Volgens mij kiest bijna iedereen dagelijks min-of-meer bewust om ergens een verhoogd risico te lopen. Alleen al in het verkeer:
Tien km/u te hard in de auto, met een biertje teveel op op de fiets, door rood oversteken, etc...
Nogmaals: er is mij geen studie bekend waar op meta-niveau een positieve relatie tussen helmgebruik en verminderen hoofdletsel aangetoond wordt. Ik wee wel dat er minstens één studie is waarin een
correlatief verband van precies het omgekeerde aangetoond wordt. Een beetje selectief om alleen de studies die niet overeenkomen met je eigen wereldbeeld dan maar af te doen als
slecht (ook al ben ik zelf geen fan van correlatie onderzoek). Met andere woorden, het lijkt vooralsnog heel legitiem om het vermeende beschermende effect van een helm te relativeren.
(Ja, ik ben ook wel eens met mijn hoofd keihard op het asfalt gekwakt, en de gevolgen waren zonder mijn helm ongetwijfeld vele malen erger geweest dan de hersenschudding die ik er toen aan overhield. Maar dat was wel in een groep, bij hoge snelheid, door een fout van een ander)
Morele vingerwijzers vind ook ik vreselijk irritant (= de reden waarom ik reageer, en waarmee we bovendien weer on-topic zijn). Misschien dat we kunnen ophouden met deze fiets-forum-Godwin, en het weer lekker over die irritante Shimano groepen, Triples of ongeschoren benen kunnen hebben ofzo