Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

schijfremmen of velgremmen

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 08 feb 2021 13:31

Desertstorm schreef: 08 feb 2021 13:23 De benadering van pro's en hun materiaal vind ik overigens wat minder direct toepasbaar voor mijzelf/ons. Profs zitten met hele andere overwegingen dan normale fietstoeristen zoals wij.
Die kun je ook omdraaien natuurlijk. Als een stel mekaniekers van misschien wel de beste renner ooit het al niet voor elkaar krijgt om die dingen naar behoren te laten werken, waar beginnen wij als amateurs en recreanten dan eigenlijk aan?

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5179
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 feb 2021 13:45

ypuh schreef: 08 feb 2021 13:31
Desertstorm schreef: 08 feb 2021 13:23 De benadering van pro's en hun materiaal vind ik overigens wat minder direct toepasbaar voor mijzelf/ons. Profs zitten met hele andere overwegingen dan normale fietstoeristen zoals wij.
Die kun je ook omdraaien natuurlijk. Als een stel mekaniekers van misschien wel de beste renner ooit het al niet voor elkaar krijgt om die dingen naar behoren te laten werken, waar beginnen wij als amateurs en recreanten dan eigenlijk aan?

Afbeelding
Eens. Disc is natuurlijk geweldig als het goed werkt doordat het perfect is afgesteld zonder troep op de weg. En daar zit hem nou net de crux, dat afstellen is gigantisch precies werk. Als ik zie hoe veel van mijn fietsmaten goed kunnen sleutelen, dan hebben ze al helemaal geen idee van het afstellen van disc remmen. Ik denk dat veel mensen die overstappen op Disc niet in de gaten hebben wat er bij komt kijken om het systeem perfect te laten lopen en dat zo te houden. Maar ja als het 1x gekocht is, zullen ze niet opeens roepen dat het slecht is. Cognitieve dissonantie ;)

Mijn gravel/winterfiets heeft disc en mijn koersfiets velgremmen en vind mijn velgremmen nog steeds beter werken. Ook slijten mijn carbonvelgen amper en met de Swissstop black prins blokken doe ik wel langer als een jaar (woon dan ook niet in de heuvels). Maar zie dus nog geen reden om over te stappen op de wegfiets, helaas zal ik er straks niet meer onderuit kunnen ben ik bang.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 08 feb 2021 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 08 feb 2021 13:46

ypuh schreef: 08 feb 2021 13:31 Die kun je ook omdraaien natuurlijk. Als een stel mekaniekers van misschien wel de beste renner ooit het al niet voor elkaar krijgt om die dingen naar behoren te laten werken, waar beginnen wij als amateurs en recreanten dan eigenlijk aan?
:) Je hebt helemaal gelijk.

Zo kun je inderdaad ook blijven wisselen van perspectief. Persoonlijk heeft mijn partner met tiagra schijfremmen en ik zelf sinds kort met 105 schijfremmen nog nul problemen ondervonden. Ook niet in slechter weer.
Dus waarom dan bij de profs wel?

De een lijkt bij elke rit problemen te ervaren, de ander (zoals ik) in geen 2-3 jaar.

Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat er nog een hoop te innoveren/verbeteren valt aan de huidige versies van de schijfrem.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

coprins
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:31

coprins 08 feb 2021 14:16

Doe mij maar gewoon bij iedereen velgremmen. Ik rij weleens tourtochtjes waar veel mensen meerijden, Dan hoor ik regelmatig veel lawaai bij sommige schijfrem toerfietser.
Heb het zelfs meegemaakt bij een afdaling van Alp d"huez dat er 1 voor me reed die dat lekkere schurende ijzergeluid een half uur lang produceerde.
Dan ben je het wel even zat. :-)

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1173
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 08 feb 2021 15:34

coprins schreef: 08 feb 2021 14:16 Doe mij maar gewoon bij iedereen velgremmen. Ik rij weleens tourtochtjes waar veel mensen meerijden, Dan hoor ik regelmatig veel lawaai bij sommige schijfrem toerfietser.
Heb het zelfs meegemaakt bij een afdaling van Alp d"huez dat er 1 voor me reed die dat lekkere schurende ijzergeluid een half uur lang produceerde.
Dan ben je het wel even zat. :-)
Is dat geluid echt niet gedeeltelijk terug te dringen/voorkomen?

Met juiste blokjes, rechte schijf en een keer schoonmaken?

Mijn voorste velgrem piept ook, dat ligt niet aan de velgrem. Maar aan het matige onderhoud :roll:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

marsvos
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 aug 2017 23:58

marsvos 08 feb 2021 15:38

ypuh schreef: 08 feb 2021 13:31
Desertstorm schreef: 08 feb 2021 13:23 De benadering van pro's en hun materiaal vind ik overigens wat minder direct toepasbaar voor mijzelf/ons. Profs zitten met hele andere overwegingen dan normale fietstoeristen zoals wij.
Die kun je ook omdraaien natuurlijk. Als een stel mekaniekers van misschien wel de beste renner ooit het al niet voor elkaar krijgt om die dingen naar behoren te laten werken, waar beginnen wij als amateurs en recreanten dan eigenlijk aan?

Afbeelding
Volgens mij trained Chris nu in California, hij heeft nog geen wedstrijd gereden en ik denk niet dat hij een inwonende mechanieker van het team heeft. Wellicht is hij zelf niet zo handig.

Wel heerlijk om te zien dat hij gewoon kritiek durft te hebben op zijn materiaal, naast zijn remmen dus ook op zijn stuur.

coprins
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:31

coprins 08 feb 2021 15:43

mhr-zip schreef: 08 feb 2021 15:34
coprins schreef: 08 feb 2021 14:16 Doe mij maar gewoon bij iedereen velgremmen. Ik rij weleens tourtochtjes waar veel mensen meerijden, Dan hoor ik regelmatig veel lawaai bij sommige schijfrem toerfietser.
Heb het zelfs meegemaakt bij een afdaling van Alp d"huez dat er 1 voor me reed die dat lekkere schurende ijzergeluid een half uur lang produceerde.
Dan ben je het wel even zat. :-)
Is dat geluid echt niet gedeeltelijk terug te dringen/voorkomen?

Met juiste blokjes, rechte schijf en een keer schoonmaken?

Mijn voorste velgrem piept ook, dat ligt niet aan de velgrem. Maar aan het matige onderhoud :roll:
Jawel maar niet als het mijn fiets niet is :-)

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1173
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 08 feb 2021 15:53

coprins schreef: 08 feb 2021 15:43
Jawel maar niet als het mijn fiets niet is :-)
Dan is het gedeeltelijk dus ook luiheid/onkunde van de gebruiker (niet alleen de schijfremmen zelf).

Ik kan mij overigens nog meer irriteren aan een slechtgesmeerde ketting.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 08 feb 2021 16:03

mhr-zip schreef: 08 feb 2021 15:53

Ik kan mij overigens nog meer irriteren aan een slechtgesmeerde ketting.
(Gaat weer volledig offtopic, maar:) Ik ook. En dat is vaak een gitzwarte ketting die druipt met vet, in plaats van een piepende. Maar beide niet om aan te zien/horen.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13172
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 feb 2021 21:22

Ik weet echt niet wat sommige aan het doen zijn, maar ik moet een stillere velgrem dan mijn schijfremmen nog tegenkomen. Vrijwel alle klagers rijden met shimano, rijd iig met andere schijven als het je niet aanstaat.

Los daarvan is een velgrem prima, ook voor in de bergen, als het maar niet nat is.

Plaats reactie