eTap AXS ervaringen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ja stel je voor dat ze iets écht compatible hadden gemaakt.....
Less is bore
Hier doen de gasten van 3T goed hun best om te bekijken wat mogelijk is met etap AXS, EAGLE AXS en andere opties
https://blog.3t.bike/2019/09/12028/grav ... ivetrains/
Dingen die ik onthoud (mij corrigeren kan nodig zijn):
- Etap AXS ketting past alleen op etap derailleur; vooral omdat 'normaal' bovenste derailleurwieltje de vlakke bovenkant van de ketting niet aan kan
- edit: etap axs achterderailleur werkt alleen met etap axs ketting
- eagle AXS achterderailleur moet een kransje minstens 39t hebben om goed te werken; kleiner geeft een te groot afstrand derailleur-krans
- je kan andere 12 speed ketting op Etap AXS crank zetten (correct ?)
- je kan idd gewoon alle elektronische componenten combineren
- ik begrijp dat alle shimano, Sram 12 speed cassettes door elkaar gebruikt kunnen worden
Zaken die me nog niet duidelijk zijn:
- kan een gewone ketting op een AXS etap achterderailleur.
- kan de AXS Etap ketting op een normale 12 speed cassette en crank.
https://blog.3t.bike/2019/09/12028/grav ... ivetrains/
Dingen die ik onthoud (mij corrigeren kan nodig zijn):
- Etap AXS ketting past alleen op etap derailleur; vooral omdat 'normaal' bovenste derailleurwieltje de vlakke bovenkant van de ketting niet aan kan
- edit: etap axs achterderailleur werkt alleen met etap axs ketting
- eagle AXS achterderailleur moet een kransje minstens 39t hebben om goed te werken; kleiner geeft een te groot afstrand derailleur-krans
- je kan andere 12 speed ketting op Etap AXS crank zetten (correct ?)
- je kan idd gewoon alle elektronische componenten combineren
- ik begrijp dat alle shimano, Sram 12 speed cassettes door elkaar gebruikt kunnen worden
Zaken die me nog niet duidelijk zijn:
- kan een gewone ketting op een AXS etap achterderailleur.
- kan de AXS Etap ketting op een normale 12 speed cassette en crank.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Serieus walter Jouw vraag........
Het volgende heb ik al eens getest en in een ander topic gezet, maar die kan ik niet vinden
Ik wilde voor op de weg een axs cassette op de MTB.
Dus heb ik een axs cassette op mijn mtb wiel gezet en getest.
Alleen een axs cassette dus. Dat werkt op 10 kransen prima op de uiterste ook nog wel, maar niet altijd even makkelijk. De AXS cassette is ook iets meer dan 2mm smaller. Dus had ik hem afgesteld op de middelste zodat de afwijking het kleinste is.
Dat werkt prima echter zou ik het af raden voor off-road gebruik, maar op de weg is het prima.
Dan heb ik een gravel racer gebouwd voor een vriend van mij. Dat is met een AXS. Behalve het crankstel dat is een cane creek eewings met dus de absolute black bladen en dat werkt prima, behalve dat enorme ovalen en kleinere bladen lastig goed schakeld te maken is voor. Of de derrie staat te hoog of met spacer te ver naar achteren. Maar dat heeft niets met de ketting te maken. Ik heb al zitten denken om dat rare uitsteeksel aan de binnenzeide iets weg te vijlen.
Wat ik nu morgen ga proberen is een axs ketting op mijn etap 11sp groep, dan weten of de 11sp bladen werken.
Een AXS ketting werkt niet op een eagle groep omdat daar zowel de derrie wieltjes (net als bij axs) en het voorblad narrow wide is.
Ik denk als je normale derrie wieltjes steekt het ook werkt.
Ik denk de de AXS smaller is dan eagle niet omdat sram iets anders wilde, maar omdat je op de racer de het 26 blad op de cassette niet ver genoeg naar binnen kan omdat je dan de spaken tegenkomt de 50 van de eagle is een behoorlijke paraplu.
EDIT even het filmpje wat ik gemaakt heb geupload. Dat is dus de eagle confi met AXS cassette 10/33
https://youtu.be/7z6Xf02PEDk
Het volgende heb ik al eens getest en in een ander topic gezet, maar die kan ik niet vinden
Ik wilde voor op de weg een axs cassette op de MTB.
Dus heb ik een axs cassette op mijn mtb wiel gezet en getest.
Alleen een axs cassette dus. Dat werkt op 10 kransen prima op de uiterste ook nog wel, maar niet altijd even makkelijk. De AXS cassette is ook iets meer dan 2mm smaller. Dus had ik hem afgesteld op de middelste zodat de afwijking het kleinste is.
Dat werkt prima echter zou ik het af raden voor off-road gebruik, maar op de weg is het prima.
Dan heb ik een gravel racer gebouwd voor een vriend van mij. Dat is met een AXS. Behalve het crankstel dat is een cane creek eewings met dus de absolute black bladen en dat werkt prima, behalve dat enorme ovalen en kleinere bladen lastig goed schakeld te maken is voor. Of de derrie staat te hoog of met spacer te ver naar achteren. Maar dat heeft niets met de ketting te maken. Ik heb al zitten denken om dat rare uitsteeksel aan de binnenzeide iets weg te vijlen.
Wat ik nu morgen ga proberen is een axs ketting op mijn etap 11sp groep, dan weten of de 11sp bladen werken.
Een AXS ketting werkt niet op een eagle groep omdat daar zowel de derrie wieltjes (net als bij axs) en het voorblad narrow wide is.
Ik denk als je normale derrie wieltjes steekt het ook werkt.
Ik denk de de AXS smaller is dan eagle niet omdat sram iets anders wilde, maar omdat je op de racer de het 26 blad op de cassette niet ver genoeg naar binnen kan omdat je dan de spaken tegenkomt de 50 van de eagle is een behoorlijke paraplu.
EDIT even het filmpje wat ik gemaakt heb geupload. Dat is dus de eagle confi met AXS cassette 10/33
https://youtu.be/7z6Xf02PEDk
Is dat geen veel te lange ketting?wasbeer2006 schreef: ↑11 jan 2020 16:49 .
EDIT even het filmpje wat ik gemaakt heb geupload. Dat is dus de eagle confi met AXS cassette 10/33
https://youtu.be/7z6Xf02PEDk
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Natuurlijk wel als je met die cassette zou rijden. De ketting lengte is voor een Eagle cassette.
De vraag is of het echt uitmaakt. Ik denk het overigens wel hoor. zeker doordat de geo dan ook iets anders wordt
Want 10 is 10 zeg ik maar en dat de eagle boven de 32 nog 3 kransen heeft maakt opzicht natuurlijk niet uit voor de kleinere kransen.
De vraag is of het echt uitmaakt. Ik denk het overigens wel hoor. zeker doordat de geo dan ook iets anders wordt
Want 10 is 10 zeg ik maar en dat de eagle boven de 32 nog 3 kransen heeft maakt opzicht natuurlijk niet uit voor de kleinere kransen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Vandaag getest:
AXS ketting op volledige Eagle drivetrain:
Werkt prima. Ik zou niet weten waarom je het zou willen, maar omdat ik hier toch alles had staan heb ik die ook maar meegenomen. Deze ketting werkt op een absolute black narrow wide oval eagle blad en zit daar net zo los op als een Eagle ketting. Het zou in de praktijk kunnen dat het met vuil veel harder slijt door de iets smallere ketting.
Eagle ketting op een AXS 2x groep met Cane creek crank en absolute black 46/34 bladen:
Ook dit werkt prima in de standaard. Het zou kunnen dat het in de praktijk iets sneller herrie maakt gezien de ketting 0.2mm breder is.
AXS ketting op een volledige 11 speed Etap groep (Shimano 12/25 ultegra)
Dit werkt ook prima. het lijkt alsof de ketting iets anders over het bovenste derrie wieltje loopt, maar dat is niet zo maar gezichts bedrog gezien de flattop.
(De snelsluiting op een eagle ketting is tenslotte ook flattop)
Ga er dus maar vanuit dat elk 11 speed blad gewoon werkt, zeker de grote bladen die tanden zijn altijd al smaller als van het kleine blad.
Wat ik vooral jammer vind is dat er een enorm gat in de cassettes zit en sram de software niet zo aanpast dat je een AXS eagle derrie kan laten schakelen als een AXS road en andersom zodat je meer cassette opties hebt.
Daarnaast heb je voor gravel wat mij betreft geen goede cassette optie een 10/50 is wat aan de gekke kant en de 10/33 niet toereikend. Ik zou graag nog een 10/42 zien (of 11/42) dan mis je maar 1 kransje. bv een 10/38 zou ook mooi zijn.
Ik denk commercieel ook prima op die manier zou ik voor al mijn fietsen AXS 12speed aanschaffen en kunnen wisselen. Je kunt zo ook nog wielen uitwisselen. want het verschil tussen een MTB/gravel/cross wiel is er amper, zelf op de race kan dat nog (als je maar oplet welke velgrand je hebt)
AXS ketting op volledige Eagle drivetrain:
Werkt prima. Ik zou niet weten waarom je het zou willen, maar omdat ik hier toch alles had staan heb ik die ook maar meegenomen. Deze ketting werkt op een absolute black narrow wide oval eagle blad en zit daar net zo los op als een Eagle ketting. Het zou in de praktijk kunnen dat het met vuil veel harder slijt door de iets smallere ketting.
Eagle ketting op een AXS 2x groep met Cane creek crank en absolute black 46/34 bladen:
Ook dit werkt prima in de standaard. Het zou kunnen dat het in de praktijk iets sneller herrie maakt gezien de ketting 0.2mm breder is.
AXS ketting op een volledige 11 speed Etap groep (Shimano 12/25 ultegra)
Dit werkt ook prima. het lijkt alsof de ketting iets anders over het bovenste derrie wieltje loopt, maar dat is niet zo maar gezichts bedrog gezien de flattop.
(De snelsluiting op een eagle ketting is tenslotte ook flattop)
Ga er dus maar vanuit dat elk 11 speed blad gewoon werkt, zeker de grote bladen die tanden zijn altijd al smaller als van het kleine blad.
Wat ik vooral jammer vind is dat er een enorm gat in de cassettes zit en sram de software niet zo aanpast dat je een AXS eagle derrie kan laten schakelen als een AXS road en andersom zodat je meer cassette opties hebt.
Daarnaast heb je voor gravel wat mij betreft geen goede cassette optie een 10/50 is wat aan de gekke kant en de 10/33 niet toereikend. Ik zou graag nog een 10/42 zien (of 11/42) dan mis je maar 1 kransje. bv een 10/38 zou ook mooi zijn.
Ik denk commercieel ook prima op die manier zou ik voor al mijn fietsen AXS 12speed aanschaffen en kunnen wisselen. Je kunt zo ook nog wielen uitwisselen. want het verschil tussen een MTB/gravel/cross wiel is er amper, zelf op de race kan dat nog (als je maar oplet welke velgrand je hebt)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dit was allemaal op de werkstand. De kettingen waren ook niet op de juiste lengte. maar ook met niet de juiste kettinglengte liep het prima over de tanden.
Maar wat vaststaat is dat je 11 speed sram race bladen prima kunt gebruiken met AXS 12 speed race.
Het zal in specifieke situaties anders zijn. De conclusie blijft bij mij wel de AXS race niets toevoegt tov de 11speed etap omdat er te weinig cassette opties zijn. Zolang mijn 11 speed etap werkt blijf ik daar lekker mee rijden.
Maar wat vaststaat is dat je 11 speed sram race bladen prima kunt gebruiken met AXS 12 speed race.
Het zal in specifieke situaties anders zijn. De conclusie blijft bij mij wel de AXS race niets toevoegt tov de 11speed etap omdat er te weinig cassette opties zijn. Zolang mijn 11 speed etap werkt blijf ik daar lekker mee rijden.
Dat het draait in de werkstand geloof ik wel, maar echte compatibiliteit houdt ook in dat je een "normale levensduur" (en loopkultuur) haalt in de praktijk met zulke combinaties, en vooralsnog moet ik dat nog zien met zulke "geplande" afwijkingen in ketting- en tandafmetingen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Eens een smallere ketting kan natuurlijk bv de kettingbladen sneller doen slijten of met kracht bijgeluiden of weerstand veroorzaken.
Bij MTB/cross wellicht ook sneller chainsuck (dat deed een KMC letting met kleinere toleranties al)
Maar alleen 11 speed balden op een AXS race groep verwacht ik geen problemen
Bij MTB/cross wellicht ook sneller chainsuck (dat deed een KMC letting met kleinere toleranties al)
Maar alleen 11 speed balden op een AXS race groep verwacht ik geen problemen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Dat is m.i. de belangrijkste i.v.m. powermeter compatibility en die gare 3-in-1 chainring constructie. Een afwijkende ketting of cassette (+body) kan ik nog wel mee leven.wasbeer2006 schreef: ↑13 jan 2020 11:01 Maar alleen 11 speed balden op een AXS race groep verwacht ik geen problemen
Toch zou ik het graag eerst even bevestigd zien voor ik zelf de stap zou maken naar 12s. Ca. 15.000km lijkt me een goed referentiepunt, dus volgend jaar weten we meer?