Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 09 apr 2019 16:37

scottpch schreef: 09 apr 2019 13:07 In m'n zadeltasje! :like:
Erg serieus is je onderbouwing niet.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 09 apr 2019 16:59

De voorafgaande opmerkingen ook niet! 8-)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 09 apr 2019 17:14

scottpch schreef: 09 apr 2019 16:59 De voorafgaande opmerkingen ook niet! 8-)
Ik denk dat die van Amclassic fan eigenlijk best wel serieus was.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 10 apr 2019 07:24

Jans, ga eerst maar eens reviews lezen van de Foil icm de reviews van de vorige Foil en lees ook de opmerkingen van bv wasbeer hier op het forum over zijn Foil en kom dan nog een keer terug!
Opmerkingen van mensen die nog nooit op een Scott Foil gereden hebben en je vervolgens belachelijk proberen te maken, kristofvs, daar heb ik weinig trek in.

Ik rijd al zo'n 12jr op verschillende modellen van Scott en kan dus wel meepraten over de evolutie van dat merk mbt tot de veranderingen die de frames ondergaan hebben.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 apr 2019 08:15

Het frame haalt hooguit het scherpste kantje eraf, de invloed van de band is zoveel groter. En laten we nu net de laatste jaren allemaal met bredere banden op lagere druk zijn gaan rijden.

Klappen in je rug er uit filteren is gewoon fysiek onmogelijk, het is geen fully.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 10 apr 2019 08:32

Inderdaad, als je een klap maakt op de weg dan mot die beweging ergens heen. Als die beweging nergens heen kan dan moet hij die toch echt doorgeven aan het de volgende massa, de fietser dus.

Overigens rij ik ook op een Scott Foil RC,dus ik eet enigsinds waar ik over praat.

TheUnexpected
Forum-lid

TheUnexpected 10 apr 2019 09:13

Klappen in je rug filteren kan wel degelijk. Daarom hebben we specifieke frames met erg stijve chainstays en iets flexibelere seatstays. Waardoor de achterfork meer comfort kan bieden aan de rijder en het stuiteren meer kan filteren

Daarnaast is het type zadelpen heel erg belangrijk, veel setback kan ook meer comfort opleveren (verschilt wel per type en doel). Kijk bijvoorbeeld naar de zadelpen van een Canyon Endurace die is gemaakt voor comfort. Terwijl Arnaud Demare bewust bovenop zijn zadelpen zit (letterlijk in het midden van een zadelpen zonder setback). Ik denk zelf omdat de Xelius SL al veel comfort heeft in het frame (hele bijzondere seatstays op die fiets). Zelfde verhaal met Carbon --> Titanium --> Aluminium --> Staal. Waarom wordt aluminium als oncomfortabel gezien en titanium al comfortabel? Dat ligt niet aan de banden druk of geometrie.

Maar ik heb geen Foil gereden, en durf zelf niet te kwantificeren hoeveel het frame bijdraagt aan comfort ten opzichte van banden breedte en banden druk.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 apr 2019 09:46

Comfort van een racefietsframe gaat meer over "road buzz" dan over klappen. Een zadelpen voegt inderdaad op het gebied van echt schokken opvangen meer toe. In dat opzicht heeft het frame dan wel weer invloed want een sloping frame met ruimte voor een 27,2mm zadelpen zal in theorie meer comfort bieden dan een frame met horizontale bovenbuis en aerozadelpen.

Verder is het ook wel een beetje subjectieve materie. Net het scherpe kantje er vanaf halen kan voor sommige net de grens zijn waarop hij dit als comfortabel ervaart en een neiuwe fiets die veel geld heeft gekost rijdt per definitie beter dan de oude.
Campagnolo Ultra Dork

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 10 apr 2019 12:07

Ik denk dat mijn foil kapot is, want ik krijg nog steeds een tik als ik door een kuil fiets.

Maar zonder dollen, ik snap wel wat men bedoelt: de seat-stay is een beetje minder rigide dan bij de meeste fietsen, dus die vangt een gedeelte van de tik op door wat te flexen.
Het verschil merk ik vooral op klinkerstroken en dat soort ongein, niet zozeer bij de sporadische put in de weg, want daarvan weet je niet hoe ze op een andere fiets aanvoelen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 apr 2019 12:08

vermeulen schreef: 10 apr 2019 12:07 Ik denk dat mijn foil kapot is, want ik krijg nog steeds een tik als ik door een kuil fiets.
:lol: :lol: :lol:
Less is bore

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 10 apr 2019 17:56

amclassic-fan schreef: 10 apr 2019 08:15 Het frame haalt hooguit het scherpste kantje eraf, de invloed van de band is zoveel groter. En laten we nu net de laatste jaren allemaal met bredere banden op lagere druk zijn gaan rijden.........
Jij hebt het volgens mij helemaal bij het rechte eind.
Je moet dezelfde fiets eens rijden met de smalst mogelijke en de breedst mogelijke banden. Een wereld van verschil.
Ik heb een Trek Domane SLR en een Domane SL
Bij de Domane SLR kan je "demping" aanpassen middels een constructie in de zitbuis.

Als ik op mijn SLR met lage alu velgen ism 32 mm banden rij en de isospeed op de hardste stand is dat nog altijd merkelijk comfortabeler dan met mijn hoge carbon velgen met 26 mm bandjes en de isospeed op de lichtste stand.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 10 apr 2019 19:55

Op mijn Foils rijd ik met 38mm carbon wielen, 25mm Conti GP4000SII en met een bandendruk van 6bar.
Hier zit dus nul verschil in, waar wel verschil inzit is de dunnere zadelpen en de lager aangezette achterbrug van de nieuwe Foil.
Hierdoor voel je dat op klinkerwegen de weg gladder gestreken wordt dan met de oude Foil, niks subjectief, gewoon eigen waarneming.
Daarom zette ik klappen ook tussen aanhalingstekens, echter sommigen interpreteren dat iets anders.
Er zijn hier op het forum maar weinig fietsers die beide generaties Foil gehad hebben of nog hebben, alleen wasbeer kan hier volgens mij over meepraten.
Dat een nieuw model frame geen revolutie teweeg brengt tov het oude model, is normaal, echter de kleine onvolkomenheden eruit halen en weer beter zijn dan het vorige model is de missie van elke fabrikant.

Plaats reactie