Zijn deze blokken versleten of niet? Magura
Kwam laatst het volgende bericht tegen in een ander topic:viewtopic.php?p=1563338&hilit=Magura#p1563338
Misschien zijn die Magura remmen dan inderdaad niet meer wat ze ooit geweest zijn.abdr schreef: ↑22 dec 2022 00:11 Lang geleden, toen er niets beter was, hadden die Magura velgremmen een goede naam. Ondertussen zijn die remmen door Magura altijd maar goedkoper en goedkoper geproduceerd tot uiteindelijk de hele rem uit plastic gemaakt is. Toevallig heb ik vorige week nog een hele litanie over die remmen heb moeten aanhoren van een kameraad-fietsenmaker die dagdagelijks met die dingen geconfronteerd wordt op Gazelle e-bikes. Lekken, niet gecentered blijven, afbrekende remhendels,...
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Mijn vrouw had ook een ebike met HS11. Als ze goed onderhouden waren, remde het echt top. De fiets was gechipt en zelfs vanaf 45km/h naar 0 geen probleem.
Een paar keer per jaar moet je met de Torx schroef achter de remhendel de remmen wat afstellen als dit niet meer werkt zijn je blokken op en dit kan vrij snel gaan met een ebike. De blokken helemaal opremmen kan niet met dit systeem.
Ontluchten moest ongeveer 1x per jaar.
Een paar keer per jaar moet je met de Torx schroef achter de remhendel de remmen wat afstellen als dit niet meer werkt zijn je blokken op en dit kan vrij snel gaan met een ebike. De blokken helemaal opremmen kan niet met dit systeem.
Ontluchten moest ongeveer 1x per jaar.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14145
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik denk hetgeen abdr schrijft.
Ik heb de HS33 vijf jaar op een MTB gehad 2003 tm 2007 echt nooit een probleem gehad, nooit ontlucht.
Ja je kon wel eens na een natte MTB marathon een hele set blokken hebben weggeremd, maarja dat gebeurt met elke velgrem.
Hogedruk erop en volgende rit weer verder.
Er werd toen al steeds meer van kunstof inderdaad, dat klopt, nu dus mogelijk teveel.
Ik heb de HS33 vijf jaar op een MTB gehad 2003 tm 2007 echt nooit een probleem gehad, nooit ontlucht.
Ja je kon wel eens na een natte MTB marathon een hele set blokken hebben weggeremd, maarja dat gebeurt met elke velgrem.
Hogedruk erop en volgende rit weer verder.
Er werd toen al steeds meer van kunstof inderdaad, dat klopt, nu dus mogelijk teveel.
Maar als ts aangeeft dat er voldoende druk op zit en de remhendel niet afgebroken zijn, dan houd je alleen het niet goed gecentreerd zijn over. Dat kan een oorzaak zijn van de matige remprestaties maar niet van het algeheel wegvallen van de remkracht.
Dat kan ik echt alleen plaatsen als de stelschroef en/of blokken.
Dat kan ik echt alleen plaatsen als de stelschroef en/of blokken.
Campagnolo Ultra Dork
Er zit een gigantische ontwerpfout in deze brakke remmen. De plunjers waar de remzuigers in zitten, zitten NIET vast aan de fiets, maar geklemd in een rubber ring.Ernie C. schreef: ↑08 jan 2023 12:56 Maar als ts aangeeft dat er voldoende druk op zit en de remhendel niet afgebroken zijn, dan houd je alleen het niet goed gecentreerd zijn over. Dat kan een oorzaak zijn van de matige remprestaties maar niet van het algeheel wegvallen van de remkracht.
Dat kan ik echt alleen plaatsen als de stelschroef en/of blokken.
Daar komt ook dat lulverhaal remtechniek vandaan. Je kunt het leed iets verzachten door met inknijpen niet te hard door te knijpen.
Een normale (stads)fietser knijpt gewoon z'n remmen in als ie wil stoppen. En door de ontwerpfout duw je dan de pluners verder van het wiel af.
Daarom is het ook oplichting om steeds blokjes te vervangen of bij te vullen en te ontluchten of te gaan zitten schroeven aan schroefjes in handels. Daar zit het probleem niet. De oplossing is losdraaien van de plunjer en deze weer terugzettten op de juiste afstand.
Toch apart dat toen ik kritiek leverde, ik door 100 man bij de enkels afgehakt werd, maar nu een mod, schoorvoetend, toegeeft dat hij hetzelfde gehoord heeft van een fietsenmaker, zijn de muilen ineens minder groot.
Maguro is vast goed en leuk als je een MTB of racefiets hebt die je drie keer per week onder maanlicht poetst met eenhoornsperma. Dan werken die remmen vast goed, ja.
Op een stadsfiets voor gewoon dagelijks gebruik, is het rotzooi en zijn rollerbrakes gewoon veel beter.
Iedeeen die mij wil tegenspreken of mij niet geloofd, mag hier komen, al het onderhoud wat ie wil uitvoeren op de fiets van mijn vrouw. Dan gaat zij er een half jaar mee fietsen, en dan kom je hier terug. En dan rijden we beiden met 40km/h naar een superdruk kruispunt, ik op mn batavus met rollerbrakes die NOG NOOIT enige vorm van onderhoudhebben gehad in 30 jaar, en jij op de gazelle van mijn vrouw met Magura.
Enige voorwaarde is dat je je afscheid van te voren al goed geregeld hebt.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Het zit wel diep als je meer dan een jaar later hier nog eens op terug moet komen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Agenda reminder aangemaakt? Volgend jaar weer denk ik.
...
On topic: waarschijnlijk waren de blokken niet goed ingeremd
...
...
On topic: waarschijnlijk waren de blokken niet goed ingeremd
...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Jaren met deze remmen gefietst, heel wat afdalingen van 25% mee gehad, maar fantastische remmen, mits je velgen droog zijn of je ceramische velgen hebt. Voorwaarde is dat het frame sterk genoeg is om de druk van de zuigers op te vangen. Bij de wat zwakkere frames werd een Brake-booster geadviseerd (metaal of carbon).BeunHar schreef: ↑14 sep 2024 22:26Er zit een gigantische ontwerpfout in deze brakke remmen. De plunjers waar de remzuigers in zitten, zitten NIET vast aan de fiets, maar geklemd in een rubber ring.Ernie C. schreef: ↑08 jan 2023 12:56 Maar als ts aangeeft dat er voldoende druk op zit en de remhendel niet afgebroken zijn, dan houd je alleen het niet goed gecentreerd zijn over. Dat kan een oorzaak zijn van de matige remprestaties maar niet van het algeheel wegvallen van de remkracht.
Dat kan ik echt alleen plaatsen als de stelschroef en/of blokken.
Daar komt ook dat lulverhaal remtechniek vandaan. Je kunt het leed iets verzachten door met inknijpen niet te hard door te knijpen.
Een normale (stads)fietser knijpt gewoon z'n remmen in als ie wil stoppen. En door de ontwerpfout duw je dan de pluners verder van het wiel af
Ik denk dat het probleem bij jou niet aan de remmen ligt, maar aan de matige stabiliteit van het frame.
@Beunhar, jouw toonzetting is nu niet bepaald de toonzetting die leidt tot verbinding of begrip. Dat er nu 1 iemand is met twijfels doet niets af aan de goede ervaringen van anderen. Met de tips die je hebt gekregen deed je nagenoeg niets omdat je in jouw bubbel zat dat het allemaal toch niets was. De reacties die je kreeg heb je ironisch genoeg aan jezelf te danken.
Laat dit topic nog maar eens doorlezen door iemand van wie je iets aanneemt en vraag die persoon om de eerlijke mening over jouw manier van communiceren. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit de eerste keer is dat je dit hoort.
Laat dit topic nog maar eens doorlezen door iemand van wie je iets aanneemt en vraag die persoon om de eerlijke mening over jouw manier van communiceren. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit de eerste keer is dat je dit hoort.
Ik heb het liever over de inhoud, bakboord1. Ik begrijp dat jij hier komt om over de vorm te praten, prima, doe dat in een ander topic.
Ik heb niets geagendeerd staan. Elk half jaar komt mijn vrouw met totaal niet werkende remmen aan.
Wat jullie maar niet begrijpen, is dat dit om een stadsfiets gaat. Waar dagelijks tientallen kilometers mee gefietst wordt.
@Walter; het is een gazelle fiets. Het frame is stabiel genoeg. De rem niet. Je ziet ook de magura achterplaat verbuigen en torderen.
Ondertussen, de voorganger van deze fiets bij mn vrouw, die kan ik op elk willekeurig moment uit de schuur pakken, en dan remt ie beter dan deze fiets. Terwijl die voorganger dezelfde afstanden gefietst heeft en nog NOOIT enige vorm van remonderhoud gehad heeft.
Magura op een stadsfiets = elke 6 maanden een factuur van de gazelle dealer van 80-100 euro aan 'remomderhoud'., en dan nog rij je 2-3 maanden op een niet remmende fiets.
Ik heb niets geagendeerd staan. Elk half jaar komt mijn vrouw met totaal niet werkende remmen aan.
Wat jullie maar niet begrijpen, is dat dit om een stadsfiets gaat. Waar dagelijks tientallen kilometers mee gefietst wordt.
@Walter; het is een gazelle fiets. Het frame is stabiel genoeg. De rem niet. Je ziet ook de magura achterplaat verbuigen en torderen.
Ondertussen, de voorganger van deze fiets bij mn vrouw, die kan ik op elk willekeurig moment uit de schuur pakken, en dan remt ie beter dan deze fiets. Terwijl die voorganger dezelfde afstanden gefietst heeft en nog NOOIT enige vorm van remonderhoud gehad heeft.
Magura op een stadsfiets = elke 6 maanden een factuur van de gazelle dealer van 80-100 euro aan 'remomderhoud'., en dan nog rij je 2-3 maanden op een niet remmende fiets.