Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 14 mei 2013 20:25

jsprbcn schreef:Yeah! Morgen de Di2 batterij opladen, de laatste dingen monteren en een testritje maken.

Afbeelding

Afbeelding
Lijkt me een schitterend frame!

Weird0
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2013 18:55

Weird0 14 mei 2013 21:58

Beste Canyon-kenners:

Ik heb na overwegingen besloten dat er een Canyon Ultimate AL9.0sl in m'n leven gaat komen. Het enige vraagstuk waar ik nu nog mee zit is de maat. Mijn huidige fiets een Sensa Umbria (zeer klassieke geo), voelt wat te groot aan. Ik zou dieper kunnen zitten en voelt vaak alsof ik iets te gestrekt zit als ik lang m'n armen op de shifters laat rusten. Ondanks dat Canyon nu beweert, via hun eigen fit calculator dat ik een XL nodig heb, neig ik eerder naar een L.

De maten zijn als volgt:

Huidige fiets:
Bovenbuis, 570mm
Zitbuis 620 (c-t), 600 (c-c)mm
Balhoofd 190mm

Stack (gemeten als op de Canyon website) ~595mm
Reach ~395mm

Canyon L vs XL
Bovenbuis; 566mm vs 583mm
Zitbuis: 570mm vs 595mm
Balhoofd: 170mm vs 190mm

Stack 579mm vs 598mm
Reach 396mm vs 405mm


Als ik het goed bekijk, komt het er in de praktijk op neer dat de L ietsje korter is maar vooral een lager balhoofd heeft (dat scheelt 20mm). Lijkt mij dat het redelijk veilig is om te kiezen voor een L of zie ik iets over het hoofd?

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 14 mei 2013 22:16

jsprbcn schreef:Yeah! Morgen de Di2 batterij opladen, de laatste dingen monteren en een testritje maken.

Afbeelding

Afbeelding
Ik zou niet gaan slapen voordat ik de fiets in elkaar had :mrgreen: :twisted: !! Daarbij zóveel hoef je niet te monteren toch? Fotoooooos dusssss ;) .
Aeroad
Grail
Ultimate

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 14 mei 2013 22:44

Weird0 schreef:
Als ik het goed bekijk, komt het er in de praktijk op neer dat de L ietsje korter is maar vooral een lager balhoofd heeft (dat scheelt 20mm). Lijkt mij dat het redelijk veilig is om te kiezen voor een L of zie ik iets over het hoofd?
Let in vergelijk tussen de Sensa en de Canyon vooral ook op de Canyon balhoofd stel die 16mm is.
Weet niet hoe hoog de balhoofd spacers op de Sensa zijn?

Relatief gezien is de L meer 'race' dan de XL. Dus dieper/langer zit. Het is wat je zelf wil. Ik zou zelf zowel op een L als een XL passen. Maar mijn voorkeur zal meestal uitgaan naar het kleinere frame mits de bovenbuis lang genoeg is. Stuurpennen die langer zijn dan 130mm wordt toch wel wat extreem..

Weird0
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2013 18:55

Weird0 15 mei 2013 09:10

haaldoor schreef: Let in vergelijk tussen de Sensa en de Canyon vooral ook op de Canyon balhoofd stel die 16mm is.
Weet niet hoe hoog de balhoofd spacers op de Sensa zijn?

Relatief gezien is de L meer 'race' dan de XL. Dus dieper/langer zit. Het is wat je zelf wil. Ik zou zelf zowel op een L als een XL passen. Maar mijn voorkeur zal meestal uitgaan naar het kleinere frame mits de bovenbuis lang genoeg is. Stuurpennen die langer zijn dan 130mm wordt toch wel wat extreem..
Ik neem aan dat je de onderste "conische spacer" bedoelt die direct boven het balhoofd zit die 16mm is? Dat is bij de Sensa 25.. dus inderdaad nog een extra 9mm. Stuurpen is bij alle genoemde fietsen 120mm, dus evt nog een centimetertje speling als dat te kort zou zijn.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 15 mei 2013 09:15

tomtom schreef:Ik zou niet gaan slapen voordat ik de fiets in elkaar had :mrgreen: :twisted: !! Daarbij zóveel hoef je niet te monteren toch? Fotoooooos dusssss ;) .
Normaal gezien had ik dat ook gedaan, maar ik heb ook afspraken gepland staan m.b.t. bezoekjes aan appartementen omdat we evt gaan verhuizen, dus die kan ik niet zo maar afzeggen omdat mijn fiets binnen is gekomen :lol:

Tevens is het niet enkel monteren, je moet ook de max. torque Nm opzoeken om de boel niet stuk te draaien, en alles moest afgesteld worden naar mijn wens. Gisteren met de rollers het een en ander afgesteld omdat het aan het regenen was. Tevens alle stickers er af gehaald (wielen, controle/waarschuwing stickers op het frame etc.)
Wellicht deze middag een proefrit maken.

Afbeelding

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 15 mei 2013 09:21

Weird0 schreef: Ik neem aan dat je de onderste "conische spacer" bedoelt die direct boven het balhoofd zit die 16mm is? Dat is bij de Sensa 25.. dus inderdaad nog een extra 9mm. Stuurpen is bij alle genoemde fietsen 120mm, dus evt nog een centimetertje speling als dat te kort zou zijn.

Bij Canyon is het verstel mechanische voor de balhoofd 16mm en zit als 'spacer' boven het balhoofd. Maar kan niet verwijderd worden of vervangen door een lagere spacer. Bij de Sensa is het gewoon een reguliere spacer zoals jij die benoemd.

Zoals ik het lees kan je met een L dieper zitten dan met de Sensa nu. Daarmee lijk de L de juiste keus. Wil je op een L niet zo diep zitten moet je 2-3 cm aan spacers hebben. Let op dat de dubbel uitvoering maar 15mm aan spacers heeft en de compact met 25mm aan spacers geleverd wordt.

Is je huidige diepte goed dan zou de XL een betere keus zijn hoogstens met een 1cm kortere stuurpen.

Wellicht is het een idee een echt goede bikefitting uit te voeren alvorens te bestellen(dus niet zo'n eentje van E25,- bij de FM om de hoek)?

Danny1808
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 16 sep 2012 22:53

Danny1808 15 mei 2013 09:25

ik ben zeer gecharmeerd van de de canyon aeroad cf 7.0 di2 maar heb geen zin in lange levertijden. Op de site staat op voorraad in mijn maat en kleur. Maar dat zie ik ook zij de modellen die jullie besteld hebben en die zijn ook nog steeds niet geleverd. weet iemand of de levertijden op de site betrouwbaar zijn? ik wil de fiets kopen en niet nog 4 of 5 weken er op wachten.

kan iemand me ook vertellen wat de concrete verschillen zijn tussen de aeroad en de ultimate? iemand die op beide gereden heeft? welke raden jullie mij aan heb nu een maat 50 sensa. ben 170 kort bovenlijf ten opzichte van mijn benen. Klein gedrongen postuur zeg maar.

is het ook mogelijk bij canyon aan te geven dat je een breder stuur wil of evt veranderingen? stuur maat 40 is te smal voor me

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 15 mei 2013 09:48

Aeroad tov Ultimate AL/SLX = langere bovenbuis(ca. 1 cm).
Andere stuurbreedte monteren kan(zie FAQ site) kost wel extra.
Mijn ervaring met de 2 Canyon frames die ik besteld heb is dat als ze op voorraad zijn je ze binnen 1 week in huis hebt.

brekson
Forum-lid
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 15 mei 2013 09:53

Danny , ik geef je één raad : bel even naar koblenz of deze fiets daadwerkelijk binnen is
Ga deze dan zelf halen, wat is nu een tripje heen en weer als je dan thuis een nieuwe fiets kan uitpakken
Je kan daar op de parking kort even testen ( maatvoering e.d.)

Ik heb zowel de ultimate als de aeroad, beide bevallen me, maar op de aeroad zit ik ietsje meer "racy" , als je dat kan hebben.....doen.
Ik rijd liever op de aeroad, maar de ultimate is comfortabeler.
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 15 mei 2013 20:28

Met je korte bovenlichaam pas je waarschijnlijk beter op de CF. Ik heb ook beide en ben over beide zeer tevreden maar de cf heeft mijn lichte voorkeur vanwege het comfort!
No pain no gain, no guts no glory!

Danny1808
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 16 sep 2012 22:53

Danny1808 15 mei 2013 21:00

Cf? Ik wil voor de aeroad of de ultimate gaan

Plaats reactie