20-24 augustus 2023, Parijs-Brest-Parijs
In januari had ik de kans het PBP shirtje te passen tijdens de PBP presentatie in Parijs. De shirtjes zijn dit keer van Noret, een Bretonse firma. Dus een andere dan in 1999.Micjes schreef: ↑31 mei 2023 12:09 Bij de definitieve inschrijving kan je de aankoop van het PBP23-fietstruitje opgeven.
Ik weet niet of anderen 4 jaar geleden ook ervaren hebben dat de maten van het truitje zeer vreemd waren: daar ik normaal als fietstui een S of maximaal een M heb, heb ik in 2019 voor het PBP-truitje een XL moeten nemen (had het niet vooraf besteld, maar ginds nog net kunnen aankopen). Ik had daarna op Facebook ook gezien dat er toen heelwat op zoek waren om truitjes te wisselen, omdat de maten zo klein uit vielen. Ik weet niet of het dit jaar dezelfde fabrikant zal zijn (en dezelfde vreemde maten), en of anderen dit probleem niet ervaren hadden, maar wil het toch maar even melden.
Van de clubshirts van Vermarc draag ik maat 4, en die zit mij vrij strak. In Parijs paste ik Noret maat 5, die zat lekker, een fractie ruimer dan de maat 4 van Vermarc, maar nog altijd redelijk strak.
Vraagje, momenteel reeds geregistreerd voor PBP en bezig met de definitieve inschrijving. Je startnummer ophalen is enkel mogelijk de dag voordien. Is dit strikt op te volgen? Mijn agenda laat het momenteel niet toe om al op zaterdag aan te komen in Rambouillet. Iemand ervaring uit vorige edities? Kan je dag zelf ook nog alles geregeld krijgen?
Ik en een vriend zijn op zoek naar meer mensen die een gps tracker willen huren van Follow My Challenge. Leuk voor het thuisfront of je familie/partner/vrienden op locatie. Kosten ongeveer 40eu bij minimaal 10 personen. Stuur een PB mocht je interesse hebben.
Groetjes startnummer A003
Groetjes startnummer A003
Nog wat laatste tips:
Heenreis
Voor de heenreis heb je diverse opties. Gezien de afstand tussen Nederland en Parijs zullen de meesten niet vliegen, maar met de auto of de trein reizen. Een enkeling zelfs op de fiets. Met de trein heb je diverse opties. De NS zal je niet vertellen dat je in de Thalys je fiets kunt vervoeren in een fietstas naar Frans model. Te verkrijgen via o.a. Decathlon. Dit is een handige optie als je geen bagagedragers of spatborden hebt. Wil je je fiets niet demonteren, dan mag je in Frankrijk met alle TER treinen gewoon je fiets meenemen. Vanuit Nederland gaan de verbindingen dan altijd via België. In België nemen alle IC treinen fietsen mee (de veel gebruikte site van www.bahn.de weet dit echter niet). De handige grensovergangen zijn Kortrijk-Lille of Charleroi – Maubeuge. Bij alle treinvarianten moet je door Parijs fietsen en vanaf Paris Montparnasse de gewone TER trein naar Rambouillet nemen. Deze trein rijdt vaak.
Rambouillet
En zo komen we op onze startplek, Rambouillet. Dit is een klein stadje. Er zijn relatief weinig voorzieningen. Gelukkig zijn er wel wat aardige restaurants in het centrum en diverse supermarkten aan de randen van het stadje. Waar Rambouillet wel tekort schiet is in overnachtingsplekken. Eigenlijk is er alleen een luxe en grote camping. Hier overnachten veel deelnemers. Op deze camping verzamelen we ook de dropbags voor degenen die zich ingeschreven hebben voor de Randonneurs Nederland ondersteuningspost in Loudéac.
Heb je nog niks geboekt, kijk dan naar Chartres. Deze stad ligt ongeveer even ver met de TER trein van Rambouillet, heeft veel lagere hotelprijzen en nog vrije kamers.
Zorg er voor dat je uiterlijk zaterdag je boodschappen doet voor onderweg. Op zondagochtend zullen veel schappen met handig eten voor onderweg helemaal leeggekocht zijn door deelnemers.
Startprocedure
Tijdens je aanmelding heb je een tijdsvak aangegeven om je documenten op te halen. Probeer je daar ongeveer aan te houden. Op de minuut hoeft dat niet, wel ongeveer. Er zijn dik 6000 mensen die hun documenten op gaan halen, het kan dus af en toe behoorlijk chaotisch zijn. Vorige keer waren er twee rijen, een voor Fransen en een voor niet-Fransen. Of dat deze keer weer zo is, dat is niet zeker.
In tegenstelling tot vorige keer hoef je je fiets niet bij je te hebben. De fietsenkeuring is verplaatst naar vlak voor de start. Het ophalen van je startbescheiden is een goede gelegenheid om te socialisen met andere deelnemers. Neem dus ruim de tijd voor het ophalen.
Sowieso is het belangrijk om goed in de PBP bubble te komen, ga dus niet teveel toeristische dingen plannen tussen het ophalen van de startbescheiden en de start. Door samen met anderen te praten over fietsen en PBP kom je in de goede flow terecht.
Op zondag zullen we een groepsfoto maken van de Nederlandse deelnemers. Heb je je niet aangemeld voor de verzorgingspost, en wil je hier wel op staan, meld je dan bij het bestuur zodat je weet waar die gehouden gaat worden.
De meeste deelnemers vertrekken op zondagavond. Je mag het dus rustig laat maken op vrijdag en zaterdagavond, zo kun je je bioritme al wat verplaatsen naar de avond. Maar zorg er voor dat je genoeg uitslaapt op zaterdag en vooral zondagochtend. Een siesta op zondagmiddag is een prima idee, vooral als je in de 90 uurs groep start. Eet goed voor de start, maar overeet je niet. Je maag moet het al een stuk verteerd hebben voordat je gaat starten. En drink vooral genoeg. Start niet met vochtgebrek.
Start je later op de avond, dan is het leuk om de 80 uurs groep en de specials te bekijken. Start je op maandagochtend, ga direkt na de passage van de specials naar bed, je hebt je slaap dan nodig. Ongeveer 1-2 uur voor de start ga je richting het kasteel. Vorige keer werden de verschillende startgroepen in verschillende vakken verzameld. Kijk goed waar je vak is. Desnoods parkeer je je fiets, verken de startopstelling en haal dan je fiets op. Dit is ook het moment dat je fiets gecontroleerd wordt. De controleurs letten vaak op de volgende punten:
-Verlichting (voldoende en goed gemonteerd)
-Remmen
-balhoofd
-Bagage (is deze stabiel bevestigd en goed gemonteerd)
-Geen gevaarlijke onderdelen aan de fiets (let dus bijvoorbeeld er op dat je stuur niet kan functioneren als een appelboor).
Vervolgens ga je in je startvak staan en wacht je op het signaal om naar voren te gaan. Je PBP kan beginnen.
Onderweg
Sinds PBP verplaatst is naar Rambouillet gaat de start iets geciviliseerder. Verdwenen zijn de brede boulevards van St Quentin-en-Yvellines, we gaan nu direkt de bossen en de kleinere wegen in. En de korte heuveltjes. Daardoor zijn er nu minder grote pelotons die je mee voeren tot aan de eerste heuvelzone. Wat blijft is voor de 80 en 90 uurs rijders dat er een enorme groep fietsers onderweg is. Zo lang je niet in de kopgroep mee gaat zie je zo ver je kunt kijken voor je rode achterlichten en achter je een zee van witte koplampen. Je komt amper een moment alleen te zitten. Dit is een ervaring om van te genieten. Maar laat je er niet teveel door meevoeren, PBP is 1200km lang en geen 120. Desondanks rijden veel deelnemers hun snelste 200, 300 en 400 van het seizoen tijdens PBP.
Sprekend over 120km, dan zit je al midden in de 1e heuvelzone, de Perche. Deze begint na 100km. Je kunt dus best stevig door trappen tijdens de 1e uren, maar neem wat gas terug na 70-80km om niet helemaal stuk te zitten als de Perche begint. Mortagne-au-Perche is alleen een controle op de terugweg. Op de heenweg kun je hier ravitailleren. Zit je in de drukte, doe dat dan niet. Je verliest dan enorm veel tijd. Zorg dat je genoeg eten bij je hebt voor de 1e nacht en stop in Mortagne alleen een paar minuten om je flessen te vullen en eventueel naar de WC te gaan.
Dit is met name voor de 90 uurs rijders sowieso een goede taktiek. Stop alleen bij de controles voor het noodzakelijke, maar eet en drink zoveel mogelijk buiten de controles. Overal langs de route staan er standjes met koek en zopie. Overal langs de route staan mensen te kijken. Kijk niet raar op als opa z'n TV zetel door z'n kleinkinderen in de voortuin heeft laten zetten.
De bewoners laten het niet alleen bij kijken, ze proberen je op zoveel mogelijk manieren te helpen. PBP is het enige brevet waar je zonder probleem je flessen leeg kunt drinken in de wetenschap dat je binnen een paar kilometer je flessen kunt vullen. Stop gewoon bij het 1e huis waar mensen staan te kijken en vraag om water.
Sommige dorpen organiseren een hele frietbakkerij met pop up café op het dorpsplein. Een aantal dorpen hebben hier een traditie in. Bakkerijen zijn soms de hele nacht open, niks mooiers dan om 4 uur 's nachts vers gebakken croissants te eten. Kroegen zijn vaak ook 24 uur per dag open. We hebben een bestand gemaakt met waypoints van een aantal vermoedelijke plekken waar dit zal zijn, gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Uiteraard zullen er veel meer plekken zijn, en sommige plekken zullen helaas dit jaar geen voorzieningen hebben. Je vindt dit bestand in de bijlage. Deze (Franse) PBP film geeft een goed sfeerbeeld van de beleving van PBP door degenen langs de route: https://vimeo.com/138870347
Onderweg zul je op veel plekken deelnemers zien slapen. Soms op plekken georganiseerd door bewoners, soms gewoon in de greppel. Een reddingsdeken of lichte slaapzak meenemen kan handig zijn, zelfs als je van plan bent vooral te slapen op de Randonneurs Nederland verzorgingspost in Loudéac.
Formeel moet je altijd binnen de openings en sluitingstijd van een controle door de controle komen. De organisatie heeft de mogelijkheid om je uit te sluiten als je te laat door de controle komt. Tot zover de theorie. In de afgelopen jaren probeerden de controles echter zoveel mogelijk rijders over de streep te helpen. OK, zie je er echt zo beroerd uit dat je een gevaar voor jezelf vormt, dan wordt je uit koers genomen. Maar wek je de indruk dat je Parijs nog kunt halen, dan zullen de controleurs alles proberen om er voor te zorgen dat je op de fiets in Parijs komt. Sowieso krijg je voor het stuk terug veel meer tijd dan voor de heenreis. Dit kan zelfs 10 uur extra tijd zijn als je in de 90 uurs groep start.
Ga er van uit dat zolang je nog je controlekaart hebt je nog in koers bent. Ook al ben je technisch gesproken buiten tijd. Zo lang je nog veilig kunt fietsen rij je gewoon door en zie je aan de finish wel of je gehomologeerd wordt. (Controle)tijden worden soms aangepast als de weersomstandigheden te bar worden.
Dan komen we op een belangrijke factor uit, het weer. We rijden door Bretagne. En Bretagne staat in Frankrijk synoniem voor slecht weer. Niet dat de gemiddelde Nederlander of Belg dit als slecht weer zal zien, een beetje wind of regen is iedereen die zijn kwalificaties in de Benelux reed wel gewend. Hou dus rekening met weer zoals thuis, zorg voor een goed regenjack en en voldoende warme kleding. Echt vriezen zal het 's nachts niet maar het kan vies koud worden. Vooral in de dalen. Daar blijft de kou hangen. Hou hier rekening mee als je onderweg een uurtje in de berm gaat liggen, dat kun je beter boven op een helling doen, en niet beneden in het dal.
Ondanks alle tips, zorgen van bewoners en vrijwilligers en je eigen training kan het voorkomen dat het niet meer gaat. Heb je een blessure opgelopen, of geeft je lichaam aan dat je toch echt moet stoppen, stop dan ook. Bij twijfel kun je op een controle altijd naar de medische post om daar een arts je te laten onderzoeken.
Trek je de conclusie om te stoppen, dan moet je je terugreis organiseren. Kun je nog fietsen, maar op lager tempo, fiets dan naar een station wat verder weg van de route of fiets zelfs terug. Dat is vaak eenvoudiger en sneller. Gaat fietsen niet echt meer, dan moet je op een andere manier terug.
Het grote voordeel is dat er meer mensen in dezelfde situatie zijn. Je kunt dus kijken of je samen met een aantal andere deelnemers een busje of een auto kunt huren. Let wel op, je hebt dan een kredietkaart en rijbewijs op dezelfde naam nodig (die van jou).
Kies je voor de trein, dan kan het soms handig zijn eerst een nacht te slapen in een hotel en pas voor de volgende dag een trein te reserveren. De Franse spoorwegen hebben geen vaste prijzen, een last minute ticket is veel duurder dan een ticket voor de volgende dag. Zoveel duurder dat er vaak een hotel af kan. Zorg dus dat je zowel de app van de Franse spoorwegen als een app als booking.com op je telefoon hebt, en weet hoe deze apps functioneren. En uiteraard een bankkaart, credit card en/of bankapp op je telefoon.
Reis je terug met de TGV, dan kan het zijn dat je je fiets moet inpakken. Officiëel moet dat in een tas, een tripje naar de bouwmarkt voor plastic en tape levert ook een resultaat op dat geaccepteerd wordt. Met lokale treinen (TER) kun je gewoon je fiets meenemen. Deze zomer moet je in Bretagne dan wel reserveren, een reservering kost 1 Euro en kan online via https://www.ter.sncf.com/bretagne/servi ... ation-velo
Sommige bussen in Bretagne nemen zelfs fietsen mee, daarvoor kun je bellen naar +332 99 300 300
(Verkeers)regels
Frankrijk heeft een aantal verkeersregels die er niet in Nederland zijn. Voor fietsers zijn er een aantal belangrijk.
Allereerst, automobilisten zijn verplicht voldoende afstand te houden bij het inhalen, 1m in de bebouwde kom, 1,5m buiten de bebouwde kom. En daar wordt ook op gehandhaafd. Om dit juridisch dicht te timmeren zijn fietsers dan wel verplicht om bij slecht zicht en in het donker een reflecterend jack te dragen, met bijvoorbeeld de classificatie EN 1150. Je krijgt bij het ophalen van je papieren zo'n jack. Vertrouw je hier niet op, kijk dan zelf bij bijvoorbeeld Decathlon of Wowow voor zo'n jack.
Een 2e belangrijke regel is dat niet alleen het verboden is te bellen of met je telefoon bezig te zijn tijdens te fietsen, het is zelfs verboden om oordopjes in te hebben (zelfs bone conducting).
Daarnaast is er de specifieke PBP regel die knipperende lichtjes verbiedt.
Deze regels zullen gehandhaafd worden door controleurs op motoren en in auto's. En deze controleurs mogen tijdstraffen uitdelen:
Inhalen van een openingsauto 1 h
Je niet houden aan de verkeersregels – Telefoneren tijdens het fietsen 1 h
Gangmaken door een niet deelnemer 1 h
Het verwijderen van pijlen voor het einde van PBP 1 h
Milieuvervuiling 2 h
Geen verlichting tijdens de nacht, slecht zichtbaar zijn 2 h
Geen reflectievest bij je hebben of een reflectievest afdekken 2 h
Het niet opvolgen van de instructies van de controleurs 2 h
De volgwagen van een deelnemer volgt niet de speciale route, maar is op de route voor fietsers. 2 h
Onfatsoenlijk gedrag van een deelnemer of zijn begleiders tegen controleurs of vrijwilligers. 5 h
Assistentie op het parcours of een van de controleplaatsen door een niet aangemeld voertuig. 5 h
Het zou zonde zijn om je PBP niet gehomologeerd te krijgen vanwege een straftijd
Na afloop
Neem na afloop genoeg tijd om na te genieten. Aan de finish blijven deelnemers vaak uren hangen om met elkaar te praten en souveniers uit te wisselen. Kijk niet raar op als deelnemers shirts met elkaar ruilen, dat is een oude PBP traditie.
De dag na je finish wil je met andere deelnemers veel ervaringen uitwisselen. In en rond Rambouillet zul je veel deelnemers tegenkomen. Maar niet aleen daarom is het verstandig om na de finish nog een nacht te blijven. Tijdens PBP slaap je heel weinig. Zo weinig dat je niet veilig kunt autorijden direct na je finish. Zorg dat er iemand anders rijdt (die geen PBP heeft gereden) of dat je minimaal een fatsoenlijke nachtrust hebt gehad sinds je finish als je zelf gaat rijden.
Genieten!
Maar de belangrijkste tip voor het laatste, geniet van je PBP. PBP is een feest voor de deelnemers, een feest om van te genieten en nog lang van na te genieten.
Heenreis
Voor de heenreis heb je diverse opties. Gezien de afstand tussen Nederland en Parijs zullen de meesten niet vliegen, maar met de auto of de trein reizen. Een enkeling zelfs op de fiets. Met de trein heb je diverse opties. De NS zal je niet vertellen dat je in de Thalys je fiets kunt vervoeren in een fietstas naar Frans model. Te verkrijgen via o.a. Decathlon. Dit is een handige optie als je geen bagagedragers of spatborden hebt. Wil je je fiets niet demonteren, dan mag je in Frankrijk met alle TER treinen gewoon je fiets meenemen. Vanuit Nederland gaan de verbindingen dan altijd via België. In België nemen alle IC treinen fietsen mee (de veel gebruikte site van www.bahn.de weet dit echter niet). De handige grensovergangen zijn Kortrijk-Lille of Charleroi – Maubeuge. Bij alle treinvarianten moet je door Parijs fietsen en vanaf Paris Montparnasse de gewone TER trein naar Rambouillet nemen. Deze trein rijdt vaak.
Rambouillet
En zo komen we op onze startplek, Rambouillet. Dit is een klein stadje. Er zijn relatief weinig voorzieningen. Gelukkig zijn er wel wat aardige restaurants in het centrum en diverse supermarkten aan de randen van het stadje. Waar Rambouillet wel tekort schiet is in overnachtingsplekken. Eigenlijk is er alleen een luxe en grote camping. Hier overnachten veel deelnemers. Op deze camping verzamelen we ook de dropbags voor degenen die zich ingeschreven hebben voor de Randonneurs Nederland ondersteuningspost in Loudéac.
Heb je nog niks geboekt, kijk dan naar Chartres. Deze stad ligt ongeveer even ver met de TER trein van Rambouillet, heeft veel lagere hotelprijzen en nog vrije kamers.
Zorg er voor dat je uiterlijk zaterdag je boodschappen doet voor onderweg. Op zondagochtend zullen veel schappen met handig eten voor onderweg helemaal leeggekocht zijn door deelnemers.
Startprocedure
Tijdens je aanmelding heb je een tijdsvak aangegeven om je documenten op te halen. Probeer je daar ongeveer aan te houden. Op de minuut hoeft dat niet, wel ongeveer. Er zijn dik 6000 mensen die hun documenten op gaan halen, het kan dus af en toe behoorlijk chaotisch zijn. Vorige keer waren er twee rijen, een voor Fransen en een voor niet-Fransen. Of dat deze keer weer zo is, dat is niet zeker.
In tegenstelling tot vorige keer hoef je je fiets niet bij je te hebben. De fietsenkeuring is verplaatst naar vlak voor de start. Het ophalen van je startbescheiden is een goede gelegenheid om te socialisen met andere deelnemers. Neem dus ruim de tijd voor het ophalen.
Sowieso is het belangrijk om goed in de PBP bubble te komen, ga dus niet teveel toeristische dingen plannen tussen het ophalen van de startbescheiden en de start. Door samen met anderen te praten over fietsen en PBP kom je in de goede flow terecht.
Op zondag zullen we een groepsfoto maken van de Nederlandse deelnemers. Heb je je niet aangemeld voor de verzorgingspost, en wil je hier wel op staan, meld je dan bij het bestuur zodat je weet waar die gehouden gaat worden.
De meeste deelnemers vertrekken op zondagavond. Je mag het dus rustig laat maken op vrijdag en zaterdagavond, zo kun je je bioritme al wat verplaatsen naar de avond. Maar zorg er voor dat je genoeg uitslaapt op zaterdag en vooral zondagochtend. Een siesta op zondagmiddag is een prima idee, vooral als je in de 90 uurs groep start. Eet goed voor de start, maar overeet je niet. Je maag moet het al een stuk verteerd hebben voordat je gaat starten. En drink vooral genoeg. Start niet met vochtgebrek.
Start je later op de avond, dan is het leuk om de 80 uurs groep en de specials te bekijken. Start je op maandagochtend, ga direkt na de passage van de specials naar bed, je hebt je slaap dan nodig. Ongeveer 1-2 uur voor de start ga je richting het kasteel. Vorige keer werden de verschillende startgroepen in verschillende vakken verzameld. Kijk goed waar je vak is. Desnoods parkeer je je fiets, verken de startopstelling en haal dan je fiets op. Dit is ook het moment dat je fiets gecontroleerd wordt. De controleurs letten vaak op de volgende punten:
-Verlichting (voldoende en goed gemonteerd)
-Remmen
-balhoofd
-Bagage (is deze stabiel bevestigd en goed gemonteerd)
-Geen gevaarlijke onderdelen aan de fiets (let dus bijvoorbeeld er op dat je stuur niet kan functioneren als een appelboor).
Vervolgens ga je in je startvak staan en wacht je op het signaal om naar voren te gaan. Je PBP kan beginnen.
Onderweg
Sinds PBP verplaatst is naar Rambouillet gaat de start iets geciviliseerder. Verdwenen zijn de brede boulevards van St Quentin-en-Yvellines, we gaan nu direkt de bossen en de kleinere wegen in. En de korte heuveltjes. Daardoor zijn er nu minder grote pelotons die je mee voeren tot aan de eerste heuvelzone. Wat blijft is voor de 80 en 90 uurs rijders dat er een enorme groep fietsers onderweg is. Zo lang je niet in de kopgroep mee gaat zie je zo ver je kunt kijken voor je rode achterlichten en achter je een zee van witte koplampen. Je komt amper een moment alleen te zitten. Dit is een ervaring om van te genieten. Maar laat je er niet teveel door meevoeren, PBP is 1200km lang en geen 120. Desondanks rijden veel deelnemers hun snelste 200, 300 en 400 van het seizoen tijdens PBP.
Sprekend over 120km, dan zit je al midden in de 1e heuvelzone, de Perche. Deze begint na 100km. Je kunt dus best stevig door trappen tijdens de 1e uren, maar neem wat gas terug na 70-80km om niet helemaal stuk te zitten als de Perche begint. Mortagne-au-Perche is alleen een controle op de terugweg. Op de heenweg kun je hier ravitailleren. Zit je in de drukte, doe dat dan niet. Je verliest dan enorm veel tijd. Zorg dat je genoeg eten bij je hebt voor de 1e nacht en stop in Mortagne alleen een paar minuten om je flessen te vullen en eventueel naar de WC te gaan.
Dit is met name voor de 90 uurs rijders sowieso een goede taktiek. Stop alleen bij de controles voor het noodzakelijke, maar eet en drink zoveel mogelijk buiten de controles. Overal langs de route staan er standjes met koek en zopie. Overal langs de route staan mensen te kijken. Kijk niet raar op als opa z'n TV zetel door z'n kleinkinderen in de voortuin heeft laten zetten.
De bewoners laten het niet alleen bij kijken, ze proberen je op zoveel mogelijk manieren te helpen. PBP is het enige brevet waar je zonder probleem je flessen leeg kunt drinken in de wetenschap dat je binnen een paar kilometer je flessen kunt vullen. Stop gewoon bij het 1e huis waar mensen staan te kijken en vraag om water.
Sommige dorpen organiseren een hele frietbakkerij met pop up café op het dorpsplein. Een aantal dorpen hebben hier een traditie in. Bakkerijen zijn soms de hele nacht open, niks mooiers dan om 4 uur 's nachts vers gebakken croissants te eten. Kroegen zijn vaak ook 24 uur per dag open. We hebben een bestand gemaakt met waypoints van een aantal vermoedelijke plekken waar dit zal zijn, gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Uiteraard zullen er veel meer plekken zijn, en sommige plekken zullen helaas dit jaar geen voorzieningen hebben. Je vindt dit bestand in de bijlage. Deze (Franse) PBP film geeft een goed sfeerbeeld van de beleving van PBP door degenen langs de route: https://vimeo.com/138870347
Onderweg zul je op veel plekken deelnemers zien slapen. Soms op plekken georganiseerd door bewoners, soms gewoon in de greppel. Een reddingsdeken of lichte slaapzak meenemen kan handig zijn, zelfs als je van plan bent vooral te slapen op de Randonneurs Nederland verzorgingspost in Loudéac.
Formeel moet je altijd binnen de openings en sluitingstijd van een controle door de controle komen. De organisatie heeft de mogelijkheid om je uit te sluiten als je te laat door de controle komt. Tot zover de theorie. In de afgelopen jaren probeerden de controles echter zoveel mogelijk rijders over de streep te helpen. OK, zie je er echt zo beroerd uit dat je een gevaar voor jezelf vormt, dan wordt je uit koers genomen. Maar wek je de indruk dat je Parijs nog kunt halen, dan zullen de controleurs alles proberen om er voor te zorgen dat je op de fiets in Parijs komt. Sowieso krijg je voor het stuk terug veel meer tijd dan voor de heenreis. Dit kan zelfs 10 uur extra tijd zijn als je in de 90 uurs groep start.
Ga er van uit dat zolang je nog je controlekaart hebt je nog in koers bent. Ook al ben je technisch gesproken buiten tijd. Zo lang je nog veilig kunt fietsen rij je gewoon door en zie je aan de finish wel of je gehomologeerd wordt. (Controle)tijden worden soms aangepast als de weersomstandigheden te bar worden.
Dan komen we op een belangrijke factor uit, het weer. We rijden door Bretagne. En Bretagne staat in Frankrijk synoniem voor slecht weer. Niet dat de gemiddelde Nederlander of Belg dit als slecht weer zal zien, een beetje wind of regen is iedereen die zijn kwalificaties in de Benelux reed wel gewend. Hou dus rekening met weer zoals thuis, zorg voor een goed regenjack en en voldoende warme kleding. Echt vriezen zal het 's nachts niet maar het kan vies koud worden. Vooral in de dalen. Daar blijft de kou hangen. Hou hier rekening mee als je onderweg een uurtje in de berm gaat liggen, dat kun je beter boven op een helling doen, en niet beneden in het dal.
Ondanks alle tips, zorgen van bewoners en vrijwilligers en je eigen training kan het voorkomen dat het niet meer gaat. Heb je een blessure opgelopen, of geeft je lichaam aan dat je toch echt moet stoppen, stop dan ook. Bij twijfel kun je op een controle altijd naar de medische post om daar een arts je te laten onderzoeken.
Trek je de conclusie om te stoppen, dan moet je je terugreis organiseren. Kun je nog fietsen, maar op lager tempo, fiets dan naar een station wat verder weg van de route of fiets zelfs terug. Dat is vaak eenvoudiger en sneller. Gaat fietsen niet echt meer, dan moet je op een andere manier terug.
Het grote voordeel is dat er meer mensen in dezelfde situatie zijn. Je kunt dus kijken of je samen met een aantal andere deelnemers een busje of een auto kunt huren. Let wel op, je hebt dan een kredietkaart en rijbewijs op dezelfde naam nodig (die van jou).
Kies je voor de trein, dan kan het soms handig zijn eerst een nacht te slapen in een hotel en pas voor de volgende dag een trein te reserveren. De Franse spoorwegen hebben geen vaste prijzen, een last minute ticket is veel duurder dan een ticket voor de volgende dag. Zoveel duurder dat er vaak een hotel af kan. Zorg dus dat je zowel de app van de Franse spoorwegen als een app als booking.com op je telefoon hebt, en weet hoe deze apps functioneren. En uiteraard een bankkaart, credit card en/of bankapp op je telefoon.
Reis je terug met de TGV, dan kan het zijn dat je je fiets moet inpakken. Officiëel moet dat in een tas, een tripje naar de bouwmarkt voor plastic en tape levert ook een resultaat op dat geaccepteerd wordt. Met lokale treinen (TER) kun je gewoon je fiets meenemen. Deze zomer moet je in Bretagne dan wel reserveren, een reservering kost 1 Euro en kan online via https://www.ter.sncf.com/bretagne/servi ... ation-velo
Sommige bussen in Bretagne nemen zelfs fietsen mee, daarvoor kun je bellen naar +332 99 300 300
(Verkeers)regels
Frankrijk heeft een aantal verkeersregels die er niet in Nederland zijn. Voor fietsers zijn er een aantal belangrijk.
Allereerst, automobilisten zijn verplicht voldoende afstand te houden bij het inhalen, 1m in de bebouwde kom, 1,5m buiten de bebouwde kom. En daar wordt ook op gehandhaafd. Om dit juridisch dicht te timmeren zijn fietsers dan wel verplicht om bij slecht zicht en in het donker een reflecterend jack te dragen, met bijvoorbeeld de classificatie EN 1150. Je krijgt bij het ophalen van je papieren zo'n jack. Vertrouw je hier niet op, kijk dan zelf bij bijvoorbeeld Decathlon of Wowow voor zo'n jack.
Een 2e belangrijke regel is dat niet alleen het verboden is te bellen of met je telefoon bezig te zijn tijdens te fietsen, het is zelfs verboden om oordopjes in te hebben (zelfs bone conducting).
Daarnaast is er de specifieke PBP regel die knipperende lichtjes verbiedt.
Deze regels zullen gehandhaafd worden door controleurs op motoren en in auto's. En deze controleurs mogen tijdstraffen uitdelen:
Inhalen van een openingsauto 1 h
Je niet houden aan de verkeersregels – Telefoneren tijdens het fietsen 1 h
Gangmaken door een niet deelnemer 1 h
Het verwijderen van pijlen voor het einde van PBP 1 h
Milieuvervuiling 2 h
Geen verlichting tijdens de nacht, slecht zichtbaar zijn 2 h
Geen reflectievest bij je hebben of een reflectievest afdekken 2 h
Het niet opvolgen van de instructies van de controleurs 2 h
De volgwagen van een deelnemer volgt niet de speciale route, maar is op de route voor fietsers. 2 h
Onfatsoenlijk gedrag van een deelnemer of zijn begleiders tegen controleurs of vrijwilligers. 5 h
Assistentie op het parcours of een van de controleplaatsen door een niet aangemeld voertuig. 5 h
Het zou zonde zijn om je PBP niet gehomologeerd te krijgen vanwege een straftijd
Na afloop
Neem na afloop genoeg tijd om na te genieten. Aan de finish blijven deelnemers vaak uren hangen om met elkaar te praten en souveniers uit te wisselen. Kijk niet raar op als deelnemers shirts met elkaar ruilen, dat is een oude PBP traditie.
De dag na je finish wil je met andere deelnemers veel ervaringen uitwisselen. In en rond Rambouillet zul je veel deelnemers tegenkomen. Maar niet aleen daarom is het verstandig om na de finish nog een nacht te blijven. Tijdens PBP slaap je heel weinig. Zo weinig dat je niet veilig kunt autorijden direct na je finish. Zorg dat er iemand anders rijdt (die geen PBP heeft gereden) of dat je minimaal een fatsoenlijke nachtrust hebt gehad sinds je finish als je zelf gaat rijden.
Genieten!
Maar de belangrijkste tip voor het laatste, geniet van je PBP. PBP is een feest voor de deelnemers, een feest om van te genieten en nog lang van na te genieten.
Oke, ik hou je maar vast aan je laatste opmerking "een feest om van te genieten".
Bij mij overheerst: stress, gekkenwerk, niet optimale voorbereiding. Taktiek: rustig doorfietsen en niet teveel treuzelen. 2015: 89:49 uur, 2019: 88:16 uur. 2023: ... uur. En in mijn hoofd blijft spoken dat 85/86 uur zonder hard rijden en voldoende slapen toch heel goed mogelijk moet zijn. Maar om een een of andere reden verdwijnen de uren onderweg ongemerkt en blijft er weinig over van "voldoende tijd" en helaas ook van "voldoende slaap".
Startnummer Q109. Starttijd 20:00 uur, zondag 20 augustus. Hopend dat de latere starttijd me iets meer tijd geeft om in Loudeac te slapen in de donkere uren, omdat de sluitingtijd van de controle 2,5 uur later is dan bij een vroegere starttijd. Maar nog zijn ze hopeloos: heen maandagnacht om 1 uur en terug dinsdagnacht om 3 uur. Maar even slapen na 400 en 800 km is wel fijn. 1e nacht fietsen en voor de 4e nacht bepaal ik mijn plan woensdagavond pas. Korte slaap in Villaines behoort zeker tot de opties. Vanaf daar is het nog "maar" 200 km. Klinkt kort als je er al 1000km op heb zitten, maar is natuurlijk altijd nog een belachelijke afstand voor de meeste fietsers.
Spannend, zin in, gekkenwerk, maar ook een feest onderweg (en dan doel ik natuurlijk vooral op de entourage en dorpsfeesten).
Bij mij overheerst: stress, gekkenwerk, niet optimale voorbereiding. Taktiek: rustig doorfietsen en niet teveel treuzelen. 2015: 89:49 uur, 2019: 88:16 uur. 2023: ... uur. En in mijn hoofd blijft spoken dat 85/86 uur zonder hard rijden en voldoende slapen toch heel goed mogelijk moet zijn. Maar om een een of andere reden verdwijnen de uren onderweg ongemerkt en blijft er weinig over van "voldoende tijd" en helaas ook van "voldoende slaap".
Startnummer Q109. Starttijd 20:00 uur, zondag 20 augustus. Hopend dat de latere starttijd me iets meer tijd geeft om in Loudeac te slapen in de donkere uren, omdat de sluitingtijd van de controle 2,5 uur later is dan bij een vroegere starttijd. Maar nog zijn ze hopeloos: heen maandagnacht om 1 uur en terug dinsdagnacht om 3 uur. Maar even slapen na 400 en 800 km is wel fijn. 1e nacht fietsen en voor de 4e nacht bepaal ik mijn plan woensdagavond pas. Korte slaap in Villaines behoort zeker tot de opties. Vanaf daar is het nog "maar" 200 km. Klinkt kort als je er al 1000km op heb zitten, maar is natuurlijk altijd nog een belachelijke afstand voor de meeste fietsers.
Spannend, zin in, gekkenwerk, maar ook een feest onderweg (en dan doel ik natuurlijk vooral op de entourage en dorpsfeesten).
Parijs-Brest-Parijs 2023
En dat laatste bedoel ik vooral met genieten, het feest onderweg in de dorpjes, het samenzijn met andere randonneurs, tijdens, voor en na de tocht.
Ik vertrek 45 minuten eerder en gebruik de camping in Loudéac alleen voor eten, douchen en de dropbag. Slapen wil ik zo dicht mogelijk bij (en hopelijk zelfs in) Charhaix doen. Al de keren dat ik pas vlak voor Carhaix moest slapen haalde ik PBP, de keren dat ik eerder moest slapen (muv '95) haalde ik het niet.
Terug zal het met wat geluk weer Quedillac worden en ergens in een bushoekje tussen Mortagne en Dreux.
Zojuist mijn paklijst van 2019 gecontroleerd en aangepast.
Ik vertrek 45 minuten eerder en gebruik de camping in Loudéac alleen voor eten, douchen en de dropbag. Slapen wil ik zo dicht mogelijk bij (en hopelijk zelfs in) Charhaix doen. Al de keren dat ik pas vlak voor Carhaix moest slapen haalde ik PBP, de keren dat ik eerder moest slapen (muv '95) haalde ik het niet.
Terug zal het met wat geluk weer Quedillac worden en ergens in een bushoekje tussen Mortagne en Dreux.
Zojuist mijn paklijst van 2019 gecontroleerd en aangepast.
Mijn generale repetitie dit weekend ging niet zo goed (ik was van plan de Groningen 400 voor te rijden, maar combinatie hitte/gebrek een waterpunten brak me op). Hopelijk heb ik daarmee mijn "DNF" voor dit jaar gehad...
Alles in huis, paklijst voor LEL geupdatet voor PBP, routes op de GPS gezet. Ik zet in op een tijd van 72 uur met twee keer een slaapstop in Loudeac. Dat betekent wel dat ik twee 's middags ga slapen. Even kijken hoe dat uitpakt. Ik verwacht dat er tegen het eind van de derde nacht wel wat power naps gaan komen.
Rondhangen bij de finish gaat wel lukken, ik moet toch wachten tot mijn lift terug naar Nederland gefinisht is en genoeg heeft geslapen om achter een stuur te zitten.
Alles in huis, paklijst voor LEL geupdatet voor PBP, routes op de GPS gezet. Ik zet in op een tijd van 72 uur met twee keer een slaapstop in Loudeac. Dat betekent wel dat ik twee 's middags ga slapen. Even kijken hoe dat uitpakt. Ik verwacht dat er tegen het eind van de derde nacht wel wat power naps gaan komen.
Rondhangen bij de finish gaat wel lukken, ik moet toch wachten tot mijn lift terug naar Nederland gefinisht is en genoeg heeft geslapen om achter een stuur te zitten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
-
- Forum-lid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Ik wil meer verhalen lezen!!
Michiel
-
- Forum-lid
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
Ok, nog eentje dan: Het Feest Genaamd PBP