FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Een beetje variatie in je trapfrequentie is alleen maar mooi meegenomen, is lekker afwisselend, goed voor je training.
Te kleine overgangen ervaar ik zelf ook als irritant, ik rij overal, behalve in het hooggebergte, met 50/36 en 12/25.
Ga ik echt de bergen in dan trap ik 50/34 en 12/28.
Mijn optimale trapfrequentie ligt tussen de 80 en 105 voor het vlakke en tussen 55 en 80 voor het klimmen, ik rij geen wedstrijden, doe niet aan sprintjes en trap niet mee boven de 50 km/h in de afdaling.
Ik gebruik ook Shimano en Campa door elkaar.
Deze hele discussie ervaar ik meer als een discussie om het discussieren, ik zou zeggen, probeer zelf eens wat, op je eigen fiets of op die van iemand anders.
p.s. ik heb ook nog een singlespeed fixie, daar kun je ook oeverloos discussieren over het (enige) juiste verzet.
Zo, en nu op de fiets, naar huis, het is weer weekend!
Te kleine overgangen ervaar ik zelf ook als irritant, ik rij overal, behalve in het hooggebergte, met 50/36 en 12/25.
Ga ik echt de bergen in dan trap ik 50/34 en 12/28.
Mijn optimale trapfrequentie ligt tussen de 80 en 105 voor het vlakke en tussen 55 en 80 voor het klimmen, ik rij geen wedstrijden, doe niet aan sprintjes en trap niet mee boven de 50 km/h in de afdaling.
Ik gebruik ook Shimano en Campa door elkaar.
Deze hele discussie ervaar ik meer als een discussie om het discussieren, ik zou zeggen, probeer zelf eens wat, op je eigen fiets of op die van iemand anders.
p.s. ik heb ook nog een singlespeed fixie, daar kun je ook oeverloos discussieren over het (enige) juiste verzet.
Zo, en nu op de fiets, naar huis, het is weer weekend!
Iemand ervaring met het gebruik van de 10spd Tiagra cassette 12-30 (12T, 13T, 14T, 15T, 17T, 19T, 21T, 24T, 27T, 30T) in combinatie met een 105-5700 compact groep
Ik wil aankomend jaar in het hooggebergte (alpen) fietsen en twijvel of ik met de 34-27 alles lekker kan doen. Het mag van mij best pijn doen maar in noodgevallen geeft het mij wel een goed gevoel als ik de 30 nog als joker kan inzetten.
Als ik de ketting nu op de 27 leg zit er niet zo gek veel ruimte tussen derailleur wieltje en casette. Gemeten met schuifmaat kom ik op 10mm tussen top tandje der.wieltje en top tand van de cassette. Met een 30 krans lijkt me dat deze 2 elkaar gaan raken.
Bestaat er een mogelijkheid om de derailleur te laten zakken? Een speciale achterpat maken, of denk ik nu te simpel?
Het betreft hier een Cannondale CAAD10
Oh ja, ik heb ooit eens ergens gelezen dat je een 9-spd XT derailleur kunt toepassen om grotere cassettekransjes te kunnen gebruiken op een 10spd race groep. Iemand hiermee ervaring?
Ik wil aankomend jaar in het hooggebergte (alpen) fietsen en twijvel of ik met de 34-27 alles lekker kan doen. Het mag van mij best pijn doen maar in noodgevallen geeft het mij wel een goed gevoel als ik de 30 nog als joker kan inzetten.
Als ik de ketting nu op de 27 leg zit er niet zo gek veel ruimte tussen derailleur wieltje en casette. Gemeten met schuifmaat kom ik op 10mm tussen top tandje der.wieltje en top tand van de cassette. Met een 30 krans lijkt me dat deze 2 elkaar gaan raken.
Bestaat er een mogelijkheid om de derailleur te laten zakken? Een speciale achterpat maken, of denk ik nu te simpel?
Het betreft hier een Cannondale CAAD10
Oh ja, ik heb ooit eens ergens gelezen dat je een 9-spd XT derailleur kunt toepassen om grotere cassettekransjes te kunnen gebruiken op een 10spd race groep. Iemand hiermee ervaring?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
vincent75 schreef:Oh ja, ik heb ooit eens ergens gelezen dat je een 9-spd XT derailleur kunt toepassen om grotere cassettekransjes te kunnen gebruiken op een 10spd race groep. Iemand hiermee ervaring?
Bij de meesten fietsen lukt het wel om een cassette tot 30T te monteren. Shimano geeft aan tot 28T, en zij leggen hun limiet altijd wat aan de lage kant uit veiligheid. B-schroef volledig indraaien en dan lukt het meestal wel. Zelf geen ervaring of het lukt bij een CAAD.
Vincent75,
Ik rij met mijn fiets op een 13 - 25 cassette (13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25). Als ik naar het hooggebergte ga maak ik er een 13 - 30 van (13, 15, 17, 18, 19, 21, 23, 25, 27, 30) Ik rij met een Shimano 105 trippel groep. De cassette die ik gebruik is van Marchisio.
Als ik op de 30 - 30 versnelling reed dan raakte het bovenste wieltje van de derailleur mijn tandwiel 30. Als oplossing heb ik de ketting 1 schakel ingekort, zo raakt de derailleur mijn cassette niet meer. je dient er wel op te letten dat je niet schakelt van je 50 voorblad naar je 30 achteraan want dan zou je wel problemen kunnen krijgen.
Dit jaar mijn probleem aangehaald bij Shimano op Bikemotion blijkbaar hebben ze dit aangepast bij de nieuwste derailleurs.
Hieronder een foto van mijn fiets waarop je kan zie dat de ketting een klein beetje is ingekort. Normaal staan de derailleur wieltjes recht onder elkaar op een kettinglijn zoals op deze foto, zoals je ziet is dit bij mijn fiets niet helemaal het geval.
[/URL]
Ik rij met mijn fiets op een 13 - 25 cassette (13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25). Als ik naar het hooggebergte ga maak ik er een 13 - 30 van (13, 15, 17, 18, 19, 21, 23, 25, 27, 30) Ik rij met een Shimano 105 trippel groep. De cassette die ik gebruik is van Marchisio.
Als ik op de 30 - 30 versnelling reed dan raakte het bovenste wieltje van de derailleur mijn tandwiel 30. Als oplossing heb ik de ketting 1 schakel ingekort, zo raakt de derailleur mijn cassette niet meer. je dient er wel op te letten dat je niet schakelt van je 50 voorblad naar je 30 achteraan want dan zou je wel problemen kunnen krijgen.
Dit jaar mijn probleem aangehaald bij Shimano op Bikemotion blijkbaar hebben ze dit aangepast bij de nieuwste derailleurs.
Hieronder een foto van mijn fiets waarop je kan zie dat de ketting een klein beetje is ingekort. Normaal staan de derailleur wieltjes recht onder elkaar op een kettinglijn zoals op deze foto, zoals je ziet is dit bij mijn fiets niet helemaal het geval.
[/URL]
-
- Forum-lid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47
Dit seizoen ook maar een Tiagra cassette gekocht, voor €30,- kon ik daar geen buil aan vallen. Ik heb e.e.a. geprobeerd op drie fietsen, een Giant peloton met Shimano 600 derailleur (25 jaar oud?), een fiets met 7800 derailleur en een fiets met 6700 derailleur. Het werkt, je moet inderdaad alleen de ketting iets inkorten en daar heb je bij het terug gaan op een normale cassette geen last van.vincent75 schreef:Iemand ervaring met het gebruik van de 10spd Tiagra cassette 12-30 (12T, 13T, 14T, 15T, 17T, 19T, 21T, 24T, 27T, 30T) in combinatie met een 105-5700 compact groep
Ik wil aankomend jaar in het hooggebergte (alpen) fietsen en twijvel of ik met de 34-27 alles lekker kan doen. Het mag van mij best pijn doen maar in noodgevallen geeft het mij wel een goed gevoel als ik de 30 nog als joker kan inzetten.
SNIP
Het betreft hier een Cannondale CAAD10
Oh ja, ik heb ooit eens ergens gelezen dat je een 9-spd XT derailleur kunt toepassen om grotere cassettekransjes te kunnen gebruiken op een 10spd race groep. Iemand hiermee ervaring?
Ik had hem voor de zekerheid gemonteerd en uiteindelijk wel gebruikt voor de laatste twee "klimmen" van de Oude Vaele (1e keer), maar volgend jaar ga ik gewoon met 12-27 en een compact naar boven in plaats van 12-30 en een dubbel.
Ik sta in dubio....
Mijn nieuwe fiets zal geleverd worden met campa chorus dubbel (39-52), compact (34/50) kan alleen met bijbetaling van het compact crankstel en dan krijg ik de dubbel mee in een doggy-bag .
Ik rij nu shimano compact en dat bevalt me best (met 39 binnenblad voor platteland en 34 voor in de bergen).
Optie is nu om een stronglight CT2 of tTA 39 binnenblad voor Chorus te bestellen voor op het vlakke, maar links en rechts valt te lezen dat je dan ook het buitenblad moet vervangen en dat de campa bladboutjes vervangen moeten worden.
Daarnaast schijnt regelmatig wisselen niet bij te dragen aan de levensduur.
Ik wissel een keer of 5 per jaar (en weer terug, dus eigenlijk 10).
Wat kan ik het beste doen: optie 1: een Chorus compact crankstel kopen en dat monteren op het moment dat ik naar de bergen afreis (voordelen: mooie originele bladen, en ik kan de bladen met rust laten) Moet ik alleen een crankboutsleutel erbij kopen; Nadeel: kost me 300,- en ik moet ook de pedalen wisselen.(al met al een budgetbeslissing ?)
In de polder kan ik dan gewoon de dubbel rijden.
optie 2: 2 Stronglight bladen en een compact crankstel kopen en KCNC bladboutjes voor Campa .(voordeel is dat ik het nieuwe dubbel crankstel kan verkopen)
Loopt dit net zo mooi als campa origineel?
optie 3: mijn huidige FSA K-force compact crankstel monteren op de nieuwe fiets (de rest van de fiets gaat toch weg in onderdelen) dan kan heb ik in de schuur liggen een
36 of een 34 binnenblad) maar ik weet niet of die trapas dezelfde diameter heeft als de ultra torque van campa en of die 10 speed bladen lekker lopen op de 11
speed ketting.(wel goedkope oplossing) daarnaast wil ik in de bergen wel het mooist lopende materiaal op mn fiets (ik heb het dan toch al zwaar genoeg)
optie 4: enkel het 34 binnenblad vervangen door Stronglight 39 T bij het te kopen compact crankstel(iemand ervaring?)
Typisch een " door de bomen het bos niet meer zien vraag" en dus alle hulp welkom.
Mijn nieuwe fiets zal geleverd worden met campa chorus dubbel (39-52), compact (34/50) kan alleen met bijbetaling van het compact crankstel en dan krijg ik de dubbel mee in een doggy-bag .
Ik rij nu shimano compact en dat bevalt me best (met 39 binnenblad voor platteland en 34 voor in de bergen).
Optie is nu om een stronglight CT2 of tTA 39 binnenblad voor Chorus te bestellen voor op het vlakke, maar links en rechts valt te lezen dat je dan ook het buitenblad moet vervangen en dat de campa bladboutjes vervangen moeten worden.
Daarnaast schijnt regelmatig wisselen niet bij te dragen aan de levensduur.
Ik wissel een keer of 5 per jaar (en weer terug, dus eigenlijk 10).
Wat kan ik het beste doen: optie 1: een Chorus compact crankstel kopen en dat monteren op het moment dat ik naar de bergen afreis (voordelen: mooie originele bladen, en ik kan de bladen met rust laten) Moet ik alleen een crankboutsleutel erbij kopen; Nadeel: kost me 300,- en ik moet ook de pedalen wisselen.(al met al een budgetbeslissing ?)
In de polder kan ik dan gewoon de dubbel rijden.
optie 2: 2 Stronglight bladen en een compact crankstel kopen en KCNC bladboutjes voor Campa .(voordeel is dat ik het nieuwe dubbel crankstel kan verkopen)
Loopt dit net zo mooi als campa origineel?
optie 3: mijn huidige FSA K-force compact crankstel monteren op de nieuwe fiets (de rest van de fiets gaat toch weg in onderdelen) dan kan heb ik in de schuur liggen een
36 of een 34 binnenblad) maar ik weet niet of die trapas dezelfde diameter heeft als de ultra torque van campa en of die 10 speed bladen lekker lopen op de 11
speed ketting.(wel goedkope oplossing) daarnaast wil ik in de bergen wel het mooist lopende materiaal op mn fiets (ik heb het dan toch al zwaar genoeg)
optie 4: enkel het 34 binnenblad vervangen door Stronglight 39 T bij het te kopen compact crankstel(iemand ervaring?)
Typisch een " door de bomen het bos niet meer zien vraag" en dus alle hulp welkom.
De voldoening duurt langer dan de pijn...
Heb zelf 2 x een compact gekocht 34-50, bij een heb ik de 34 vervangen voor een 39. Als ik de bergen of echte heuvels in ga dan enkel de rechter crank vervangen. Voordeel is dat je de derailleur voor niet hoeft te verplaatsen. Op het vlakke met geringe heuvels rijdt een 39-50 heerlijk.rico8 schreef:Ik sta in dubio....
Mijn nieuwe fiets zal geleverd worden met campa chorus dubbel (39-52), compact (34/50) kan alleen met bijbetaling van het compact crankstel en dan krijg ik de dubbel mee in een doggy-bag .
Ik rij nu shimano compact en dat bevalt me best (met 39 binnenblad voor platteland en 34 voor in de bergen).
Optie is nu om een stronglight CT2 of tTA 39 binnenblad voor Chorus te bestellen voor op het vlakke, maar links en rechts valt te lezen dat je dan ook het buitenblad moet vervangen en dat de campa bladboutjes vervangen moeten worden.
Daarnaast schijnt regelmatig wisselen niet bij te dragen aan de levensduur.
Ik wissel een keer of 5 per jaar (en weer terug, dus eigenlijk 10).
Wat kan ik het beste doen: optie 1: een Chorus compact crankstel kopen en dat monteren op het moment dat ik naar de bergen afreis (voordelen: mooie originele bladen, en ik kan de bladen met rust laten) Moet ik alleen een crankboutsleutel erbij kopen; Nadeel: kost me 300,- en ik moet ook de pedalen wisselen.(al met al een budgetbeslissing ?)
In de polder kan ik dan gewoon de dubbel rijden.
optie 2: 2 Stronglight bladen en een compact crankstel kopen en KCNC bladboutjes voor Campa .(voordeel is dat ik het nieuwe dubbel crankstel kan verkopen)
Loopt dit net zo mooi als campa origineel?
optie 3: mijn huidige FSA K-force compact crankstel monteren op de nieuwe fiets (de rest van de fiets gaat toch weg in onderdelen) dan kan heb ik in de schuur liggen een
36 of een 34 binnenblad) maar ik weet niet of die trapas dezelfde diameter heeft als de ultra torque van campa en of die 10 speed bladen lekker lopen op de 11
speed ketting.(wel goedkope oplossing) daarnaast wil ik in de bergen wel het mooist lopende materiaal op mn fiets (ik heb het dan toch al zwaar genoeg)
optie 4: enkel het 34 binnenblad vervangen door Stronglight 39 T bij het te kopen compact crankstel(iemand ervaring?)
Typisch een " door de bomen het bos niet meer zien vraag" en dus alle hulp welkom.
Het is gelukt.vincent75 schreef:Iemand ervaring met het gebruik van de 10spd Tiagra cassette 12-30 in combinatie met een 105-5700 compact groep
Ik wil aankomend jaar in het hooggebergte (alpen) fietsen en twijvel of ik met de 34-27 alles lekker kan doen. Het mag van mij best pijn doen maar in noodgevallen geeft het mij wel een goed gevoel als ik de 30 nog als joker kan inzetten.
Derailleur afgesteld d.m.v. B-schroef en ketting 1 schakel ingekort (53 schakels). Alle versnellingen lopen mooi, me is happy
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
1 schakel ingekort: kan niet, is altijd minstens 2 en 53 schakels..: dat is wel een heel klein kinderfietsje....