Opbouw Colnago C40 Mk3 & C50HP - incl. foto's
Op zich maakt het niet zoveel uit of het allemaal tijd correct is lijkt me. Belangrijker is dat het mooi en functioneel is. Zo vind ik 10 speed wel het minimum en ook een compact crankstel is wel zo fijn. Een 5-armige crank past natuurlijk wel perfect bij dit frame. Aanvankelijk had ik wat moeite met de nieuwere 4-armige cranks, maar ook die vind ik steeds mooier. De laatste generatie vind ik dan weer wat minder.
Een mooi project!
Een mooi project!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dit is met de aluminium crank die ik ervoor op had zitten en die ik voor t project aangeboden heb. Verder een paar kleine dingen die veranderd waren. De carbon crank is iets van 115 gram lichter trouwens.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Voor een fiets om met mooi weer door de polder te cruisen is een 39 of 42 juist ideaal.apexrider schreef: ↑16 nov 2022 09:24 Op zich maakt het niet zoveel uit of het allemaal tijd correct is lijkt me. Belangrijker is dat het mooi en functioneel is. Zo vind ik 10 speed wel het minimum en ook een compact crankstel is wel zo fijn. Een 5-armige crank past natuurlijk wel perfect bij dit frame. Aanvankelijk had ik wat moeite met de nieuwere 4-armige cranks, maar ook die vind ik steeds mooier. De laatste generatie vind ik dan weer wat minder.
Een mooi project!
Zelf heb ik alleen maar Campa 10 speed. Compact, dubbel en triple en nog het nodige op reserve liggen. Qua balans tussen loods en functionaliteit kan er niks tegenop.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
10-speed Record en Chorus zijn prachtige ontwerpen. Eerste generatie Chorus 10-speed in blank alu is erg zeldzaam en lastig om onbeschadigde shifters te vinden. Deze laatste generatie 10-speed Chorus met UT en carbon shifters is op een C40 wel heel erg mooi IMHO.
De alu variant komt goed @thestudent. Wat ik nog wel zoek is een voorderailleur plaatje wat aan de kant komt van de derailleur hanger. Zat er helaas niet bij en ik heb er geen meer in mijn rommelbak.thestudent schreef: ↑16 nov 2022 08:08Maar voor deze fiets is het iets te nieuw. Dus of een square taper carbon crank ( lastig ) of een aluminium variant.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Wat bedoel je daar precies mee? Foto?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik zal vanavond de rommel en boutjes bak wel even bekijken. Heb werkelijk geen idee. Maar het zou wel kunnen dat er iets in zit.rene schreef: ↑16 nov 2022 12:36De alu variant komt goed @thestudent. Wat ik nog wel zoek is een voorderailleur plaatje wat aan de kant komt van de derailleur hanger. Zat er helaas niet bij en ik heb er geen meer in mijn rommelbak.thestudent schreef: ↑16 nov 2022 08:08Maar voor deze fiets is het iets te nieuw. Dus of een square taper carbon crank ( lastig ) of een aluminium variant.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik ga ook even snuffelen in de almaar groter wordende rommelbak.
[edit]
Gevonden en onderweg naar Zeeland!
[edit]
Gevonden en onderweg naar Zeeland!
We zijn weer iets verder met de C40 en de C50. De C50 is al bijna klaar, het wachten is nu enkel op een goede 28.0mm zadelpen of de andere route kiezen en nog een 27.2- 28.0 shim bestellen ( ik heb er eentje voor de C40 ), en monteren met een andere zadelpen. De BB cups zitten er in en de crank is gemonteerd. Kabels zijn op lengte gemaakt, remmen zijn afgesteld dus ik zou een proefrit kunnen doen.
De C40 heeft de derailleurs aan het frame, en zo ook de remmen. Stuur is een tijdelijke, om de kabels zover te kunnen monteren dat ik er straks minder werk aan heb. Stuurpen is helaas te lang ( 120mm - staat 115mm op ) en er moet een andere komen. ( 100mm ). Liefst een Colnago , anders moet het een ITM worden en dan een Deda Piega stuur. Balhoofd is een FSA Orbit X geworden in het zilver, voor een meer zwarte onderdeel afmontage heb ik het balhoofd ook nog in zwart liggen.
Wat me opvalt ik dat ik veel meer tire clearance heb op de C40 dan de C50 - zeker aan de achterkant kunnen er makkelijk 25mm banden ( conti 5000S ) op de 15C Campagnolo Electron wielen. Ideaal voor een tochtje in België of Zeeuws Vlaanderen, want zelfs 28mm band zou nog passen.
Wat moet er nog komen voor de C40 :
* Crank aluminium Chorus ( @thestudent )
* Cassette ( Chorus 10 speed = onderweg )
* BB ITA 102mm tbv crank
* Ketting 10 speed
* Stuurpen 100 of 105mm
* Stuur 40cm CC afhankelijk van gekozen stuurpen.
* 10mm carbon 3K spacer 1"
De C40 heeft de derailleurs aan het frame, en zo ook de remmen. Stuur is een tijdelijke, om de kabels zover te kunnen monteren dat ik er straks minder werk aan heb. Stuurpen is helaas te lang ( 120mm - staat 115mm op ) en er moet een andere komen. ( 100mm ). Liefst een Colnago , anders moet het een ITM worden en dan een Deda Piega stuur. Balhoofd is een FSA Orbit X geworden in het zilver, voor een meer zwarte onderdeel afmontage heb ik het balhoofd ook nog in zwart liggen.
Wat me opvalt ik dat ik veel meer tire clearance heb op de C40 dan de C50 - zeker aan de achterkant kunnen er makkelijk 25mm banden ( conti 5000S ) op de 15C Campagnolo Electron wielen. Ideaal voor een tochtje in België of Zeeuws Vlaanderen, want zelfs 28mm band zou nog passen.
Wat moet er nog komen voor de C40 :
* Crank aluminium Chorus ( @thestudent )
* Cassette ( Chorus 10 speed = onderweg )
* BB ITA 102mm tbv crank
* Ketting 10 speed
* Stuurpen 100 of 105mm
* Stuur 40cm CC afhankelijk van gekozen stuurpen.
* 10mm carbon 3K spacer 1"
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless