SRAM ETAP
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Als ik kijk naar mijn fiets destijds met een Sram Red 22 groepset en daarna met de Etap groepset, dan zijn er twee zaken veranderd naast de groepset. Ik rij nu met een C-Bear BB lagers/cups en een Quarq Sram Red. Toen mijn fiets nog Sram Red 22 had, reed ik nog met standaard Specialized OSBB BB cups (ik heb overigens nooit last van kraken of gedoe daarmee gehad). Ik kan me niet voorstellen dat de C-Bear BB/cups er iets mee te maken heeft dat Etap nu wat luidruchtiger rijdt (naar mijn idee) dan Sram Red 22. Wellicht dat de Quarq er iets mee te maken heeft, maar dat denk ik niet omdat ik pas een paar weken met de Quarq Sram Red crankset rij (voorheen Sram Red BB30 crankset)
Wellicht is het inderdaad zo dat het verschil mechanisch of elektronisch gerelateerd is. Een paar mm maakt veel verschil en wellicht is het ook mijn beleving. (ik ben een neuroot als het om bijgeluiden gaat op de racefiets
Ik heb wel gemerkt dat de Sram Red cassette wat meer geluid produceert, dan een Force of Ultegra cassette. Wellicht dat de combinatie van een carbon naaf en een Sram Red cassette wat meer klankkast is?
Wellicht is het inderdaad zo dat het verschil mechanisch of elektronisch gerelateerd is. Een paar mm maakt veel verschil en wellicht is het ook mijn beleving. (ik ben een neuroot als het om bijgeluiden gaat op de racefiets
Ik heb wel gemerkt dat de Sram Red cassette wat meer geluid produceert, dan een Force of Ultegra cassette. Wellicht dat de combinatie van een carbon naaf en een Sram Red cassette wat meer klankkast is?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
En @Boss schrijft...havana schreef:Ik heb forumlid @boss eens een PB gestuurd, ik meen dat hij dit ooit had verteld in een verkooptopic...
Klopt,
Ook gedaan met Dura are Di2 11 speed naar 10.
Gewoon de stelschroeven van achter derr min en max afstellen op jou 10 speed cassette. De Di2 kun je daarna nog iets elektronisch bijstellen maar ETAP niet, maar ik was met beide tevreden.
Gisteren mijn 'maiden-ride' gemaakt met de Etap icm campa crank / ketting en cassette. Ben enorm onder de indruk van de verbetering in schakelprestaties tov campa SR mechanisch! Bij SR had ik toch regelmatig dat ik, om hem goed op een kransje te krijgen, eerst 2 omhoog moest schakelen en dan weer 1 terug. Ondanks dat ik het regelmatig weer goed bijstelde en afstelde (kabelrek?). Bij het voorblad vind ik het nog indrukwekkender! En werkt dus prima samen met een ander merk 11 speed groep...
grtz
grtz
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat eerste snap ik niet; goed afstellen, 1x bijstellen na eerste ritten en dan niet meer aan zitten.Erik1.0 schreef:Bij SR had ik toch regelmatig dat ik, om hem goed op een kransje te krijgen, eerst 2 omhoog moest schakelen en dan weer 1 terug. ........
Bij het voorblad vind ik het nog indrukwekkender! En werkt dus prima samen met een ander merk 11 speed groep...
grtz
Dat 2e is bij elke electro voorderrie het geval; alleen al daarom zou je een EPS/DI2/ETAP nemen.
Less is bore
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik denk dat het inderdaad een afstelling probleem is geweest. Campa schakelt doorgaans prima. Wat wel zo is, is dat lang niet alle fietsenmakers goed met Campa overweg kunnen. Als kabels door het frame moeten dan kan dat ook nog een issue zijn bij bepaalde frames. De 2015 Campa mechanische groepsets zijn imho wel wat gevoelig voor de lengte van de achterderailleur buitenkabel. Daarnaast zijn alle 11 speed groepen (ik denk wel van alle merken) gevoeliger geworden voor een 100% rechte derailleurhanger. Niet zo gek natuurlijk want het komt nauw allemaal.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Korte achterderrie buitenkabel: mooiste oplossing
Lange achterderrie buitenkabel: beste oplossing
Ik heb hem dus medium gemaakt
Lange achterderrie buitenkabel: beste oplossing
Ik heb hem dus medium gemaakt
Less is bore
Hierin ga ik met je mee. De Sram cassette geeft wel eens een tikkend geluidje (een klein riedeltje trrr, trrr) hetgeen a.h.w. versterkt wordt door de holle binnenkant. Dat heb ik met wat montagepasta aan de binnenkant te smeren nagenoeg opgelost.Wellicht dat de combinatie van een carbon naaf en een Sram Red cassette wat meer klankkast is?
...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13759
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ook zonde van zo,n lichte cassette
Waar smeer je het dan aan de binnenkant? ik kan daar niet bij of je moet de huls bedoelen, die net over de body schuift? Er zitten al polymeer ringen tussen de kransen.
Waar smeer je het dan aan de binnenkant? ik kan daar niet bij of je moet de huls bedoelen, die net over de body schuift? Er zitten al polymeer ringen tussen de kransen.