Probleem is dat mensen niet fietsen op e-bikes maar vooral veel freewheelen.Karl66 schreef:...Dit klinkt mij wel plausibel in de oren, helemaal als je meeneemt dat mensen langer door kunnen fietsen met een e-bike en je daardoor mensen met een verminderd gehoor, zicht en reaktievermogen op de fiets ziet. ..
Het nadeel daarvan is dat deze mensen niet het vermogen hebben om even aan te zetten en zo hun onbalans te herstellen en ze uit koers raken.
Op een e-bike doet de elektromotor het echte werk en aangezien het ding ingesteld is op trapondersteuning en niet werkt zoals bijvoorbeeld een gashandel van een brommer is een klein trapje om te herstellen er niet bij. Gevolg, ouderen die slingerend kruisingen naderen en onzeker tegenliggers tegemoet fietsen.
Telefoons zie ik mensen ook wel in problemen brengen maar niet in de mate waarin ik de oudjes zie zwabberen.
Persoonlijk vind ik dat
1.
Er voor ouderen een e-bike certificaat verplicht gesteld moet worden.
Net als kinderen op de basisschool zou het voor de oudjes goed zijn als ze hernieuwd kennis maken met de fiets en de verkeersregels.
2.
Verder zou elke oudere verplicht een hoortest moeten ondergaan.
Wie slecht horend is moet verplicht met signalering fietsen en tevens geleerd worden waar op te letten.
Het valt mij persoonlijk op hoe gezinnen met jonge kinderen mij ruim van te voren aan horen komen (zonder dat ik bel of schakel) en oudjes zelf als je pal achter ze zit nog steeds niks door hebben.