dit record. Of hadden jullie nu echt veel liever gehad dat dopingman T. Dekker het record gepakt had?

Campenaerts is een ongeziene modelprof die het tijdrijden de aandacht geeft als discipline die het verdient. In de winter lachten zijn teammaten schijnbaar met hem wanneer hij dagelijks, terwijl iedereen aan het ontbijt zat, op zijn tijdritfiets ging trainen. Hij wil ook dat na elke wegwedstrijd zijn tijdritfiets op de rollen voor hem klaarstaat. Dit is een topatleet die dit record verdient.

Plaats reactie