Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike Show Your Stuff

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13454
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 aug 2010 22:52

Kan me voorstellen dat je voor een droge xc wedstrijd voor een Fufr gaat. Dat is het ook niet. Maar vele rijden dan op een 2.0 en dat begrijp ik niet goed. Aan de andere kant. Ik meet dat af aan mijn hardtail en de achterkant is bij mij zeer hard. Zelf rijd ik 98% op een rara 2.25 achter overal, amerongen, loonse druunse duinen, ardennen, italie noem maar op, voor een roro of noni.

Ik moet zeggen dat een half versleten roro echt super rijd, wat vaster dan een nieuwe.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 aug 2010 22:55

Een 2.0 snap ik ook niet. Vrijwel elke band rijdt in de 2.25 versie beter. En voor het serieuze werk zelfs een 2.4 op lagere spanning.
Less is bore

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 16 aug 2010 08:16

het is trouwens een 2.1 fufr, maar goed. dat de band zo licht is voel je echt in de snelheid en die rolweerstand is echt goed laag. alleen in los zand en duinen kom ik niet vooruit als het echt diep wordt. normaal heb ik het gevoel er 'over' heen te rijden door flink aan te zetten.
zelf rij ik in lelystad, de veluwe en toertochten in utrecht straks weer. dus er zullen zeker omnstandigheden zijn waarin andere banden beter presteren. op genoemde plekken is dat echter nog niet het geval geweest.
ben trouwens ook erg benieuwd wat versleten roro's doen want die konden ook wel eens goed gaan rollen zonder noppen op het loopvlak.
en ja: ik was ook erg verbaasd toen ik voelde hoeveel grip en voorspelbaarheid die fufr's hadden / hebben.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 17 aug 2010 22:26

FF is nooit gemaakt in 2.1. Je kunt kiezen tussen 2.0, 2.25 en 2.4, that's it. Als ik het verhaal over los zand en duinen hoor rijd je vrijwel zeker met een 2.0, aangezien een 2.4 (en 2.25 in mindere mate) over los zand vliegt. Probeer eens een 2.25 of beter nog 2.4 als je huidige set versleten is. Er gaat een wereld voor je open!

Edit: C'dale claimt 2.1's op hun Flash te monteren. Huh?
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 aug 2010 22:44

+1
Less is bore

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 18 aug 2010 19:40

net ff gecheckt en sorry die fufr's zijn inderdaad 2.00.
ben juist helemaal afgestapt van bredere banden vanwege het stuurgedrag, gewicht en rolweerstand.
heb alleen een stukje bij nunspeet waar een duintje ligt en die gaat met brede banden zeker beter, maar dat is maar 100 meter en daarna ben ik weer lekker in het voordeel voor de rest van de 45 km. bij rheden is ook een stukje duinzand maar daar kom ik met slim sturen net wel doorheen. maar goed daar ga ik niet over discussieren: breed is in los zand natuurlijk beter
ik moet nog eens naar schoorl en neem dan zeker een brede set mee
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

lancer
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 jul 2005 19:13

lancer 18 aug 2010 19:52

Rolweerstand is niet ten voordele van de smalle band. Bij gelijke druk zal de brede band minder rolweerstand hebben.

Ik rij op dit moment ook met een fufr 2.0 achter aangezien deze op mijn Canyon zat. Op zich best een lekker bandje schuift iets sneller dan een RaRa, maar het valt mij echt niet tegen. Volgende keer koop ik wel een 2.2 , die kan je op iets lagere druk rijden waardoor je meer grip zal hebben.

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 18 aug 2010 20:16

he lancer: hoe weet je zo zeker dat de brede band bij gelijke druk minder weerstand zal hebben? en meer grip hoeft voor mij meestal niet op de meeste ritten/ondergronden.

ik heb een keer op een cyclocrosser mogen rijden met 1.4 en amper profiel minder grip maar het ging als de brandweer had ik het idee. maar misschien zit ik helemaal verkeerd.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 18 aug 2010 21:16

Ik spreek even voor Lancer: Talloze rolweerstandstesten hebben dit uitgewezen. Meer grip zal voor jou misschien niet hoeven, maar met een bredere band héb je 'm wel.

Een crosser is volgens mij weer een heel ander verhaal. Als je met een crosser sneller bent rijd je met óf te veel profiel op je mountainbike, óf rijd je in een gebied wat eigenlijk niet bedoeld is om te mountainbiken. Op minder moeilijk terrein en lange goed lopende rechte stukken ben je met een crosser ongetwijfeld in het voordeel, maar wie heeft nou zin om daar te mountainbiken?
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 18 aug 2010 21:25

En crossfiets en mtb zijn sowieso niet te vergelijken dus die kan de kast in.

Een brede band is gewoon bijna altijd beter.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 aug 2010 21:32

TiesT schreef:
Een brede band is gewoon bijna altijd beter.


+1, maar ik heb het gevoel dat we er niet helemaal doorheen komen....
Less is bore

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 18 aug 2010 22:43

parcoursafhankelijk / omstandigheidafhankelijk is misschien een mooi besluit van een discussie. ik probeer wel de genoemde meningen te respecteren maar heb toch ook mijn eigen ideeen
de route in lelystad is echt voor een mtb, die crosser werd ik helemaal doodop van en vreselijk oncomfortabel. met mijn fietsmaat heb ik ook dit soort eindeloze discussies. en we gaan toch voor dun en veel bar afhankelijk van de omstandigheden (k zal maar niet zeggen hoeveel bar, want dat is ook weer niet helemaal gangbaar)
rij wel zo'n 6000 mtb km per jaar denk dus iets aan ervaring te hebben. en zo resoluut zeggen dat breed altijd beter is zou ik zelf niet aandurven (ook andersom niet)
nogmaals respect voor anders denkenden!
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie