Look 585
Uitstervend ras?
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Ach, ik zeg ook maar wat
Daar kunnen diverse redenen voor zijn, zoals:
Het hele fietsenpark incl. wielen omgooien kost nogal wat, de rijwielsponsor moet daar dan ook aan willen.
De ploegleiding vindt het allemaal te omslachtig, terwijl; de renners ook niet staan te springen om schijfremmen.
De mekaniekers zien het niet zitten.
Specialized en Trek willen kopers TREKken en die ploegen worden w.s. verpicht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Renners van Trek worden inderdaad al 2 jaar verplicht, en ook bij Deceuninck worden er weinig uitzonderingen gemaakt. Laat je renners zelf kiezen, kiezen ze bijna allemaal velgremmen.
Bij Canyon mogen ze wel zelf kiezen, Movistar op velgremmen en Katusha op schijfremmen (meestal). Vanderpoel ook met schijven.
Als prof is de keuze redelijk simpel, klimfiets met velgremmen aan 6.8kg of schijfremmen aan +7kg.
De Emonda en Tarmac zijn met schijven wel op 6.8kg te krijgen, ik weet niet of ze dan nog allemaal blind voor velgremmen kiezen.
Als prof is de keuze redelijk simpel, klimfiets met velgremmen aan 6.8kg of schijfremmen aan +7kg.
De Emonda en Tarmac zijn met schijven wel op 6.8kg te krijgen, ik weet niet of ze dan nog allemaal blind voor velgremmen kiezen.
Wat ook meespeelt is dat onze profs nog altijd de hardnekkige mythe heerst dat draaiende delen zo licht mogelijk moeten zijn. Vandaar voorkeur voor velgremmen.
Schijven met tubes lijkt me toch tamelijk eenvoudig op 6.8 kg te krijgen.
Schijven met tubes lijkt me toch tamelijk eenvoudig op 6.8 kg te krijgen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Een klimfiets wel. Aero racers moet je wel echt licht spul gaan monteren als je dan aan sponsor spul vastzit kan het lastig worden.
En het is wel een consevatieve wereld. Heeft weinig met geld te maken, de meeste ploegen hebben elke jaar nieuwe spullen.
Wat ik zefl een prettig gevolg vind zijn de steekassen. Dat rijd echt gewoon een stuk strakker. Ondanks alle theorien dat een qr net zo stijf zou zijn en dat het om contact oppervlak gaat ten spijt. Elke disc racers die ik tot nu toe gereden heeft rijd strakker en gewoon beter. Dan heb ik zelf verglijk met een gelijk model schijf en velgrem. Natuurlijk is dat ook een stukje stand van de techniek, maar ook het gevolg van.
Toch maar even de disclaimer: Ik rijd zo weer op een fiets met velgremmen een ardennen rondje of hooggebergte geen enkel probleem, maar als ik mag kiezen weet ik het wel,
En het is wel een consevatieve wereld. Heeft weinig met geld te maken, de meeste ploegen hebben elke jaar nieuwe spullen.
Wat ik zefl een prettig gevolg vind zijn de steekassen. Dat rijd echt gewoon een stuk strakker. Ondanks alle theorien dat een qr net zo stijf zou zijn en dat het om contact oppervlak gaat ten spijt. Elke disc racers die ik tot nu toe gereden heeft rijd strakker en gewoon beter. Dan heb ik zelf verglijk met een gelijk model schijf en velgrem. Natuurlijk is dat ook een stukje stand van de techniek, maar ook het gevolg van.
Toch maar even de disclaimer: Ik rijd zo weer op een fiets met velgremmen een ardennen rondje of hooggebergte geen enkel probleem, maar als ik mag kiezen weet ik het wel,
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Nee, de steekas en de vaak steviger voorvork zorgen idd voor strak stuurgedrag. Het grappige is dat twee grote voordelen van schijfremfietsen, beter doseerbaar remmen en stijvere vork, niet komen door de schijf, maar door steekas en hydraulisch remmen. Beide zijn in theorie prima op velgremfietsen toe te passen.
SRAM heeft ook een tijdje hydraulische velgremmen in het gamma gehad. Ook de velgremmen van de Uno groep van Rotor waren hydraulisch.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
preciesHarryuitHilversum schreef: ↑21 mei 2019 20:27 Het grappige is dat twee grote voordelen van schijfremfietsen, beter doseerbaar remmen en stijvere vork, niet komen door de schijf, maar door steekas en hydraulisch remmen. Beide zijn in theorie prima op velgremfietsen toe te passen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is wel de combinatie van meer factoren. Maar ik kan het verschil tussen diverse qr,s ook merken, dus ik denk toch zeker ook de steekas.
@Harry. de dooseerbaarheid van een schijfrem heeft niets met een QR of steekas te maken. Dat is echt hele grote onzin. Ik heb MTB,s gehad en nogsteeds 1 waar ik gewoon qr,s heb. Die doseren echt niet slechter dan met een steekas. Helmaal 0 verschil.
De voorvork steviger. klopt, maar waardoor??? De voorvork van een racer met schijfremmen en steekas is lichter dan een vork van dezelfde fiets met velgrem en qr!! iig bij bv een scott foil. De dikkere steekas maakt er meer een vierkant van. dat brengt de steviheid.
Een HS33 rem was goed dosseerbaar en met de harde grijze blokken nogbeter, maar haalt het niet bij een schijf.
De sterkere voorvork zorgt voor een beter stuurgedrag en de hydrauliek zorgt voor een betere doseerbaarheid. Het zijn twee verschillende technieken die voor twee verschillende voordelen zorgen.
Tegelijkertijd is er natuurlijk nog een heel groot nadeel wat eigenlijk bijna nooit benoemd wordt. Je leest hier eigenlijk nooit topics van mensen die problemen met hun velgremmen hebben, terwijl er regelmatig vragen voorbij komen van mensen die problemen met hun schijfremmen hebben. Het gros van de nieuwe racefietsen wordt misschien met schijfremmen verkocht maar de overgrote meerderheid van de racefietsen die we hier in Nederland gebruiken zijn nog steeds fietsen met velgremmen. Het aantal problemen met schijfremmen is dus onevenredig hoog in vergelijking met velgremmen.
Tegelijkertijd is er natuurlijk nog een heel groot nadeel wat eigenlijk bijna nooit benoemd wordt. Je leest hier eigenlijk nooit topics van mensen die problemen met hun velgremmen hebben, terwijl er regelmatig vragen voorbij komen van mensen die problemen met hun schijfremmen hebben. Het gros van de nieuwe racefietsen wordt misschien met schijfremmen verkocht maar de overgrote meerderheid van de racefietsen die we hier in Nederland gebruiken zijn nog steeds fietsen met velgremmen. Het aantal problemen met schijfremmen is dus onevenredig hoog in vergelijking met velgremmen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets