Het was in Fryslân. Daar heette het Patat (speciaal).
Voeding voor lange ritten
-
- Forum-lid
Kijk, hier lees je de oorzaak van alle verwarring: pomme de terre
Hoe hoog is je inspanningsniveau?ARengineering schreef: ↑11 jun 2023 15:45 Hallo Allemaal,
De afgelopen tijd ben ik begonnen met langere fietstochten (>130km).
Echte bij ongeveer 120km krijg ik last van mijn buik, krampen, vol gevoel, eten/drinken komt omhoog.
...
Uiteindelijk is er altijd een inspanning waarvoor je -met huidig trainingsniveau- niet klaar voor bent om die langer vol te houden. Moeilijk kunnen eten is mogelijk maar een symptoom van uitputting...
Walter
Naast het feit dat voeding voor genoeg brandstof moet zorgen om de fietsopdracht uit te kunnen voeren is motivatie ook een dingetje. Geletjes krijg ik echt niet weg. Als het warm is ben ik bij een lange rit na 100 km wel klaar met de zoete zooi.
Bij mijn jaarlijkse rondje (>200) Zeeland ga ik steevast op 60% van de rit ergens of een uitsmijter of een bordje patat met kroketten zitten eten. Erg lekker en goed voor de motivatie op zo'n solorit.
En ochtends spaghetti? Ik zou het liefst iedere dag drie keer warm eten. Op reizen in Azie doe ik dat ook. En daar heb ik na een stevig ontbijt met mie of rijst toch stevige (5 uur) MTB ritjes gemaakt of een jungle trekking van een hele dag met serieuze hoogtemeters.
En als je in de pissende regen hier ergens in de polder rijdt en het is nog 40km naar huis is er niks zo lekker om even een frikandel speciaal naar binnen te gooien. Ik ben normaal van mooi koken maar rond sport zit er ineens een soort snackbarmonster in mij
Bij mijn jaarlijkse rondje (>200) Zeeland ga ik steevast op 60% van de rit ergens of een uitsmijter of een bordje patat met kroketten zitten eten. Erg lekker en goed voor de motivatie op zo'n solorit.
En ochtends spaghetti? Ik zou het liefst iedere dag drie keer warm eten. Op reizen in Azie doe ik dat ook. En daar heb ik na een stevig ontbijt met mie of rijst toch stevige (5 uur) MTB ritjes gemaakt of een jungle trekking van een hele dag met serieuze hoogtemeters.
En als je in de pissende regen hier ergens in de polder rijdt en het is nog 40km naar huis is er niks zo lekker om even een frikandel speciaal naar binnen te gooien. Ik ben normaal van mooi koken maar rond sport zit er ineens een soort snackbarmonster in mij
Verbranding is altijd een combinatie van koolhydraten en vetten. Door duurtraining kun je ervoor zorgen dat het percentage vetverbranding omhoog gaat, zodat je de beperkte voorraad koolhydraten kunt sparen. Maar het is altijd een combinatie. Zodra de koolhydraten op zijn rij je alleen nog op vetverbranding. Dit is heel inefficiënt en noemen we een hongerklop. Dan is het over en uit.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
-
- Forum-lid
Moet echt niet denken aan patat of gebakken vis onderweg. Een ouderwets colaatje met een snicker van de benzinepomp heeft me al een paar keer gered van een hongerklop.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Daarom is voedingsadvies ook zo persoonlijk. Als ik dat op jouw manier had gedaan was mijn fietsprestatie er niet op vooruit gegaan. Ik reed tussen 2011 en 2016 vijf keer per week in Zuid Limburg.
Met kans dat het al aan bod kwam: ik wil na mijn werkdag startend van op bureau nog een rit maken van zo'n 100km. Op bureau eten net voor vertrek is geen optie. 2grote drinkbussen sportdrank+mueslirepen dan maar? Of kan dat beter aangepakt worden?