Pagina 42 van 292
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 04 jun 2016 21:08
door JoostG
Iedereen was vandaag de deur uit. Ik ben eerst 2 uurtjes op de cyclocrosser door het bos en over de hei gaan toeren en daarna heb ik mijn 'goede' fiets klaar gemaakt voor de Sportful Dolomiti Race. Er zat een kraakje in de crank en het schakelen voor moest voorzichtig gebeuren anders viel de ketting van het buitenblad.
* De kraak in de crank was snel opgelost: de inbusbout die de 2 delen van mijn Record crank vastzet, was een beetje losgetrild.
* Bij bestudering van de werking van de voorderailleur zag ik dat er de nodige flex in de aanlas (is dat het goede woord?) zat. Ik heb de derailleur verwijderd (en meteen goed schoongemaakt), en het plaatje van de aanlas losgemaakt, schoongemaakt en opnieuw vastgezet. De flex was weg. De derailleur heb ik weer goed in lijn met het buitenblad gezet, en de kooi weer opnieuw afgesteld. Schakelen binnen - buiten gaat weer als een trein.
* Als laatste heb ik mijn lage blingbling velgen gestoken en nieuwe remblokken geplaatst. Uiteraard diende de remmen ook weer opnieuw afgesteld te worden.
Morgen ga ik een lange tocht maken om de puntjes op de 'i' te zetten.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 04 jun 2016 22:28
door RonaldH76
Nieuwe binnen en buiten bandjes gemonteerd,hopelijk rij ik nu ff niet meer lek
Remmetjes beetje afgesteld.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 04 jun 2016 23:40
door Vieux chnoque
Mijn Gazelle CM omgebouwd naar klassieker specificatie. Frame is begin 80 met een 8 speed record titanium groep.
Remgreep shifters vervangen door buiscommandeurs(met gazelle pantografie) en Modolo remgrepen( ik had geen campa in mijn voorraad). Op een rondje door de wijk schakelen de 2x8 versnellingen prima. Morgen rondje met de club, nu nog met klikpedalen ( ik wil pedalen met toeclips eerst in mijn ééntje testen, niet gelijk 120 km).
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 06 jun 2016 13:41
door mrcl
jorisb schreef:mrcl schreef:onderaan de zitbuis, net boven de BB, zit een rubber ring om de buis geklemd. Aan de ring zit een klein uitsteeksel waar het schroefje in zit dat de ring om de buis klemt. Waar dient dit voor?
Is dat misschien de chain catcher? Om te zorgen dat de ketting niet van het binnenblad kan vallen? Anders misschien een foto plaatsen?
Door drukte lang niet op het forum geweest, totdat ik nu weer wat meer tijd heb en die vraag weer opkwam: 'wat is in vredesnaam het nut van dat ding?'. Dank voor het verlossende antwoord, Jorisb. Dit moet 't wel zijn:
Deda Elementi Dogfang Chain Catcher
Once isntalled this tiny plastic device adds a few grams but will in 99% of cases prevent overshifting and the frustration of a chain getting un-shipped during the process of changing from big chainring to small.
Indispensible for use in events such as the Tour of Flanders Randonnee where your bike gets shaken to bits and shipping a chain is common. Once fitted this device will never need adjustment and really is worth its weight in gold. Fit one Today!
Note: Some modern frames preclude the installation of this device due to bottom bracket bulk. In these instances an alternative device from Rotor can be mounted to frames that use a braze-on front mech.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 06 jun 2016 21:59
door bever
Hallo allemaal,
Vraagje. Ik merk dat mijn ketting doorslaat. Kan denk ik niet aan de ketting liggen want daar pas 400 km mee gereden. Dus ik heb de cassette even bekeken en ja hoor, op het 5e kransje van boven is er een tandje een haaientandje geworden. Is een steentje ingekomen o.i.d. denk ik, zie foto
Is het rendabel om het kransje te vervangen (zou niet weten waar), of zal ik meteen een nieuwe cassette kopen. De cassette is nl. ook nog niet zo oud (1000 km mee gereden denk ik). En zal ik dan ook meteen de ketting vervangen ? Zoals ik al meldde, is pas 400 km oud en volgens de kettingslijtage meter nog perfect...
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 06 jun 2016 22:14
door Vieux chnoque
Het vervangen van individuele kransjes (of groepen van kransjes) wordt door shimano/campagnolo tegengewerkt, ze zijn er niet.
Het lijkt zo simpel en ecologisch verantwoord, nieuwe cassettes brengen meer op.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 06 jun 2016 22:17
door Jac
Cassette lijkt me niet echt versleten , zou hem eerst eens grondig reinigen samen met de ketting.
1000 km is niet veel voor een cassette .
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 06 jun 2016 22:19
door monsieurpinot
Vieux chnoque schreef:Het vervangen van individuele kransjes (of groepen van kransjes) wordt door shimano/campagnolo tegengewerkt, ze zijn er niet.
Het lijkt zo simpel en ecologisch verantwoord, nieuwe cassettes brengen meer op.
bij de oudere cassettes/kransjes is dit toch wel gewoon mogelijk?
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 06 jun 2016 22:20
door bever
Jac schreef:Cassette lijkt me niet echt versleten , zou hem eerst eens grondig reinigen samen met de ketting.
1000 km is niet veel voor een cassette .
klopt de cassette is prima, maar het haaie(n)tandje zorgt echt voor een overslaande ketting, weet niet of schoonmaken veel zal verhelpen
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 07 jun 2016 07:18
door scottpch
Cassette is zeer waarschijnlijk versleten, nieuwe cassette dus.
Dat ene tandje hoort zo, dat is om het schakelen te vergemakkelijken, kijk maar eens naar een nieuwe cassette, dan zie je dat er ook kransjes zijn met "halve"tandjes.
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 07 jun 2016 16:17
door Vieux chnoque
monsieurpinot schreef:
bij de oudere cassettes/kransjes is dit toch wel gewoon mogelijk?
Ja vroeger was alles beter
toen was het wel beschikbaar.
Ook de prijzen van bijv 8 speed cassettes zijn betaalbaar ( Campagnolo Record 8 sp Euro 45,00, je zou denken 11 speed 50% meer dus Euro 67,00, niet dus).
Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 07 jun 2016 16:41
door Keezx
Vieux chnoque schreef:Het vervangen van individuele kransjes (of groepen van kransjes) wordt door shimano/campagnolo tegengewerkt, ze zijn er niet.
Het lijkt zo simpel en ecologisch verantwoord, nieuwe cassettes brengen meer op.
1 Van de redenen dat ik met 9 speed Campagnolo rij, alle kransjes los en vervangen door Miche 9/10 speed kransjes (zijn identiek) a 3,50€