Sportvoeding neem je niet (alleen) omdat het beter is dan gewoon voedsel maar omdat:JoostG schreef: ↑22 jun 2022 13:08 Afgelopen zondag stond ik om 7.05 aan de start van Bartje200 om uiteindelijk 9 uur te doen over 200km onverhard (8.5 uur fietstijd). Wat had ik mee? Twee boterhammen en 2 bidons met water. Bij de bevoorradingen heb ik de bidons bijgevuld en gegeten en gedronken wat er was en waar ik zin in had: stroopwafels, krentenbollen, sinaasappels, bananen, wine gums, dropjes, droge worst, tucjes, bouillon en cola. Ik ben al heel lang gestopt met al die gelletjes en bars. Dat zal nodig zijn voor de profs die dag in dag uit op de toppen van hun kunnen moeten presteren, maar niet voor ons wielertoeristen. Je hebt genoeg energievoorraden van jezelf, en normaal voedsel is voldoende. We rijden toch niet 8 uur op maximale hartslag….
Zaterdag staat Flatlands300 op het programma: normaal ontbijt voor vertrek, boterhammetje en nuts als extra voor de eerste 4 uur, pastamaaltijd op 100km (organisatie), wat er ligt op 150km, pannenkoeken op 200km (organisatie), wat er ligt op 250km en een hamburger bij de finish. Ik zal door mijn voedingskeuzes echt geen kwartier langer onderweg zijn, toch?
- het makkelijker is
- er vaak geen dingen inzitten die geen nut hebben, maar wel energie kosten om te verteren (bijv. vet en eiwitten)
- dat je het snel weg kunt krijgen
- dat het compact is, d.w.z. veel energie (suikers) in een kleine verpakking
- Voor vloeibare sportvoeding (incl. gells) geldt dat het sneller wordt opgenomen.
- daarbij zit in veel sportvoeding ook fructose, en dat is een ander energiesysteem dan glucose. Nu kun je fructose ook in gewoon voedsel vinden maar dat is lastiger.
Sportvoeding is dus niet per se heel veel beter, vooral makkelijker.
Overigens rijden ook profs nooit 8 uur op maximaal vermogen. In een bergetappe wordt er het laatste uur/half uur vol vermogen getrapt, daarvoor niet of veel minder.
"Genoeg energievoorraden van jezelf". Het is maar hoe je het bekijkt. Als je alles op vetverbranding rijdt is dat inderdaad waar (zelfs voor een prof trouwens). Maar de meeste ritten rijd je toch echt (grotendeels) in de hogere zones en dan is de tank op een bepaald moment gewoon leeg. En zelfs als je rustig rijdt, verbrand je glycogeen, al gaat het natuurlijk langzamer.
Of je door jouw voedingskeuzes een kwartier langer onderweg bent? Ik denk het wel. Sowieso win je al veel aan snelheid omdat sportvoeding nu eenmaal veel sneller weg te werken is, omdat het geconcentreerder is. En daar komt het fructose-verhaal nog bij, wat gewoon een extra brandstoftankje (of batterijtje in jouw geval

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ook een groot voorstander van vast voedsel, omdat het prettiger is voor de maag. Maar vanuit een prestatiestandpunt bekeken is sportvoeding wel degelijk superieur. Ik ben er heilig van overtuigd dat voeding voor veel wielertoeristen (ongeacht het niveau) de makkelijkste manier is om de prestatie te bevorderen. Je hoeft er maar een paar uur in te steken om wat kennis op te doen en je boekt al enorme winst.