Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Eenvoudige fietsnavigatie A-Rival Teasi One

Gebruikersavatar
stakie75
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 jan 2012 08:55
Locatie: Valkenswaard
Contact

Gebruikersavatar stakie75 07 nov 2014 20:10

Heb ik ook gehad dat scherm. Binnen 10 dagen terug en alles werkt weer perfect.
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 16 nov 2014 14:37

Ik heb de Teasi One ook in het vizier.
Vooral de makkelijke samenwerking met Strava spreekt me wel aan.
Heeft er iemand ervaring met de import van Strava-routes.

Is de fietscomputer accuraat, iemand reeds getest in combinatie met vaste fietscomputer.
Ik heb namelijke gemerkt dat je aparte snelheids- en cadansmeter kan bijkopen, wat bij mij ietwat wantrouwen opwekt over de werking van de GPS snelheidsmeter.

Nog een belangrijk extraatje, hoe doet deze het in België?
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 16 nov 2014 17:12

Melda schreef:...Is de fietscomputer accuraat, iemand reeds getest in combinatie met vaste fietscomputer.
Ik heb namelijke gemerkt dat je aparte snelheids- en cadansmeter kan bijkopen, wat bij mij ietwat wantrouwen opwekt over de werking van de GPS snelheidsmeter...
GPS-snelheidsmeting is bij iedere fietscomputer, ongeacht het merk, minder accuraat. Als je bijvoorbeeld over een traject met veel (loof)bomen fietst, zul je merken dat je snelheid zo af en toe (kortstondig) terugloopt. Dat zelfde gebeurt als je in de bebouwde kom door nauwe straatjes rijdt (gebeurt vooral in van die schilderachtige dorpjes in 't buitenland ;)) of door de een of andere nauwe passage met hoge rotswanden. Daarom levert eigenlijk ieder merk een aparte snelheidssensor. Ik heb zelf een Sigma Rox 10.0 en rijdt vooralsnog zonder zo'n aparte sensor. 't Is maar wat je belangrijk vindt ;). Maar het heeft dus niets met de betrouwbaarheid van de Teasi One te maken.
60 x Ventoux

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 16 nov 2014 18:47

GPS werkt wereldwijd. Dus ook in Vlaanderen, mooie bonus toch? ;) :)

Meer precisie in ontvangst zou kunnen gaan komen als GALILEO het Europese satelliet netwerk operationeel geraakt over een ? aantal jaren, maar dan nog blijft er een kans op miswijzing en onnauwkeurigheid.

Een fietscomputer met exact opgemeten wielmaat is het meest nauwkeurig momenteel.
Marco :)

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 16 nov 2014 20:29

Twee mijn inziens belangrijke minpunten van de Teasi One en zeker niet onbelangrijk voor op de racefiets:

Niet volledig waterdicht (= IP-x5 Sproeidicht Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek) zoals andere fietscomputers.
Relatief langzaam dus minder geschikt voor sportieve fietsers.

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 17 nov 2014 08:49

Le Grimpeur schreef:GPS-snelheidsmeting is bij iedere fietscomputer, ongeacht het merk, minder accuraat. Als je bijvoorbeeld over een traject met veel (loof)bomen fietst, zul je merken dat je snelheid zo af en toe (kortstondig) terugloopt. Dat zelfde gebeurt als je in de bebouwde kom door nauwe straatjes rijdt (gebeurt vooral in van die schilderachtige dorpjes in 't buitenland ;)) of door de een of andere nauwe passage met hoge rotswanden. Daarom levert eigenlijk ieder merk een aparte snelheidssensor. Ik heb zelf een Sigma Rox 10.0 en rijdt vooralsnog zonder zo'n aparte sensor. 't Is maar wat je belangrijk vindt ;). Maar het heeft dus niets met de betrouwbaarheid van de Teasi One te maken.
In mijn geval zullen dan vooral de bomen voor eventuele probleempjes zorgen, dus zou moeten meevallen dus.
scheurneus schreef:GPS werkt wereldwijd. Dus ook in Vlaanderen, mooie bonus toch? ;) :)

Meer precisie in ontvangst zou kunnen gaan komen als GALILEO het Europese satelliet netwerk operationeel geraakt over een ? aantal jaren, maar dan nog blijft er een kans op miswijzing en onnauwkeurigheid.
Ik ben bekend met het feit dat GPS overal ter wereld werkt :D
Aangezien ik vooral met routes zou willen werken, is vooral het kaartmateriaal belangrijk. Ben deze nu ook aan het verkennen op osm.be
Ziet er op het eerste zicht wel oke uit.
alliance_0 schreef:Twee mijn inziens belangrijke minpunten van de Teasi One en zeker niet onbelangrijk voor op de racefiets:

Niet volledig waterdicht (= IP-x5 Sproeidicht Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek) zoals andere fietscomputers.
Relatief langzaam dus minder geschikt voor sportieve fietsers.
Eerste minpuntje is voor mij persoonlijk niet direct een probleem, ben een goedweerrijder :)
Tweede minpuntje zal me waarschijnlijk ook niet direct storen, aangezien ik niet meteen de man ben om een gemiddelde aan te houden van 30 of meer. Zie me dan ook meer als recreatief fietser ;)


Mensen met meer ervaringen zijn altijd welkom met hun bevindingen :D
Persoonlijk gebruik zou dus vooral op vlak van GPX-routes zijn (import-export). Een goede score op dat vlak is dus essentieel voor mij. Als er hier iemand frequent routes vanuit Strava importeert naar zijn Teasi One hoor ik het graag.
Daarnaast zoek ik ook een goede registratie van snelheid (al is er nog de uitbreiding met de aparte snelheidssensor mogelijk), hoogte enz . De functies van een normale fietscomputer dus.
Hartslagmeter heb ik niet nodig, aangezien ik enkel recreatief rijd.
GPS van A naar B zal bij mij veel minder van toepassing zijn.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 17 nov 2014 22:59

Melda schreef: GPS van A naar B zal bij mij veel minder van toepassing zijn.
Waarom dan zo'n bakbeest op je stuur, er zijn dan veel beter en kleinere toestellen te krijgen.
Bryton, Garmin bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 18 nov 2014 09:21

Vooral de prijs lijkt me al een heel goede reden.
Als ik dezelfde functies van de Teasi Pro Pulse wil (225 euro) dan ben ik bij Garmin, Bryton enz toch als snel 400 euro of meer kwijt.

Alleen is de vraag of goedkoop hier ook bestkoop is.
Dat de Garmins, Brytons sneller zijn enzo kan ik inkomen, maar is dat ook genoeg om het prijsverschil te rechtvaardigen. Voorlopig ben ik daar alvast allerminst van overtuigd.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 18 nov 2014 15:17

Als GPS voor jouw minder van toepassing is, zoals je zelf zegt, heeft Bryton al toestellen vanaf €99 (Rider 20+). Daarmee kun je ook probleemloos GPX bestanden naar Strava uploaden.

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 18 nov 2014 15:40

GPS van A naar B zal minder van toepassing zijn, zal ook wel eens het geval zijn, maar vooral het soepel importeren van GPX-routes is een vereiste.
Daarnaast ook zoveel mogelijk (fietscomputer)data voor upload naar Strava.

Voor zover ik kan zien heb je met de Bryton Rider 20+ enkel maar de mogelijkheid om je data+route up te loaden, maar dus geen GPX-routes te gebruiken.

Ik ben nu trouwens zelf wel op een mooie aanbieding gestoten : Mio Cyclo 305HC voor 179 euro. Is inclusief cadans- en snelheidssensor, hartslag (beetje overbodig voor mij, maar what the hell) en daarbij ook nog beschermend siliconenhoesje.

Twijfel nu dus echt wel tussen de Teasi Pro Pulse en de Mio Cyclo 305HC.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 18 nov 2014 18:23

Melda waar kun je de mio 305 hc krijgen voor 179 euro

Gebruikersavatar
theblackone
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:51

Gebruikersavatar theblackone 18 nov 2014 18:29

ridley orion schreef:Melda waar kun je de mio 305 hc krijgen voor 179 euro
Ik zag 'm net ook, is een actieprijs. http://www.fietscomputerstore.nl/produc ... AlSy8P8HAQ
It never gets easier, you just go faster.

Plaats reactie