Pagina 402 van 768

Re: Specialized topic

Geplaatst: 26 nov 2014 21:12
door m@rcel
AlfaRomeoMito schreef:Bij deze toon ik aan jullie mijn nieuwste carbonnen paard :D
Een 2015 Sworks Venge
Het begin is al mooi :-)
Veel plezier met het opbouwen.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 26 nov 2014 21:18
door Flieger
Ik dacht ergens te hebben gelezen dat campa de eigen cups ook heeft aangepast naar aanleiding van kritiek dat die niet kraakloos bleven. De nieuwe gaan dieper naar binnen, meer body dus.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 26 nov 2014 22:05
door sharkman113
klopt half. Die voor SR zijn anders maar nog steeds ontbreekt de tussenhuls wat een di2 montage bij bijv. BB86 en BB right i.c.m. opengewerkt bracket gewoon lastig maakt (kabels slijten langs de trapas). Gelukkig past de Shimano huls perfect i.c.m. de vernieuwde SR lagerschalen.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 27 nov 2014 21:38
door jdb05
jdb05 schreef:Mag ik tussen alle mooie plaatjes van nieuwe Specialized fietsen jullie mening vragen over de S-Works Tarmac SL4? ... Specifiek, hoe comfortabel is de Tarmac, hoe rijdt deze over slechter wegdeck (oud asfalt met gaten of oneven klinkers)?
Kan ik nog vragen is er iemand die zijn rij-ervaring van de S-Works Tarmac SL4 kan delen? Deze wordt in verschillende reviews naast stijf ook (relatief) comfortabel genoemd. Ben benieuwd in welk perspectief dit moet worden gezien. Alvast bedankt

Re: Specialized topic

Geplaatst: 27 nov 2014 22:00
door sharkman113
Er zijn maar heel weinig carbon frames echt comfortabel. Oorzaak hiervan is dat een ruitvorm nou eenmaal niet heel best veert (als je dat onder comfort verstaat).
Een Tarmac S-works is een raceframe en comfort hoef je afhakelijk van de gekozen wielen niet echt te verwachten.
Overigens vondt ik het frame i.c.m. lage velgen en 25 mm banden heel goed te doen en alles tot 50 mm gewoon acceptabel.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 28 nov 2014 07:23
door jdb05
Dank voor het delen van je ervaring Sharkman113. Ik begrijp volledig je punt over carbon frames. Qua comfort bedoel ik dan een fiets die alleen de 'road buzz' iets dempt, niet per se een pure comfort fiets zoals Roubaix, Domane etc. Als ik voor de Tarmac zou gaan zou ik denk ik ook zo'n combinatie nemen zoals jij omschrijft met 25mm banden en lage velgen.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 28 nov 2014 07:59
door Jaap Telder
sharkman113 schreef:Er zijn maar heel weinig carbon frames echt comfortabel
Ben ik niet met je eens.
Ik heb in de loop der tijd heel wat testen in verscheidene fietsbladen gelezen waarin de frames als comfortabel werden beoordeeld.
Zelf heb/had ik een aantal carbonfietsen van verschillende merken die echt comfortabel zijn terwijl het niet expliciet "comfortfietsen" zijn.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 28 nov 2014 09:04
door zaaf
De zadelpen is minstens zo belangrijk voor het comfort. ik reed eerst op mijn tarmac s-works met een carbon zero-setback pen van 3T. Dit was echt uitermate oncomfortabel, eigenlijk niet op te rijden. Daarna toch maar weer de originele s-works pen met setback erop gezet en dat is echt een merkbaar verschil kwa demping en comfortbeleving. Ik vind een zadelpen duidelijk een groter verschil maken dan 23 of 25 mm banden, maar dat is uiteraard steekproef n=1. Met deze pen is het een relatief comfortabele fiets, vergelijkbaar met mijn vorige fiets (Supersix HiMod uit 201).

Re: Specialized topic

Geplaatst: 28 nov 2014 09:18
door sharkman113
Ben ik niet met je eens.
Ik heb in de loop der tijd heel wat testen in verscheidene fietsbladen gelezen waarin de frames als comfortabel werden beoordeeld.
Zelf heb/had ik een aantal carbonfietsen van verschillende merken die echt comfortabel zijn terwijl het niet expliciet "comfortfietsen" zijn.
Fietsbladen kijken vaak naar het totaalplaatje net als veel kopers (en waarom ook niet, niet iedereen heeft de behoefte een fiets meteen uit elkaar te trekken).
Mijn ervaring is dat Slap en comfortabel heel vaak door elkaar worden gehaald en dat aanbouwdelen vele malen mee invloed hebben op het comfort dan het frame zelf (vork doet nog een beetje).
Kortom: de tarmac is een prima basis waar de gemiddelde koper (mits passend) een goede koop mee doet de rest is een kwestie van voorkeur en laat heel veel marge voor persoonlijke voorkeur.

Re: Specialized topic

Geplaatst: 28 nov 2014 11:09
door Jaap Telder
Een slap frame is niet vanzelfsprekend comfortabel en en stijf frame is niet vanzelfsprekend oncomfortabel 8-) :
......Verder valt op dat er geen enkele relatie is te vinden tussen de torsiestijfheid van een frame en het comfort, zoals vaak wordt geopperd (deze onzin is trouwens maandelijks te lezen in het blad Fiets). Hier wordt een ernstige gedachtefout gemaakt: comfort zit in de verticale stijfheid van een frame en torsiestijfheid lateraal. Die twee hebben bij een fietsframe maar beperkt met elkaar te maken. Een blik op de tabel laat bijvoorbeeld zien dat de Willier Le Roi verreweg het slapste frame in de tabel is en tevens een van de minst comfortabele. De Storck Fascenario daarentegen is een van de stijfste frames in de test en tegelijkertijd een van de meest comfortabele (en tevens de lichtste)......

Re: Specialized topic

Geplaatst: 28 nov 2014 11:30
door sharkman113
Dat stukje is uit het duits gekopieerd en ik kan je garanderen dat wel helder is wie dit soort testen sponsort (duitse fietsen eindigen altijd hoog). Ik zou geen probleem hebben met de genoemde storck maar de meeste anderen zouden het frame betitelen als irritantie stuiterbak. Duitsers zijn gek op laboratoriumtesten en gaan hier net zo vaak mee de mist in als bladen die alles testen op basis van persoonlijke voorkeur/reclamebelangen, kortom testen zijn leuk (net als de puntentelling bij het Sonfestival) maar zonder een proefrit/ zijn ze net zo subjectief als 50 meter rijden en zeggen dat iets niet deugt....

Re: Specialized topic

Geplaatst: 28 nov 2014 12:03
door Jaap Telder
sharkman113 schreef:Dat stukje is uit het duits gekopieerd en ik kan je garanderen dat wel helder is wie dit soort testen sponsort (duitse fietsen eindigen altijd hoog). Ik zou geen probleem hebben met de genoemde storck maar de meeste anderen zouden het frame betitelen als irritantie stuiterbak. Duitsers zijn gek op laboratoriumtesten en gaan hier net zo vaak mee de mist in als bladen die alles testen op basis van persoonlijke voorkeur/reclamebelangen, kortom testen zijn leuk (net als de puntentelling bij het Sonfestival) maar zonder een proefrit/ zijn ze net zo subjectief als 50 meter rijden en zeggen dat iets niet deugt....
Precies, daarom ervaar ik ook dat er heel wat carbonframes comfortabel rijden terwijl ze niet expliciet als "comfort-racer" worden verkocht. Dit was ook mijn eerste reactie :)