iemand al de Garmin edge 705??
Ja hoor rene, alle weggetjes hier staan op city navigator (behalve de fietspaden natuurlijk). Ik snap het nog niet waarom dat van 100% naar display soms zo lang duurt. De wegen waar ik op die momenten op rijd staan gewoon op de kaart. 'n enkele keer is het wel heel snel. Ik kan er geen peil op trekken maar navigatie met dat ding is niet zoals het hoort.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Om het berekenen wat korter te laten duren:
- Als je erg veel viapunten in je route hebt: Als je van een track en route maakt heb je zo 100 viapunten terwijl je dezelfde route in Mapsource maakt met maar 20 viapunten. Minder viapunten gebruiken dus!
- Je kunt het ook zoeken in je instellingen: zet hem eens op auto ipv fiets. Of niet 'vermijd snelwegen.' Dit schijnt te schelen in het rekenen.
- Als je erg veel viapunten in je route hebt: Als je van een track en route maakt heb je zo 100 viapunten terwijl je dezelfde route in Mapsource maakt met maar 20 viapunten. Minder viapunten gebruiken dus!
- Je kunt het ook zoeken in je instellingen: zet hem eens op auto ipv fiets. Of niet 'vermijd snelwegen.' Dit schijnt te schelen in het rekenen.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander
Huh? Ik fiets gewoon en druk dan de knopjes "naar huis" in. Meestal met nog slechts 'n km of 15 te gaan. Niks geen geladen tracks / cours en weet ik veel. Alleen staat ie inderdaad op de "fiets" instelling. Ik zal me morgen eens het laatste stukje op de auto stand laten thuis brengen (en die snelwegen kan ik echt niet hebben, ik fiets niet hard genoeg )... owee owee...
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Hieronder even een 'copy-paste' vanuit een ander forum.
Moet wat opheldering geven op het gebied van kaarten:
Moet wat opheldering geven op het gebied van kaarten:
"Ik begrijp dat ik in ieder geval trip and waypoint manager moet aanschaffen of Mapsource. Al dan niet in combinatie met extra kaarten."
Je kunt ook routes maken in GPSies.com en die dan als *.crs file naar je Edge verzenden. Zodoende heb je geen extra kaartmateriaal nodig maar zie je dus ook geen wegen tijdens navigeren (wel de route zelf!) en krijg je ook geen melding bij afslagen. Dus je zult regelmatig op je scherm moeten kijken.
"Omdat ik hem ook wel incidenteel in het buitenland wil gebruiken heb ik me laten vertellen dat ik dan Europe city manager moet aanschaffen. Om te fietsen (benelux) zou ik ook topo Belgie en NL alswel Onroute fiets NL moeten kopen.
Al met al een behoorlijke lijst en dus ook veel pecunia's... En heb ik dan niet dingen overlappend/dubbel?"
City Navigator (heet dat ) bevat heel Europa maar is bedoeld voor autonavigatie. Voor wielrenners (volgens de kenners) het best bruikbare materiaal. BTW: Je wordt niet over snelwegen gestuurd hoor.
- Bij CN krijg je het programma Mapsource waarin je routes kan maken waarbij je zeer weinig tussenpunten hoeft te gebruiken. Je krijgt meldingen bij afslagen zodat je niet steeds op je scherm hoeft te kijken en door niet teveel tussenpunten te gebruiken bij het maken van de route heb je ook niet al te veel last van meldingen daarover tijdens het rijden.
Enig nadeel van CN is dus dat het oorspronkelijk voor auto's is en je wordt dus alleen over wegen gestuurd waar auto's ook mogen komen. Je mist dus allerlei vrijliggende fietspaden, fietsbruggen, fietstunnels e.d.
In NL best jammer maar in het buitenland heb je dus ruim voldoende aan CN. Je hebt daar immers bijna geen aparte fietspaden.
- Dit probleem kun je deels oplossen door Onroute voor de Fiets te kopen.
Daar staan ook lang niet alle fietsroutes op maar wel wat meer. Ze zijn druk bezig met het doorontwikkelen daarvan waarvan je voorlopig gratis updates krijgt.
Nadelen: alleen NL, je kunt meestal niet over N-wegen (vanaf december-update waarschijnlijk wel,) als je CN niet hebt heb je ook geen Mapsource en kan je dus geen routes maken op je PC, het is gemaakt voor de recreant en je zult dus regelmatig over wegen gestuurd worden die toeristisch zijn.
Je loopt het risico dat je over onverharde fietspaden wordt gestuurd (schelpenpaden) maargoed, hoeveel hebben we er daarvan.
- Dan heb je als laatste ook nog TOPO kaarten per land. Daarmee kan je niet navigeren. Het is dus gewoon een plaatje waarover je route loopt (die maak je dus in bijv. gpsies.com) Dit kaartmateriaal wordt voornamenlijk gebruikt door MTB'ers. Het is eigenlijk gewoon de Grote Bosatlas bij je hebben.
Om een lang verhaal kort te maken/Conclusie -zucht- :
Mijn advies zou zijn CN Europa er bij aanschaffen (niet alleen het SD-kaartje voor de Edge maar met CD-rom incl. Mapsource.)
Daarmee doe je de minste consessies.
Als je dan nog heel graag geld kwijt wilt kan je dat aan mij geven of je koopt er Onroute bij. Je hebt dan wel dingen die overlappen (NL) maar zo ben je het meest compleet (nog steeds geen 100%)
Ik had CN al voor de motor en heb Onroute nu aangeschaft (EUR 89.00) om te kijken of het daarmee beter gaat. Maar nogmaals: Dit is alleen voor NL maar ik verwacht dat Onroute straks de beste keus is om in NL mee te navigeren.
TOPO moet je gewoon niet kopen voor op de weg.
Ondanks dat je waarschijnlijk een hoop geld gaat uitgeven voor die kaarten terwijl je al flink diep in de buidel moest tasten voor de Edge zelf zal het resultaat dus niet zaligmakend zijn, Wat je ook koopt!
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander
Beter is een subjectief begrip.
Voor de 1 is beter makkelijker, voor de ander is beter; meer mogelijkheden.
Makkelijker is er wel te koop maar dat heeft dan minder mogelijkheden.
En al die mogelijkheden in de Edge maken het gelijk ook wat ingewikkeld.
Met een Edge kan je alles (Route narijden, route produceren, Navigeren, On road, Of road, fietspaden, toeristisch noem maar op) maar je moet wel zin hebben om je daar in te verdiepen.
Voor mij geldt:"Nee er is voor op de fiets niets beters te koop"
Voor de 1 is beter makkelijker, voor de ander is beter; meer mogelijkheden.
Makkelijker is er wel te koop maar dat heeft dan minder mogelijkheden.
En al die mogelijkheden in de Edge maken het gelijk ook wat ingewikkeld.
Met een Edge kan je alles (Route narijden, route produceren, Navigeren, On road, Of road, fietspaden, toeristisch noem maar op) maar je moet wel zin hebben om je daar in te verdiepen.
Voor mij geldt:"Nee er is voor op de fiets niets beters te koop"
Nou ja, die navigatie is precies waarom die vent van de Hartslagmetershop (Enter, Twente) zei dat veel 705 bezitters ontevreden bij hem terugkwamen. Zeker als je een veel beter toestel gewend bent qua navigatie, is de 705 even slikken. Ikzelf ben een nogal dikke Garmin gewend. Het navigeren gaat uitstekend, maar alleen dankzij een hele reeks nauwkeurig ingestelde opties.
En ja, het aloude probleem van verharde en niet verharde fietspaden... Dat is gewoon te duur. Zoek maar eens uit hoe duur een topografische wandelkaart is. En dat dan voor heel Europa... Die kleine wegen zijn op de Remote Sensing beelden te moeilijk van elkaar te onderscheiden. Als je dat wel zou doen, zou een kaart van Europa zomaar 1000 euro duurder kunnen uitvallen.
En ja, het aloude probleem van verharde en niet verharde fietspaden... Dat is gewoon te duur. Zoek maar eens uit hoe duur een topografische wandelkaart is. En dat dan voor heel Europa... Die kleine wegen zijn op de Remote Sensing beelden te moeilijk van elkaar te onderscheiden. Als je dat wel zou doen, zou een kaart van Europa zomaar 1000 euro duurder kunnen uitvallen.
Nou, beter... De GPSmap 70.. (?????) is een wat oudere GPS die voor de fiets vooral qua bevestiging mateloos irritant is. Het ding is te groot en te zwaar voor de bevestiging en zonder huisvlijt nauwelijks geschikt voor een beetje afdaling. Maar het navigatiegedeelte werkt vrij goed. De modellen waar je nu aan zou denken, zijn de Colorado (met die lelijke draaiknop) en de Oregon (nog niet te krijgen met elegante stuurbevestiging). De 705 is natuurlijk verder een prachtig apparaat. Maar het is niet de enige mogelijkheid voor op de fiets. Andere toestellen hebben zeker ook voordelen, al is het alleen maar dat je ze ook in de auto of op de motorfiets uitstekend kan gebruiken. Niet iedereen heeft geld voor beide. Garmin zelf stuurt een beetje aan op meerdere apparaten per klant.