smeermiddel squirt dry lube
Na twee jaar een enorme kick omhoog......
Ik smeer de ketting altijd met Ballistol. Universele olie op plantaardige basis, biologisch afbreekbaar. Smeert echt perfect, maar na een uurtje regenrijden is het er wel uit. Wel makkelijk schoonmaken, Dasty, borstel, afspoelen en klaar.
Pas een nieuwe ketting op de racer. Daar rij ik 2-3x mee met fabrieksvet erop, dan schoonmaken met Finish Line degreaser, nog 2x naspoelen met Dasty en dan afspoelen met water. Weer gesmeerd met Ballistol, maar ketting liep al heel snel droog, nog nooit gebeurd.
Van de week al flesje Squirt gehaald, ketting weer heel schoon gemaakt, Dasty, afspoelen, Dasty, afspoelen, afspoelen, afspoelen en ketting blonk als nieuw. Ketting droog gemaakt met perslucht boven een witte doek. Bijna geen vuil erop. Nog eens de ketting goed doorgespoten met remmenreiniger, ook weer op witte doek en daar kwam niet zichtbaar vuil op. Ketting gedroogd met de föhn, goed warm gestookt. Even de tijd gegeven om af te koelen. Nagenoeg koele ketting de squirt aangebracht.
Heel vreemd effect, sommige schakels drong de squirt niet in door. Meeste schakels liep de squirt netjes erin, maar enkele schakels bleef de squirt erop liggen net alsof die afgestoten wordt.
Paar schakels zag ik na het smeren, aan de buitenkant van de ketting soort "ijspegels". Stukjes wax die uitsteken.
Zoals op het flesje stond, 5 minuten laten drogen en opnieuw gesmeerd. Toen de ketting flink rond gedraaid, hoop dat het goed intrekt......
Gemengde gevoelens, minder poetsen is leuk maar dit schept weinig vertrouwen voor de toekomst. Een ketting is bijna niet te smeren, drukken zijn ZO hoog dat alles gewoon weg gedrukt wordt. Als het smeermiddel dan nauwelijks intrekt dan ben ik bang voor de levensduur van de ketting.
Hier lees ik dan nog verhalen over roest op de ketting. Ben zeer benieuwd naar hoe dit zal gaan.
Morgen nog een laagje aanbrengen, kan het 24 uur drogen/intrekken/whatever. Zaterdag 100+km rijden. Ik neem toch maar flesje smering mee, just in case.
Ik smeer de ketting altijd met Ballistol. Universele olie op plantaardige basis, biologisch afbreekbaar. Smeert echt perfect, maar na een uurtje regenrijden is het er wel uit. Wel makkelijk schoonmaken, Dasty, borstel, afspoelen en klaar.
Pas een nieuwe ketting op de racer. Daar rij ik 2-3x mee met fabrieksvet erop, dan schoonmaken met Finish Line degreaser, nog 2x naspoelen met Dasty en dan afspoelen met water. Weer gesmeerd met Ballistol, maar ketting liep al heel snel droog, nog nooit gebeurd.
Van de week al flesje Squirt gehaald, ketting weer heel schoon gemaakt, Dasty, afspoelen, Dasty, afspoelen, afspoelen, afspoelen en ketting blonk als nieuw. Ketting droog gemaakt met perslucht boven een witte doek. Bijna geen vuil erop. Nog eens de ketting goed doorgespoten met remmenreiniger, ook weer op witte doek en daar kwam niet zichtbaar vuil op. Ketting gedroogd met de föhn, goed warm gestookt. Even de tijd gegeven om af te koelen. Nagenoeg koele ketting de squirt aangebracht.
Heel vreemd effect, sommige schakels drong de squirt niet in door. Meeste schakels liep de squirt netjes erin, maar enkele schakels bleef de squirt erop liggen net alsof die afgestoten wordt.
Paar schakels zag ik na het smeren, aan de buitenkant van de ketting soort "ijspegels". Stukjes wax die uitsteken.
Zoals op het flesje stond, 5 minuten laten drogen en opnieuw gesmeerd. Toen de ketting flink rond gedraaid, hoop dat het goed intrekt......
Gemengde gevoelens, minder poetsen is leuk maar dit schept weinig vertrouwen voor de toekomst. Een ketting is bijna niet te smeren, drukken zijn ZO hoog dat alles gewoon weg gedrukt wordt. Als het smeermiddel dan nauwelijks intrekt dan ben ik bang voor de levensduur van de ketting.
Hier lees ik dan nog verhalen over roest op de ketting. Ben zeer benieuwd naar hoe dit zal gaan.
Morgen nog een laagje aanbrengen, kan het 24 uur drogen/intrekken/whatever. Zaterdag 100+km rijden. Ik neem toch maar flesje smering mee, just in case.
Dogma F
Dringt wel door in de schakels door omdat het verdunde wax is.. Het water verdampt uiteindelijk en enkel de wax zit er dan nog tussen.
Roest heb ik nog nooit gehad. Ik droog hem direct af als hij nat is en een nieuw laagje wax op. Sowieso is dat gewoon vliegroest dat je er gewoon kan afwrijven.
Voor de winterfiets gebruik ik wel olie omdat je dan anders na iedere rit zou mogen waxen en dan komt het duur uit.
Roest heb ik nog nooit gehad. Ik droog hem direct af als hij nat is en een nieuw laagje wax op. Sowieso is dat gewoon vliegroest dat je er gewoon kan afwrijven.
Voor de winterfiets gebruik ik wel olie omdat je dan anders na iedere rit zou mogen waxen en dan komt het duur uit.
Begrijp je gevoel, heb ik ook. Maar voor de MTB gebruik ik het nu 2 jaar en tevreden. De ketting na iedere tocht wel opnieuw behandelen. Voor de racefiets blijf ik toch Dynamic Dry lube gebruiken. Is veel vloeibaarder en zeer makkelijk aan te brengen. Ooit eens in het Duitse blad Tour getest en gaf toen van alle middelen het beste resultaat (ook bij regen). Bestel het altijd bij bike-components in Duitsland.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik was eerst ook squirt fan. Maar echt zelf paraffine smelten en dippen werkt zo veel beter. Vooral omdat je je dan geen zorgen hoeft te maken over penetratie. Ik gebruik squirt alleen nog als ik geen schone gewaxte ketting heb liggen, tijdens vakantie ofzo. Maar omdat de ketting dan al een goede wax basis heeft werkt squirt echt wel gewoon goed.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Als er iets aan auto/fiets is dat goed ontvet moet worden, zijn het toch wel de remmen. Remmenreiniger is een hele sterke ontvetter, als je daar metaal mee schoonmaakt, ga er dan maar van uit dat het vetvrij is.
Daarvoor had ik al Finish Line degreaser en Dasty gebruikt, dus 3x ontvetter na elkaar lijkt wel vetvrij te moeten zijn.
Dogma F
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ik snap dat gedoe met kettingen eigenlijk niet zo goed. Ik gebruik katoenen poetsdoeken en olie, en als de ketting op is, koop ik een nieuwe.
Meestal rond de 5000 kilometer. Ligt aan het weer.
Als ik zie wat voor werk hierboven wordt gedaan voor een ketting
Meestal rond de 5000 kilometer. Ligt aan het weer.
Als ik zie wat voor werk hierboven wordt gedaan voor een ketting
Ach, het is toch een hobby?robbebopper schreef: ↑21 mei 2020 10:17 Ik snap dat gedoe met kettingen eigenlijk niet zo goed. Ik gebruik katoenen poetsdoeken en olie, en als de ketting op is, koop ik een nieuwe.
Meestal rond de 5000 kilometer. Ligt aan het weer.
Als ik zie wat voor werk hierboven wordt gedaan voor een ketting
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Kettingen behandelen?
Fiets soigneren ...
OMG
Wat een ZOOI is dat squirt misschien doe ik iets verkeerd, maar ketting ontvetten, droog maken is nou ook weer geen rocket science.
Vanochtend even derde laagje squirt aanbrengen. Ketting was zo stug geworden dat terugtrappen niet ging. Paar omwentelingen vooruit ging het wel weer.
Maar de ketting is één smerige bende met resten wax. Het spul dringt gewoonweg helemaal niet tot binnenin de schakels! En ik heb minutenlang geschud met het flesje, het is een emulsie en moet je dus goed verdelen.
Zo GOOR is mijn ketting op de racefiets nog nooit geweest. Zelfs op de ATB wordt die niet zo smerig. En nog geen meter ermee gefietst.
Gaat ook niet gebeuren, daarmee fietsen. Ketting loopt veel te zwaar.
Squirt gaat de vuilnisbak in, weg met die troep!
Wat een ZOOI is dat squirt misschien doe ik iets verkeerd, maar ketting ontvetten, droog maken is nou ook weer geen rocket science.
Vanochtend even derde laagje squirt aanbrengen. Ketting was zo stug geworden dat terugtrappen niet ging. Paar omwentelingen vooruit ging het wel weer.
Maar de ketting is één smerige bende met resten wax. Het spul dringt gewoonweg helemaal niet tot binnenin de schakels! En ik heb minutenlang geschud met het flesje, het is een emulsie en moet je dus goed verdelen.
Zo GOOR is mijn ketting op de racefiets nog nooit geweest. Zelfs op de ATB wordt die niet zo smerig. En nog geen meter ermee gefietst.
Gaat ook niet gebeuren, daarmee fietsen. Ketting loopt veel te zwaar.
Squirt gaat de vuilnisbak in, weg met die troep!
Dogma F