Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote ergernissen toppic.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 04 aug 2014 06:51

roos69 schreef:Er zijn zelfs onderzoeken die aangeven dat bij een val met draaiing de kans op zwaarder letsel mét helm toeneemt...
Bron?

roos69 schreef:Ook is het opvallend dat het percentage fietsers die een ongeluk krijgen mét helm groter is dan bij mensen zonder helm. Blijkbaar rijden mensen met helm toch wat gevaarlijker?
Nog iemand die geen idee heeft hoe gedegen wetenschappelijk onderzoek in elkaar steekt.

Al met al begint dit een beetje alu hoedje discussie te worden. Een discussie waarbij helmdragers worden weggezet als sukkels die in de marketing van helmfabrikanten zijn getrapt.

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 04 aug 2014 06:58

.
Laatst gewijzigd door roos69 op 05 aug 2014 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 aug 2014 07:16

Ja, en met roken vergas je allerlei schadelijke bacterien zodat je niet ziek wordt....
Less is bore

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 04 aug 2014 07:38

Ik heb een hekel aan roken.
Het is vies, duur, ongezond, verslavend en je kan de gezondheid van anderen negatief beinvloeden.
En heeft 0,0 met deze discussie te maken.

Er zullen altijd mensen zijn die zweren bij het dragen van een helm, dat is hun goed recht. En er zijn mensen die bewust kiezen om hem (soms) niet te dragen en daar is ook niks mis mee.

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 04 aug 2014 07:57

Waar ik me aan erger: pagina's achter elkaar weer éénzelfde discussie over wel of geen helm...

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 04 aug 2014 08:56

@afrit13
Doe ik er nog even een schepje bovenop.
roos69 schreef:Ook wordt de kans dat je er echt iets aan hebt kleiner naarmate je harder rijdt, waarbij 30km al hoger is dan de snelheid waarbij ze gekeurd worden.
Bij 180 km/h en hoger zul je ook niet zo heel veel meer hebben aan een fietshelm schat ik zo in. :roll:

Ik heb het onderzoek wat je aanhaalt even gelezen, ik vind het nogal kort door de bocht. Het onderzoek is gebaseerd op dummy-onderzoek en gaat over kinderhelmen.
Eigenlijk is het enige wat ze zeggen dat het er op lijkt dat bij bepaalde lagere snelheden de verwondingen marginaal groter kunnen zijn bij het dragen van een helm. Maar dat bij hogere snelheden de helm beter beschermt. En dat alles dus op basis van dummies en typische lab omstandigheden die meestal behoorlijk afwijken van de echte omstandigheden.

gede
Forum-lid

gede 04 aug 2014 09:26

roos69 schreef:Ik heb een hekel aan roken.
Het is vies, duur, ongezond, verslavend en je kan de gezondheid van anderen negatief beinvloeden.
En heeft 0,0 met deze discussie te maken.

Er zullen altijd mensen zijn die zweren bij het dragen van een helm, dat is hun goed recht. En er zijn mensen die bewust kiezen om hem (soms) niet te dragen en daar is ook niks mis mee.
Hoe kan je daar nou 'bewust' voor kiezen. Elk fietstochtje heeft zijn gevaren. Ben in de laatste jaren al 3 keer zwaar gesmakt, waarvan 2 keer boven de 50 km/u. Telkens enkele breuken en de helm volledig in stukken, maar zelf geen schrammetje aan mijn hoofd. Mag er niet aan denken wat er was geweest als mijn hoofd die klap had opgevangen. Jouw domme manier van helm-relativering maken me boos...

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 04 aug 2014 09:34

gede schreef: Elk fietstochtje heeft zijn gevaren.
Daar heb je op zich gelijk in. Maar je zal het er toch wel mee eens zijn dat het ene fietstochtje beduidend gevaarlijker is dan het andere?

De keren dat ik met een snelheid van rond de 50 km/uur aan het fietsen ben zijn op jaarbasis op de vingers van een hand te tellen, en dat zijn dan heus wel de ritjes met helm. :)
Veni. Vidi. Fietsie.

NoChain
Forum-lid

NoChain 04 aug 2014 09:41

Uit tests is gebleken dat een muts meer bescherming biedt als een helm.
Wanneer men een helm vanop het 5e verdiep naar beneden gooide was deze in stukken en brokken, aan het mutsje was niks!

Ik dacht ik gooi er wat Urbanus tussen om het niveau op te krikken

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 04 aug 2014 09:43

Volgens mij kiest bijna iedereen dagelijks min-of-meer bewust om ergens een verhoogd risico te lopen. Alleen al in het verkeer:

Tien km/u te hard in de auto, met een biertje teveel op op de fiets, door rood oversteken, etc...

Nogmaals: er is mij geen studie bekend waar op meta-niveau een positieve relatie tussen helmgebruik en verminderen hoofdletsel aangetoond wordt. Ik wee wel dat er minstens één studie is waarin een correlatief verband van precies het omgekeerde aangetoond wordt. Een beetje selectief om alleen de studies die niet overeenkomen met je eigen wereldbeeld dan maar af te doen als slecht (ook al ben ik zelf geen fan van correlatie onderzoek). Met andere woorden, het lijkt vooralsnog heel legitiem om het vermeende beschermende effect van een helm te relativeren.
(Ja, ik ben ook wel eens met mijn hoofd keihard op het asfalt gekwakt, en de gevolgen waren zonder mijn helm ongetwijfeld vele malen erger geweest dan de hersenschudding die ik er toen aan overhield. Maar dat was wel in een groep, bij hoge snelheid, door een fout van een ander)

Morele vingerwijzers vind ook ik vreselijk irritant (= de reden waarom ik reageer, en waarmee we bovendien weer on-topic zijn). Misschien dat we kunnen ophouden met deze fiets-forum-Godwin, en het weer lekker over die irritante Shimano groepen, Triples of ongeschoren benen kunnen hebben ofzo
;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 04 aug 2014 09:43

.
Laatst gewijzigd door roos69 op 05 aug 2014 01:40, 2 keer totaal gewijzigd.

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 04 aug 2014 09:46

.
Laatst gewijzigd door roos69 op 05 aug 2014 01:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie