Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic


ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 21 okt 2015 13:06

Niwla schreef:
IkBenSpecialized schreef:Gisterochtend werd ik ingehaald door zo'n fiets. Met kentekenplaat, spiegel en helm :)
Dus even bijgetrapt en vervolgens lekker uit de wind met een gangetje van 40 km/u naar mijn werk gereden...
Hahaha! Herkenbaar! Dat soort mensen probeer ik altijd zo snel mogelijk af te schudden ;-) 8-) :lol:
Waarom ? :D ( begrijp t ergens wel, hoor ;) )

Lente/zomers rijd ik regelmatig WW-verkeer op de fiets ( 2x per week) , waarbij ik 30 km langs 1 kanaal moet, en op datzelfde traject rond dezelfde tijd rijden er dan meerdere brommers/snorbrommers, en met een zo'n snorbrommer heb ik bijna een soort band gekregen ;)
Als die mij inhaalt, houdt hij de laatste paar keer zelfs even in zodat ik makkelijker aan kan haken :mrgreen: voor hij weer "volgas" 35 gaat rijden ..... ( alleen rij ik tussen de 28 en 31)

Brommers gaan mij te snel, kan met 45 nog wel even in t wiel aanhaken, maar dat houdt ik niet vol ( maar blijf t proberen ;) ) lastigste is daar ook het aanhaken, maar van tevoren weet je nooit of die brommer nu 40, 45 of nog harder rijdt, en voor je het weet sprint je dan achter een brommer aan die 60 gaat :roll:

In mijn regio ( zwolle/apeldoorn) kom ik in de spits nog weinig "snelle" ebikes tegen .....
Maar goed, als ze tot 25 kunnen gaat mij te zacht, en als ze tot 45 kunnen is de pret maar van korte duur :?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 okt 2015 14:56

Ik heb op de Bike-motion afgelopen weekend eens even zo'n speed-bike getest. Eens kijken of alle vooroordelen die ik erover had, nu klopten of niet.

Conclusie: bijna allemaal waar!

Zie mijn blog voor de details
Live fast; die young. mijn blog

leontoeter
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:55

leontoeter 21 okt 2015 15:12

Heb eens een keer op een specialized turbo gefietst. Ideaal zo'n fiets voor lange afstanden. Bij mij in de regio (deventer-apeldoorn) zie ik er steeds meer. Zelf woon ik dicht bij me werk maar als ik 20-30 km moest fietsen(of lui met de auto) naar me werk zou ik wel overwegen om een fiets aan te schaffen. Kenteken en helm vindt ik wel terrecht snelheidsverschil in de stad is redelijk groot met scholieren op de fiets.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 okt 2015 16:18

leontoeter schreef:.... Kenteken en helm vindt ik wel terrecht snelheidsverschil in de stad is redelijk groot met scholieren op de fiets.
Inderdaad, e-bike is beter dan auto. Of mensen dan liever (electisch - bijv Bolt https://boltmobility.com/) scooteren, of voor hetzelfde (of meer) geld een snelle e-bike nemen, moeten ze zelf afwegen.

Maar kan je me nog even helpen met je laatste zin?
Als ik hem goed lees, vind(t) jij een kenteken en een helm een terecht snelheidsverschil - dat redelijk groot is - in de stad :?: (Ik denk dat de helm en zeker het kenteken in de snelheid van de fiets niet zoveel uitmaken), maar dus buiten de stad niet? En alleen als er scholieren op de fiets zitten? Dus ouderen zouden dan geen helm op hoeven zetten?
Wellicht mis ik wat leestekens, maar ik begrijp er geen sikkepit van.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 21 okt 2015 17:42

MarkVeenstra schreef:
leontoeter schreef:.... Kenteken en helm vindt ik wel terecht snelheidsverschil in de stad is redelijk groot met scholieren op de fiets.
Wellicht mis ik wat leestekens, maar ik begrijp er geen sikkepit van.
"Kenteken en helm vind ik wel terecht" is zijn mening, daarachter zijn argumentatie waarom ....
Toch niet zo moeilijk , begrijpend lezen ? 8-)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 okt 2015 18:08

Op zich is begrijpend lezen niet zo moeilijk, maar als je hier de zin letterlijk probeert te ontleden dan ontbreekt elke samenhang vanwege het ontbreken van leestekens. En dat irriteerde mij enigszins, zo halverwege de middag. Mijn reactie lag dus ook een beetje aan mijn eigen gemoedstoestand. :ugeek:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 21 okt 2015 19:36

rob74 schreef:Ik heb op de Bike-motion afgelopen weekend eens even zo'n speed-bike getest. Eens kijken of alle vooroordelen die ik erover had, nu klopten of niet.

Conclusie: bijna allemaal waar!

Zie mijn blog voor de details
Nogal een kortzichtige conclusie. Mensen die met een e-bike rijden zijn tamzakken ... maar zonder e-bike zaten diezelfde mensen in hun wagen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 okt 2015 19:53

Of op de (hopelijk elektrische) scooter. Je benen als range extender vind ik helemaal nog niet zo'n slecht concept. Het mag dan met de fietssport niet veel van doen hebben maar voor een schoner woon werkverkeer en als stok achter de deur voor de overheid om betere fietspaden aan te leggen is er imho niks mis mee.

Ik vind het dus ook een erg negatief stukje. Ik denk ook niet dat een ritje op afgesloten terrein de juiste locatie is voor een dergelijke test. Een rit van 25km waarbij je probeert zo snel mogelijk maar onbezweet aan te komen o.i.d. lijkt mij al heel wat beter.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 21 okt 2015 19:58

@ Rob:
Vooroordeel 3; je bent beter af met een brommer of een scooter. Misschien waar, maar de omgeving is beter af met een e-bike. De brommer en de scooter maken herrie en stinken. Ook niet onbelangrijk toch? Moet voor de mensen met eco-excuses wel meteen bij aangetekend worden dat ook die elektriciteit voor de e-bike ergens opgewekt moet worden, meestal een of andere Franse kern- of kolencentrale.

Wel tof overigens dat je het toch een keer geprobeerd hebt. Geen foto's? :mrgreen:
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 okt 2015 20:26

Het produceren van die lipo batterijen is anders ook niet erg fijn voor het milieu. Bovendien moeten die batterijen opgeladen worden met elektrische stroom die vast ook niet allemaal schoon opgewekt is. Ik vraag me oprecht af wat netto schoner is per km: een moderne (benzine) scooter of een ebike.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 okt 2015 00:15

Het probleem van brommers en scooters is dat het nog altijd om inefficiente 2 takt motortjes gaat. Waarbij de uitstoot van fijnstof het grote nadeel is. Deze is 20 tot 2700 maal hoger dan een bestelbus. (Bron: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/twe ... ~a3654566/). Waarbij de inzet ook nog veelal binnen de stad plaats vindt. Wat dat betreft gaat het niet zo zeer om verbruik, maar veel meer om gezondheidsrisico.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie