Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Nielslein
Forum-lid

Nielslein 30 okt 2013 23:07

Oude meuk of niet :D , ik wil toch even graag een foto posten van mijn winterfiets die ik voor woon/werk gebruik (66 km per dag). Het is een Norta Sprinter uit ergens de jaren '80 of '90 denk ik.

Sinds vandaag zijn er nieuwe wielen op gemonteerd (Shimano RS21). Na 3 spaakbreuken op 1800 km moest er iets structureels veranderen!

Zadelpen, zadel, wielen en pedalen zijn niet meer origineel. Voor de rest zit de originele Shimano Exage groep er nog steeds op, en werkt nog prima. De fiets heeft er sinds de heringebruikname (juli 2013) zo'n 1800 km op zitten.

Ik ben zeer benieuwd wat jullie ervan vinden. Met witte buitenbandjes denk ik dat hij er wel wat beter uit ziet, dat is dan ook het eerstvolgende op mijn verlanglijstje.
Tips voor verdere afwerking hoor ik ook zeer graag! :P

Afbeelding

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 30 okt 2013 23:23

nutsjesmoar schreef:
jwkeij schreef:@velolove: Stuur is de hoek van de foto. Zadel staat inderdaad nog wat omhoog..
Denk niet dat dat aan de hoek van de foto ligt, je stuur moet echt wat naar beneden gekanteld worden.
De remgrepen zouden wat lager gemonteerd kunnen worden.
Mooie fiets, ik was er vroeger al weg van.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 30 okt 2013 23:26

Nielslein schreef: Met witte buitenbandjes denk ik dat hij er wel wat beter uit ziet, dat is dan ook het eerstvolgende op mijn verlanglijstje.
Tips voor verdere afwerking hoor ik ook zeer graag! :P
Leuke fiets, maar je weet hoe lang witte buitenbanden echt wit blijven?
2,096 meter :mrgreen:
Afbeelding

Nielslein
Forum-lid

Nielslein 31 okt 2013 09:01

loos schreef: Leuke fiets, maar je weet hoe lang witte buitenbanden echt wit blijven?
2,096 meter :mrgreen:
En rode bandjes? :-)
Andere vraag, kan ik dat stuurlint makkelijk vervangen rekening houdende met de remgrepen?

vrderuiter
Forum-lid

Gebruikersavatar vrderuiter 31 okt 2013 11:08

Ga eens een poging wagen mijn oude stalen ros als winterfiets op te bouwen en te gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Heb geen ervaring met 'grote' fietsverbouwingsprojecten, maar dat zal wel moeten lukken. Ben nog het meest in twijfel over brackets. Dit is een Pinarello, dus ik verwacht een ITA draad bracket. Maar welke aslengte heb ik dan nodig? Wil graag een authentiek Dura Ace crackset erin, ik denk dan aan de Dura-Ace FC-7410, maar waar kan ik die (anders dan eventueel via marktplaats) nog verkrijgen?

Afbeelding
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 31 okt 2013 13:22

Wel zonde om die als winterfiets te gebruiken, plastic in aluminium kunnen veel beter tegen nattigheid en pekel.
Dura Ace 7400 begint zo langzamerhand ook aardig prijzig te worden omdat het erg gewild is bij verzamelaars. 600 6400 is een betere keuze voor een winterfiets, voor een paar tientjes moet je een mooie kunnen vinden op marktplaats.

Het bracket is uiteraard Italiaans en hier kun je gewoon een Shimano BB-UN55 as van 15 euro of zo indraaien.
Campagnolo Ultra Dork

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 31 okt 2013 13:23

Nielslein schreef: Sinds vandaag zijn er nieuwe wielen op gemonteerd (Shimano RS21). Na 3 spaakbreuken op 1800 km moest er iets structureels veranderen!]
Zijn dit dan zulke sterke wielen? Ik vind persoonlijk 36 spaaks wielen met halfhoge velgen veel mooier en indien goed gemaakt zijn die sterk zat: Ik ben met zulke wielen al heel wat bergen op en afgerost alsmede de Retro Ronde van Vlaanderen met z'n kasseienstroken en nooit last van spaakbreuk gehad. Nou ben ik natuurlijk op cursus geweest bij Gilbert Cattoir dat scheelt 8-)

Anyway, ik zie dat je 'oogjes' op je patten hebt, waarom dan geen SKS Bluemell spatborden? Niet alleen veel strakker qua ponum dan dat opklikding dat je er nu op heb, SKSsen zijn ook nog 's heel wat doeltreffender zeker op je voorwiel: Dan komt er geen pekel in je balhoofdlager.

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 31 okt 2013 13:24

Ernie C. schreef:Wel zonde om die als winterfiets te gebruiken.....
Ik moest er nèt aan denken :?

vrderuiter
Forum-lid

Gebruikersavatar vrderuiter 31 okt 2013 13:44

Ernie C. schreef:Wel zonde om die als winterfiets te gebruiken, plastic in aluminium kunnen veel beter tegen nattigheid en pekel.

Dat is ook zo maar ik heb nu eenmaal een winterfiets nodig, en dit heb ik in de schuur staan. Verkoop en iets anders kopen zou natuurlijk ook kunnen, maar ik heb geen idee wat ik voor deze onderdelen aan opbrengst kan verwachten. Kan iemand dat wellicht voorzichtig inschatten?
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

velolove
Forum-lid

velolove 31 okt 2013 17:28

300-400 ofzo...niet wegdoen dus
ooit allemaal op een Scalpel

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 31 okt 2013 17:36

velolove schreef:300-400 ofzo...niet wegdoen dus
Dat is inderdaad het dilemma, te mooi voor een winterfiets maar (nog) niet waardevol genoeg om te verkopen en iets anders degelijks te kopen.
Campagnolo Ultra Dork

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 31 okt 2013 18:38

vrderuiter schreef:

Dat is ook zo maar ik heb nu eenmaal een winterfiets nodig
Koop je d'r toch effe een afgeragd Koga Roadwinnertje of Peugeot bij? Die vind je wel voor tussen de 50 en 100 euro en als je die netjes opbouw blijken die nog verrassend goed te fietsen ook.
Je gaat toch ook niet met een Ferrari woonwerk verkeer doen?

Plaats reactie