Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14089
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 apr 2019 21:14

De nieuwe foil is toch echt wel redelijk comfortabel zeker voor een aero fiets.
Hij filtert alles net ff meer weg dan de oude. En de oude was al niet slecht, die hielt in zijn tijd het gulle midden tussen de diverse fietsen.

Natuurlijk hebben banden grote invloed, maar op de oude reed ik ook met een netto breedte van net geen 28mm (pro ones 25mm) en die gaf de tikken toch iets meer door. De oude zadelpen was veel harder en gaf bijna niet mee. die nieuwe is meer een flex pen zoals bv een P6 hiflex

Als je een foil hard vind moet je gewoon een comfort racer nemen met minimaal 32 to 35mm banden. Je gaat echt geen andere aero racer of klimmer vinden die veel meer comfort biedt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40963
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 apr 2019 06:15

Oltre xr4?
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14089
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 apr 2019 14:20

Daar heb ik dan net niet op gereden wel een Bianchi Aria disc, Dat is een klein verschil met de foil, achter ietsje harder voor iestje loser/softer.
Er zit niet verschikkelijk veel verschil in de nieuwere disc racers de nieuwe venge lijkt ietsje harder voor maar die reed ik met 7cm stuurpen en de foil rijd ik met 11 of 12.

Cervelo S5 disc komt het dichts bij de foil in de buurt. Ik ben helemaal weg van die voorkant, de technische simpelheid, stijfheid en controlle en toch ook comfort, die traiangle gaat denk ik echt de toekomst worden. de voorkant van de S5 staat op nummer 1, die zou je moeten combineren met de achterkant van de foil.

Wat ik bij scott altijd merk. Er is overal over nagedacht. Op de vorige foil kon je al met netto 29mm banden rijden. Op de nieuwe iig met 32,5 maar ik schat zelfs 34. Op hoeveel fietsen van 10 jaar terug kan je goed een 28mm band kwijt, die ook nog aero is en rijd als een hardcore racer. Er zullen er zijn, maar ik kom er niet zo snel op.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 17264
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 apr 2019 15:19

Wat is het nut van een aero frame en 32mm banden? 25mm is zo ongeveer de sweet spot voor een racefiets en zeker als hard fietsen je prioriteit heeft (dat zou je verwachten van een iemand met een aero fiets) zie ik geen reden om daar veel van af te wijken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40963
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 apr 2019 16:22

Zit op het zelfde uitdagende level als cassettes die starten met een 10, BB30/Pressshit, etc.....
Less is bore

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 apr 2019 19:10

Niet zozeer het nut, maar wel dat het kan!
Er zullen altijd wel mensen zijn die een Aero of hardcore racer willen met 28mm banden of groter, evenals met een spacertoren op diezelfde fiets......
Of ze dan de goed fiets uitgekozen hebben, daar valt over te twisten. ;)

kristofvs
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jul 2014 19:36
Locatie: Melle (België)

kristofvs 11 apr 2019 21:38

Mijn Tacx filtert de klappen en luchtweerstand uit Watopia, heel comfortabel dit.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14089
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 apr 2019 21:44

Ernie C. schreef: 11 apr 2019 15:19 Wat is het nut van een aero frame en 32mm banden? 25mm is zo ongeveer de sweet spot voor een racefiets en zeker als hard fietsen je prioriteit heeft (dat zou je verwachten van een iemand met een aero fiets) zie ik geen reden om daar veel van af te wijken.
Ben ik met je eens als je hier op de goede nederlandse wegen rijd. dan rijd ik ook met 25mm. Of het de sweetspot is.... In korte bochten waar je de fiets echt omlegt vind ik 25mm fijner en is het ook sneller, maar de rest van de rit, dan moeten we toch een windtunnel gaan huren.

In de ardennen of Italie zijn en worden de wegen steeds slechter. Vooral delen van Italie is echt dramatisch. Dan steek ik dus wel 28mm (die vervolgens op ruim 31,5mm vallen).
Afdalingen ben je met de combo schijven en 28mm ook echt sneller.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 apr 2019 08:49

Fijn voor je kristofvs, ga je toch lekker met je tacx op de weg rijden!
Gaat je gemiddelde ook nog eens omhoog.... :D

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 15 apr 2019 14:02

Zo ziet mijn schatje er uit trouwens.

Het is een foil 30 met (dus) de nieuwe 105 groepset, de wielen heb ik vervangen voor mijn reeds bestaande FFWD wielen, het zadel heb ik vervangen voor een Selle Italia X-cross en het stuur heb ik vervangen voor een 3T ergonova.

Afbeelding
Afbeelding

En voor de puristen: het voorwiel is full carbon, en het achterwiel alu/carbon: De velg van het voorwiel was op, en ze hadden bij FFWD geen nieuwe 60mm carbon/alu velgen meer, dus het was dit of een 40mm velg.

Als de achtervelg op is wordt het nog een dilemma, want de hebben bij FFWD een nieuw design :(

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 apr 2019 17:04

Mooie fiets!
De letters van de wielen zitten onder de blanke lak bij Fast Forward, wel jammer, maakt de fiets wat drukker.
Effen zwart zou mijn voorkeur hebben.
Veel fietsplezier.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4805
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 apr 2019 19:48

Blijft jammer dat de foil niet de juiste geometrie heeft voor mij. Prachtige fiets

Plaats reactie