Draag een helm
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Punt zit 'm juist erin dat de meeste DENKEN de risico's te kennen, maar dat helemaal niet doen. Een verandering van karakter heb je zo te pakken als je even in coma gelegen hebt, ook al hou je er fysiek niets aan over, heb je toch een groot probleem (je vriendin/vrouw kan dat nieuwe karakter wel eens niet zo goed bevallen...). Het leven is echt een stuk leuker als je gewoon gezond bent. Als je een risico zo makkelijk sterk kunt verminderen, waarom zou je dat dan niet doen?
Misschien moeten we dit topic over zetten naar het fietscafe en dan gelijk de discussie uitbreiden met: al dan niet roken in het bijzijn van anderen (ook niet rokers) in cafe's en restaurants en het rookverbod
Helmdrager (alleen op de racer en de ATB) en niet roker. Voor het rookverbod...
Helmdrager (alleen op de racer en de ATB) en niet roker. Voor het rookverbod...
nulla tenaci invia est via
[quote="jaapieo"]Klopt, dat ben ik ook met je eens, maar als iemand zegt: "ik doe geen helm op" dan moet hij/zij dat toch zelf weten?
[/quote]
Na een val moet iemand hem "oprapen".
Zoals ik al eerder heb geschreven heb ik dit helaas meerdere malen mogen doen. Het oprapen van twee van deze personen zonder helm ga ik nooit meer vergeten.
Ik zal dit een ander niet aandoen, ik draag een helm.
[/quote]
Na een val moet iemand hem "oprapen".
Zoals ik al eerder heb geschreven heb ik dit helaas meerdere malen mogen doen. Het oprapen van twee van deze personen zonder helm ga ik nooit meer vergeten.
Ik zal dit een ander niet aandoen, ik draag een helm.
Passie voor het fietsen en de fietsen.
[quote="jaapieo"]Verstandig, ik draag zelf dan ook overwegend een helm, lezen jullie daar constand overheen?
Ik vind dat iemand gewoon geaccepteerd moet worden als hij geen helm draagt, dat moet hij toch gewoon zelf weten?
[/quote]
Dat zeg ik toch net, ja je moet het zelf weten, maar het kan zo zijn dat er iemand is die je moet oprapen nadat je gevallen bent. Ik wil diegene niet dezelfde ervaring laten krijgen als ik helaas heb gehad met mensne die gevallen zijn zonder helm.
Dus ja men moet het zelf weten, maar het kan wel degelijk een keuze zijn waar anderen "last"van kunnen hebben.
Ik vind dat iemand gewoon geaccepteerd moet worden als hij geen helm draagt, dat moet hij toch gewoon zelf weten?
[/quote]
Dat zeg ik toch net, ja je moet het zelf weten, maar het kan zo zijn dat er iemand is die je moet oprapen nadat je gevallen bent. Ik wil diegene niet dezelfde ervaring laten krijgen als ik helaas heb gehad met mensne die gevallen zijn zonder helm.
Dus ja men moet het zelf weten, maar het kan wel degelijk een keuze zijn waar anderen "last"van kunnen hebben.
Passie voor het fietsen en de fietsen.
[quote="Karl Vannieuwkerke"]
Jong Vlaanderenrenner Timothy Dupont kwam gisteren zwaar ten val in de massaspurt van de Schaal Sels in Merksem. Gevolg: twee tanden kwijt en vijtien hechtingen. De helmplicht bewijst andermaal zijn nut (..)
[/quote]
Nutteloos zo'n helm, zie maar hoe zijn kop eruit ziet..
Tijd voor een verplichte integraalhelm!
Jong Vlaanderenrenner Timothy Dupont kwam gisteren zwaar ten val in de massaspurt van de Schaal Sels in Merksem. Gevolg: twee tanden kwijt en vijtien hechtingen. De helmplicht bewijst andermaal zijn nut (..)
[/quote]
Nutteloos zo'n helm, zie maar hoe zijn kop eruit ziet..
Tijd voor een verplichte integraalhelm!
[quote="Amclassic-fan"]Punt zit 'm juist erin dat de meeste DENKEN de risico's te kennen, maar dat helemaal niet doen. Een verandering van karakter heb je zo te pakken als je even in coma gelegen hebt, ook al hou je er fysiek niets aan over, heb je toch een groot probleem (je vriendin/vrouw kan dat nieuwe karakter wel eens niet zo goed bevallen...). Het leven is echt een stuk leuker als je gewoon gezond bent. Als je een risico zo makkelijk sterk kunt verminderen, waarom zou je dat dan niet doen?[/quote]
Hoe groot is de kans op ernstig hersenletsel voor een gemiddelde Nederlandse wielrenner, met en zonder helm? Uiteraard wil ik wetenschappelijk bewijs.
Als je dit bewijs niet kunt produceren denk jij zelf ook dat je de risico's kent, terwijl dat duidelijk niet zo is. Pot, ketel, etc.
Hoe groot is de kans op ernstig hersenletsel voor een gemiddelde Nederlandse wielrenner, met en zonder helm? Uiteraard wil ik wetenschappelijk bewijs.
Als je dit bewijs niet kunt produceren denk jij zelf ook dat je de risico's kent, terwijl dat duidelijk niet zo is. Pot, ketel, etc.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ongelooflijk, de kans dat er jouw iets als individu iets gebeurd is heel klein. De kans dat er vandaag een fietser met zwaar hersenletsel op een Spoedeisende hulp wordt binnen gebracht is aanzienlijk.
Of de kans dat je met je kop (op een moment) ergens op stuitert nu 1% of 1 promille is, dat doet er voor mij totaal niet toe. Het punt zit hem in de gevolgen, die zijn namelijk niet te overzien.
Hoe groot is de kans dat je tetanus krijgt als je wondje op straat hebt opgelopen? Die kans is zeer klein, maar toch krijgt iedereen een inenting. Waarom? Omdat je doodziek van tetanus wordt en in levensgevaar komt (sterfte percentage van 10% in de Westerse wereld, daar buiten soms zelfs 75%).
Met een helm opzetten is 't precies 't zelfde. Je doet een kleine moeite om de kans op zeer ernstige consequenties drastisch te verkleinen.
Of de kans dat je met je kop (op een moment) ergens op stuitert nu 1% of 1 promille is, dat doet er voor mij totaal niet toe. Het punt zit hem in de gevolgen, die zijn namelijk niet te overzien.
Hoe groot is de kans dat je tetanus krijgt als je wondje op straat hebt opgelopen? Die kans is zeer klein, maar toch krijgt iedereen een inenting. Waarom? Omdat je doodziek van tetanus wordt en in levensgevaar komt (sterfte percentage van 10% in de Westerse wereld, daar buiten soms zelfs 75%).
Met een helm opzetten is 't precies 't zelfde. Je doet een kleine moeite om de kans op zeer ernstige consequenties drastisch te verkleinen.
Drie punten hierover:
1) Een helm verlaagt het risico op hersenbeschadiging bij een val of botsing
2) Het niet dragen van een helm is eenieders eigen keus, de wetgever laat ons hier vrij in
3) Het niet dragen van een helm kan bij valpartijen tot meer ongemak en extra zorg leiden voor omstanders en hulpverleners, m.a.w. niet erg sociaal.
Dus het hoeft niet, maar het is wel verstandig en sociaal.
Daarom draag ik altijd een helm.
1) Een helm verlaagt het risico op hersenbeschadiging bij een val of botsing
2) Het niet dragen van een helm is eenieders eigen keus, de wetgever laat ons hier vrij in
3) Het niet dragen van een helm kan bij valpartijen tot meer ongemak en extra zorg leiden voor omstanders en hulpverleners, m.a.w. niet erg sociaal.
Dus het hoeft niet, maar het is wel verstandig en sociaal.
Daarom draag ik altijd een helm.
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006
[quote="Amclassic-fan"]Ongelooflijk, de kans dat er jouw iets als individu iets gebeurd is heel klein. De kans dat er vandaag een fietser met zwaar hersenletsel op een Spoedeisende hulp wordt binnen gebracht is aanzienlijk.
Met een helm opzetten is 't precies 't zelfde. Je doet een kleine moeite om de kans op zeer ernstige consequenties drastisch te verkleinen. [/quote]
Dit doet me een beetje denken aan het boek 'The Black Swan' van Taleb: Zeer onwaarschijnlijke gebeurtenissen met zeer verstrekkende gevolgen. Overigens ben ik het in grote lijnen wel met je eens. Ik zie de nadelen van een helm totaal niet, dus levert het opzetten me per definitie 'voordeel' op, hoe klein de kans op een valpartij ook is.
Met een helm opzetten is 't precies 't zelfde. Je doet een kleine moeite om de kans op zeer ernstige consequenties drastisch te verkleinen. [/quote]
Dit doet me een beetje denken aan het boek 'The Black Swan' van Taleb: Zeer onwaarschijnlijke gebeurtenissen met zeer verstrekkende gevolgen. Overigens ben ik het in grote lijnen wel met je eens. Ik zie de nadelen van een helm totaal niet, dus levert het opzetten me per definitie 'voordeel' op, hoe klein de kans op een valpartij ook is.