Moderne Hookless velgen alleen met 28-32mm banden compatibel ? Nieuwe standaard?
Het voordeel van hookless is vooral voor de fabrikant, minder voor de gebruiker -> vereenvoudigd produktieproces. Dat moet het wel mogelijk maken tegen een lagere prijs een lichtere set aan te bieden, met de bekende nadelen qua druk en beperktere bandenkeuze. Het hogere risico dat de band van de velg loopt - mij lijkt dat vooral een academische discussie.
Voordeel van hookless voor de gebruiker is er zeker wel. Minder gewicht en betere aerodynamica en als toetje een sterkere velg.
En zolang er geen test is die bewijst dat een band sneller van een hookless velg afloopt dan van velg met haak dan zet ik ze voor het gemak 'on par'. Helemaal als je binnen de gestelde regels opereert.
En zolang er geen test is die bewijst dat een band sneller van een hookless velg afloopt dan van velg met haak dan zet ik ze voor het gemak 'on par'. Helemaal als je binnen de gestelde regels opereert.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
Voordelen voor de consument, samenvattend:raven14 schreef: ↑07 apr 2023 14:07 Het voordeel van hookless is vooral voor de fabrikant, minder voor de gebruiker -> vereenvoudigd produktieproces. Dat moet het wel mogelijk maken tegen een lagere prijs een lichtere set aan te bieden, met de bekende nadelen qua druk en beperktere bandenkeuze. Het hogere risico dat de band van de velg loopt - mij lijkt dat vooral een academische discussie.
1) hookless valt dus mooier op de velg en het totaal is dus aerodynamischer
2) velgen zonder hook zijn sterker
3) ze zijn aanzienlijk lichter
4) met de bredere hookless velgen kan je met een nog lagere druk rijden met dezelfde rolweerstand.
5) in veel gevallen iets goedkoper dan velgen met hook
Lijkt erop dat het voordeel er dus niet alleen is voor de fabrikant…