Vandaag geklust aan de fiets
Iedereen was vandaag de deur uit. Ik ben eerst 2 uurtjes op de cyclocrosser door het bos en over de hei gaan toeren en daarna heb ik mijn 'goede' fiets klaar gemaakt voor de Sportful Dolomiti Race. Er zat een kraakje in de crank en het schakelen voor moest voorzichtig gebeuren anders viel de ketting van het buitenblad.
* De kraak in de crank was snel opgelost: de inbusbout die de 2 delen van mijn Record crank vastzet, was een beetje losgetrild.
* Bij bestudering van de werking van de voorderailleur zag ik dat er de nodige flex in de aanlas (is dat het goede woord?) zat. Ik heb de derailleur verwijderd (en meteen goed schoongemaakt), en het plaatje van de aanlas losgemaakt, schoongemaakt en opnieuw vastgezet. De flex was weg. De derailleur heb ik weer goed in lijn met het buitenblad gezet, en de kooi weer opnieuw afgesteld. Schakelen binnen - buiten gaat weer als een trein.
* Als laatste heb ik mijn lage blingbling velgen gestoken en nieuwe remblokken geplaatst. Uiteraard diende de remmen ook weer opnieuw afgesteld te worden.
Morgen ga ik een lange tocht maken om de puntjes op de 'i' te zetten.
* De kraak in de crank was snel opgelost: de inbusbout die de 2 delen van mijn Record crank vastzet, was een beetje losgetrild.
* Bij bestudering van de werking van de voorderailleur zag ik dat er de nodige flex in de aanlas (is dat het goede woord?) zat. Ik heb de derailleur verwijderd (en meteen goed schoongemaakt), en het plaatje van de aanlas losgemaakt, schoongemaakt en opnieuw vastgezet. De flex was weg. De derailleur heb ik weer goed in lijn met het buitenblad gezet, en de kooi weer opnieuw afgesteld. Schakelen binnen - buiten gaat weer als een trein.
* Als laatste heb ik mijn lage blingbling velgen gestoken en nieuwe remblokken geplaatst. Uiteraard diende de remmen ook weer opnieuw afgesteld te worden.
Morgen ga ik een lange tocht maken om de puntjes op de 'i' te zetten.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Mijn Gazelle CM omgebouwd naar klassieker specificatie. Frame is begin 80 met een 8 speed record titanium groep.
Remgreep shifters vervangen door buiscommandeurs(met gazelle pantografie) en Modolo remgrepen( ik had geen campa in mijn voorraad). Op een rondje door de wijk schakelen de 2x8 versnellingen prima. Morgen rondje met de club, nu nog met klikpedalen ( ik wil pedalen met toeclips eerst in mijn ééntje testen, niet gelijk 120 km).
Remgreep shifters vervangen door buiscommandeurs(met gazelle pantografie) en Modolo remgrepen( ik had geen campa in mijn voorraad). Op een rondje door de wijk schakelen de 2x8 versnellingen prima. Morgen rondje met de club, nu nog met klikpedalen ( ik wil pedalen met toeclips eerst in mijn ééntje testen, niet gelijk 120 km).
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Door drukte lang niet op het forum geweest, totdat ik nu weer wat meer tijd heb en die vraag weer opkwam: 'wat is in vredesnaam het nut van dat ding?'. Dank voor het verlossende antwoord, Jorisb. Dit moet 't wel zijn:jorisb schreef:Is dat misschien de chain catcher? Om te zorgen dat de ketting niet van het binnenblad kan vallen? Anders misschien een foto plaatsen?mrcl schreef:onderaan de zitbuis, net boven de BB, zit een rubber ring om de buis geklemd. Aan de ring zit een klein uitsteeksel waar het schroefje in zit dat de ring om de buis klemt. Waar dient dit voor?
Deda Elementi Dogfang Chain Catcher
Once isntalled this tiny plastic device adds a few grams but will in 99% of cases prevent overshifting and the frustration of a chain getting un-shipped during the process of changing from big chainring to small.
Indispensible for use in events such as the Tour of Flanders Randonnee where your bike gets shaken to bits and shipping a chain is common. Once fitted this device will never need adjustment and really is worth its weight in gold. Fit one Today!
Note: Some modern frames preclude the installation of this device due to bottom bracket bulk. In these instances an alternative device from Rotor can be mounted to frames that use a braze-on front mech.
Hallo allemaal,
Vraagje. Ik merk dat mijn ketting doorslaat. Kan denk ik niet aan de ketting liggen want daar pas 400 km mee gereden. Dus ik heb de cassette even bekeken en ja hoor, op het 5e kransje van boven is er een tandje een haaientandje geworden. Is een steentje ingekomen o.i.d. denk ik, zie foto
Is het rendabel om het kransje te vervangen (zou niet weten waar), of zal ik meteen een nieuwe cassette kopen. De cassette is nl. ook nog niet zo oud (1000 km mee gereden denk ik). En zal ik dan ook meteen de ketting vervangen ? Zoals ik al meldde, is pas 400 km oud en volgens de kettingslijtage meter nog perfect...
Vraagje. Ik merk dat mijn ketting doorslaat. Kan denk ik niet aan de ketting liggen want daar pas 400 km mee gereden. Dus ik heb de cassette even bekeken en ja hoor, op het 5e kransje van boven is er een tandje een haaientandje geworden. Is een steentje ingekomen o.i.d. denk ik, zie foto
Is het rendabel om het kransje te vervangen (zou niet weten waar), of zal ik meteen een nieuwe cassette kopen. De cassette is nl. ook nog niet zo oud (1000 km mee gereden denk ik). En zal ik dan ook meteen de ketting vervangen ? Zoals ik al meldde, is pas 400 km oud en volgens de kettingslijtage meter nog perfect...
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Het vervangen van individuele kransjes (of groepen van kransjes) wordt door shimano/campagnolo tegengewerkt, ze zijn er niet.
Het lijkt zo simpel en ecologisch verantwoord, nieuwe cassettes brengen meer op.
Het lijkt zo simpel en ecologisch verantwoord, nieuwe cassettes brengen meer op.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Cassette lijkt me niet echt versleten , zou hem eerst eens grondig reinigen samen met de ketting.
1000 km is niet veel voor een cassette .
1000 km is niet veel voor een cassette .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
bij de oudere cassettes/kransjes is dit toch wel gewoon mogelijk?Vieux chnoque schreef:Het vervangen van individuele kransjes (of groepen van kransjes) wordt door shimano/campagnolo tegengewerkt, ze zijn er niet.
Het lijkt zo simpel en ecologisch verantwoord, nieuwe cassettes brengen meer op.
klopt de cassette is prima, maar het haaie(n)tandje zorgt echt voor een overslaande ketting, weet niet of schoonmaken veel zal verhelpenJac schreef:Cassette lijkt me niet echt versleten , zou hem eerst eens grondig reinigen samen met de ketting.
1000 km is niet veel voor een cassette .
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Cassette is zeer waarschijnlijk versleten, nieuwe cassette dus.
Dat ene tandje hoort zo, dat is om het schakelen te vergemakkelijken, kijk maar eens naar een nieuwe cassette, dan zie je dat er ook kransjes zijn met "halve"tandjes.
Dat ene tandje hoort zo, dat is om het schakelen te vergemakkelijken, kijk maar eens naar een nieuwe cassette, dan zie je dat er ook kransjes zijn met "halve"tandjes.
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Ja vroeger was alles beter toen was het wel beschikbaar.monsieurpinot schreef:
bij de oudere cassettes/kransjes is dit toch wel gewoon mogelijk?
Ook de prijzen van bijv 8 speed cassettes zijn betaalbaar ( Campagnolo Record 8 sp Euro 45,00, je zou denken 11 speed 50% meer dus Euro 67,00, niet dus).
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
1 Van de redenen dat ik met 9 speed Campagnolo rij, alle kransjes los en vervangen door Miche 9/10 speed kransjes (zijn identiek) a 3,50€Vieux chnoque schreef:Het vervangen van individuele kransjes (of groepen van kransjes) wordt door shimano/campagnolo tegengewerkt, ze zijn er niet.
Het lijkt zo simpel en ecologisch verantwoord, nieuwe cassettes brengen meer op.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig