Vandaag gezien .... Iemand zonder helm
-
- Forum-lid
Ik heb de discussie hier (soms met verbazing) gevolgd. Iedereen moet voor zich bepalen of een helm noodzakelijk is.
Ik kan deze personen wel - uit eigen ervaring - vertellen dat het dragen van een helm
je een hoop ellende kan besparen. De snelheid is hierbij totaal niet van belang, noch roekeloos rijden i.d.
Maar nogmaals de keuze staat volledig vrij zolang het niet bij wet geregeld is, maar ik zou t wel weten.
Ik kan deze personen wel - uit eigen ervaring - vertellen dat het dragen van een helm
je een hoop ellende kan besparen. De snelheid is hierbij totaal niet van belang, noch roekeloos rijden i.d.
Maar nogmaals de keuze staat volledig vrij zolang het niet bij wet geregeld is, maar ik zou t wel weten.
Wat wil je nu zeggen? Dat je door een helm te dragen een bezweet hoofd krijgt?
Wel, iedereen die mij zonder helm ziet rijden in de toekomst en assertief genoeg is om mij daarover aan te spreken mag dat gerust doen. Zolang dat zonder verbale of andere agressie gebeurt heeft hij/zij daar het volstrekste recht toe. Zelfs de (sociale) plicht, zoals ik hoger heb uitgelegd.
En van zo'n helm heb je natuurlijk enkel voordeel als je hem ophebt als je op je hoofd valt of stoot en schade hebt. In de Bianchi Trofee organisaties bv. heb je zonder helm bij ongeval geen recht op het voordeel van bijkomende verzekering. Tegen regen en zon is de gewone golf/baseball pet die ik altijd droeg veel efficienter en aangenamer op te zetten dan de helm. Verder dus alleen maar nadelen wat mij betreft, het geeft mij geen (extra) veiligheidsgevoel of zo. Anderen voelen zich waarschijnlijk beter in hun vel tijdens het fietsen, minder bloot/kwetsbaar.
Het zal een verwaarloosbare minderheid zijn die owv nadelen van het dragen van gordels en helmen er echt mee stopt of niet aan begint om met auto's , brom-/motor- en fietsen te rijden.
En van zo'n helm heb je natuurlijk enkel voordeel als je hem ophebt als je op je hoofd valt of stoot en schade hebt. In de Bianchi Trofee organisaties bv. heb je zonder helm bij ongeval geen recht op het voordeel van bijkomende verzekering. Tegen regen en zon is de gewone golf/baseball pet die ik altijd droeg veel efficienter en aangenamer op te zetten dan de helm. Verder dus alleen maar nadelen wat mij betreft, het geeft mij geen (extra) veiligheidsgevoel of zo. Anderen voelen zich waarschijnlijk beter in hun vel tijdens het fietsen, minder bloot/kwetsbaar.
Het zal een verwaarloosbare minderheid zijn die owv nadelen van het dragen van gordels en helmen er echt mee stopt of niet aan begint om met auto's , brom-/motor- en fietsen te rijden.
Moeilijk, man, lezen!
Vorsprung durch Pedantik
-
- Forum-lid
Afgelopen augustus in een opwelling besloten van mijn vakantieadres naar huis te fietsen. Dat kwam neer op 125 km. Normaal fiets ik (altijd alleen) stukken tussen de 50 en 70 km max. Ging prima tot ongeveer 20 km voor aankomst. Ik zat er doorheen. Was behoorlijk warm die dag en op 5 km van huis de helm afgezet omdat ik de afkoeling echt nodig had. Draag namelijk ook altijd een bandana onder de helm (kale kop).
Dat laatste stukje kwam ik ook wat renners tegen maar dan moet je ze eens zien kijken en gebaren. Gewoon sneu. Wat anderen ook al gezegd hebben hier: leven en laten leven. Echter is het haantjesgedrag zo opvallend hoog dat het zielig wordt. Ik heb nooit begrepen wat daar de sport van is. Wat maakt het uit hoe een mede sportliefhebber zijn sport uitoefent. Wel een helm, geen helm, bijpassende kleding, bijelkaar geraapt zooitje, 20 km per uur of 45...zolang men er maar plezier aan beleefd.
Dat laatste stukje kwam ik ook wat renners tegen maar dan moet je ze eens zien kijken en gebaren. Gewoon sneu. Wat anderen ook al gezegd hebben hier: leven en laten leven. Echter is het haantjesgedrag zo opvallend hoog dat het zielig wordt. Ik heb nooit begrepen wat daar de sport van is. Wat maakt het uit hoe een mede sportliefhebber zijn sport uitoefent. Wel een helm, geen helm, bijpassende kleding, bijelkaar geraapt zooitje, 20 km per uur of 45...zolang men er maar plezier aan beleefd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Je kan toch moeilijk ontkennen dat het er behoorlijk ridicuul uitziet om met een helm aan je stuur rond te rijden? Als je al die uren een helm op had, dan moet die 10 minuten extra toch ook wel kunnen?
10 jaar geleden was het nog de normaalste zaak dat je voor en na de koers zonder helm rond reed. Dat is gelukkig tegenwoordig veranderd en dat komt doordat renners en begeleiders elkaar er op aan zijn gaan spreken. Als iedereen maar doet alsof het normaal is dat je na de koers je helm aan het stuur hangt dan veranderd die cultuur nooit.
10 jaar geleden was het nog de normaalste zaak dat je voor en na de koers zonder helm rond reed. Dat is gelukkig tegenwoordig veranderd en dat komt doordat renners en begeleiders elkaar er op aan zijn gaan spreken. Als iedereen maar doet alsof het normaal is dat je na de koers je helm aan het stuur hangt dan veranderd die cultuur nooit.
Toch zie je nog best veel wedstrijdrenners die naar huis bollen van een koers met de helm aan het stuur.
Daags voor de Öztaler Pro race zagen @csteenbe en ikzelf overigens de profs van CCC allemaal zonder helm trainen. En dan lekker 60 km/uur de Timmelsjoch afdalen....
Daags voor de Öztaler Pro race zagen @csteenbe en ikzelf overigens de profs van CCC allemaal zonder helm trainen. En dan lekker 60 km/uur de Timmelsjoch afdalen....
- ophetkantje
- Forum-lid
Ik draag altijd een helm, niet vanwege mijn snelheid, maar gewoon, omdat ik het gros van de automobilisten niet erg hoog inschat.
Ach, ik zeg ook maar wat
- Marcopfiets
- Forum-lid
Het gros van de automobilisten gedraagt zich prima. Gisteren weer eens op 2cm ingehaald door een zwart golfje die een vriendje achterna zat dat een tegenligger passeerde door 3/4 door de berm te scheuren. Dat soort lui.... Het zijn uitzonderingen, maar helaas zijn er te veel van. Net als die loonwerker met mammoetaanhanger die het nodig vond me in een bocht in te halen waardoor ik maar de berm in dook.
Gisteren reed ik met mijn vrouw op de fiets naar huis.. In Osstwold lag een wielrenner op de straat.. geschept door een afslaande auto.. was net 2 of 3 minuten voordat wij aankwamen gebeurd. De wielrenner lag hevig te trillen en te schudden onder dekens (gebracht door omstanders) zijn fietsmaatje stond er bij. Het zag er vreselijk naar uit.. ik ben geen ramptoerist en de ambulance kwam net aanrijden. Dus tegen mijn vrouw gezegd laten we maar doorfietsen. Hij had wel een helm op en ik het licht van deze discussie bedoel ik daar verder ook niks mee. Maar het heeft me wel geraakt. Zeker als ik mij bedenk dat wij (mijn vrouw en ik) dat ook hadden kunnen zijn. Jonge man zwaar gewond op de grond zien liggen bah wat erg voor hem.
On topic vorig jaar vloog ik over een auto heen met 30 km/h die ineens op het fietspad kwam rijden, salto in de lucht en met mijn hoofd op de grond.. ook mijn sleutelbeen gebroken.. helm was compleet aan gort maar had mijn hoofd goed beschermt. Waarom zou je überhaupt je hersenen niet willen beschermen? Dat snap ik dus gewoon niet. We zijn op de fiets zo verschrikkelijk kwetsbaar
On topic vorig jaar vloog ik over een auto heen met 30 km/h die ineens op het fietspad kwam rijden, salto in de lucht en met mijn hoofd op de grond.. ook mijn sleutelbeen gebroken.. helm was compleet aan gort maar had mijn hoofd goed beschermt. Waarom zou je überhaupt je hersenen niet willen beschermen? Dat snap ik dus gewoon niet. We zijn op de fiets zo verschrikkelijk kwetsbaar