Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 23 mei 2013 11:22

Dat hangt er natuurlijk vanaf of je een kopzweter bent :-)! En of je hard genoeg fiets zodat het naar achter waait.....
Aeroad
Grail
Ultimate

tijs_a
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 apr 2011 10:50

tijs_a 23 mei 2013 16:02

Ik zat nog eens de review van de ultimate cf in de fiets door te lezen. En daar werd door een tester gezegd dat de fiets iets 'verouderd' was door het BB ( threaded BB) wat canyon gebruikt. In hoeverre is dit eigenlijk een probleem?

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 23 mei 2013 16:05

tomtom schreef:Dat hangt er natuurlijk vanaf of je een kopzweter bent :-)! En of je hard genoeg fiets zodat het naar achter waait.....
Ik fiets altijd alleen met hele harde wind mee zodat de rijwind geneutraliseerd wordt ;)

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 23 mei 2013 19:11

Hallo,

zijn er hier mensen met een nieuwe CF SLX? Sta op het punt een frame te bestellen maar heb nog wat schrik voor die press-fit BB.
Iemand ervaringen mee?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mei 2013 19:53

ijzerenbriek schreef:Hallo,

zijn er hier mensen met een nieuwe CF SLX? Sta op het punt een frame te bestellen maar heb nog wat schrik voor die press-fit BB.
Iemand ervaringen mee?
Waarom schrik, ik heb geen canyon, maar een cube, maar ik zie het probleem niet. Press fit is naar mijn idee het beste en goedkoopste systeem in jaren. Ik vrees mijn alu bb30 cannondale meer, met losse lagers.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 23 mei 2013 20:18

Domme vragen schijnen niet te bestaan maar je komt een heel eind: 10 cm naar boven op deze pagina staan allerlei foto's van de eerste (?) uitgeleverde CF SLX....
Aeroad
Grail
Ultimate

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 23 mei 2013 21:33

Domme opmerkingen al evenmin want ik weet wel hoe hij eruit ziet maar wil weten of er mensen mij hun ervaringen met die press-fit BB kunnen delen. Montage, demontage, gekraak, whatever...
Een fiets is veel meer dan een plaatje om naar te kijken, je moet hem ook monteren en onderhouden namelijk.

Zucht!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 23 mei 2013 21:56

ijzerenbriek schreef:Domme opmerkingen al evenmin want ik weet wel hoe hij eruit ziet maar wil weten of er mensen mij hun ervaringen met die press-fit BB kunnen delen. Montage, demontage, gekraak, whatever...
Een fiets is veel meer dan een plaatje om naar te kijken, je moet hem ook monteren en onderhouden namelijk.

Zucht!
Komende maandag ga ik voor het eerst de Pressfit lagers verwijderen en andere plaatsen, dan weet ik meer over het systeem.....

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 24 mei 2013 09:05

Je vraagt of er mensen zijn met de nieuwe SLX.....die zijn er dus nauwelijks (als je even de moeite had genomen verder te kijken)! Pressfit is géén nieuw systeem en Canyon werkt er ook al een tijdje mee (Aeroad o.a.). Zo'n vraag is dus eigenlijk een algemene technische vraag en heeft weinig te maken met Canyon zelf. Grootste nadeel; je kunt het lastiger zelf installeren en verwijderen (daar heb je wat (redelijk kostbaar) gereedschap van Shimano voor nodig. Maar er zijn vast forummmers (ik bijvoorbeeld) of fietsenmakers die dat voor je willen doen. Verder vind ik het vrij ideaal; nooit geen gedoe meer met monteren en vastmaken qua aanhaalmomenten. Daarnaast schijnt het geheel stijver te zijn maar dat vind ik lastiger toetsbaar.....want behoorlijk subjectief door 1 persoon vast te stellen.
Aeroad
Grail
Ultimate

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2013 09:22

Zoals ik aangaf pressfit is prima!

Ik neem even aan dat ze bij de nieuwe slx ook gewoon rechtstreeks in het carbon zitten en er geen alu huls in zit. Dan is de passing vaak niet zo strak (blijven je lagers tenminste heel) en zeer makkelijk zelf te doen

Je tikt ze er heel makkelijk en rustig uit met een tooltje. Erin kan je ze eral voor de helft indrukken, dan met een pers tooltje erin persen. Die kan je gewoon zelf maken van een stuk draad eind met wat ringen.

Enige pressfit die ik vervelend vond waren de alu fsa cups in een alu huls in carbon frame op mijn vorige cube. Daar moet je zo hard op slaan om eruit te krijgen. Maar op de kunstof shimano of truvatif cups hoeft dat echt niet die vallen er zo uit met een paar tikken.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 24 mei 2013 09:28

Klopt, die ervaring had ik ook met verwijderen.....toch vind ik een officieel tooltje net iets veiliger/fijner :-)!
Aeroad
Grail
Ultimate

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 24 mei 2013 13:51

Als je op youtube zoekt op pressfit kom je ook een heel eind.

Plaats reactie