Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Varia bike radar ja of nee

hebben we achter 10 jaar allemaal een electronisch verkeersdetectie systeem op onze fiets?

Peiling eindigde op 28 aug 2015 15:00

Jazeker en het wordt misschien verplicht.
1
6%
Waarschijnlijk wel
1
6%
Dat is alleen iets voor de technofreaks
9
53%
Ik denk dat dit heel snel van de markt is.
6
35%
 
Totaal aantal stemmen: 17

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 29 jan 2025 12:00

wasbeer2006 schreef: 28 jan 2025 09:21 En ook via de sensoren kan je het instellen net als je AXS/di2 cassette en blad combo voor etc.
Vrij beperkt maar wel handig idd. Via dropdown menu (en via je di2 knoppen) kun je alleen kiezen voor uit/aan/flash (en in je dropdown ook voor "peloton" als je de 515 hebt). "low flash" kan je alleen via de radar zelf instellen voor zover ik weet. Ik zal nog eens testen bij "uit" want zover ik weet/heb gezien gaat die van mij niet knipperen. Indien wel dan is die stand bij daglicht helemaal prima
Aeroad
Grail
Ultimate

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4812
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 jan 2025 12:58

Kornuit schreef: 27 jan 2025 12:59
scottwilko schreef: 27 jan 2025 12:45 Zet hem op peleton stand. Dan brandt hij minder fel continu en gaat de accu langer mee. Ook het knipperen is dan minder hinderlijk voor het achterop komende verkeer bij naderen.
Nadeel van minder fel is dat het minder goed zichtbaar is bij laaghangende zon of fel zonlicht. In het donker is pelotonstand ruim voldoende, maar hoe lichter overdag, hoe feller de lamp moet zijn.
Hier in Nederland zou het wel heel slecht zijn als je zo'n felle lamp nodig hebt om zichtbaar te zijn.
Miljoenen fietsers hebben overdag helemaal geen licht aan. Een dergelijk felle lamp is dan eerder verblindend voor het achterop komende verkeer, dan een middel om beter zichtbaar te zijn. (Maar dat gaat er bij heel veel fietsers helaas niet in. Als de fabrikant zegt dat het positief werkt, dan zal het wel zo werken)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5355
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jan 2025 13:19

scottwilko schreef: 29 jan 2025 12:58
Kornuit schreef: 27 jan 2025 12:59
scottwilko schreef: 27 jan 2025 12:45 Zet hem op peleton stand. Dan brandt hij minder fel continu en gaat de accu langer mee. Ook het knipperen is dan minder hinderlijk voor het achterop komende verkeer bij naderen.
Nadeel van minder fel is dat het minder goed zichtbaar is bij laaghangende zon of fel zonlicht. In het donker is pelotonstand ruim voldoende, maar hoe lichter overdag, hoe feller de lamp moet zijn.
Hier in Nederland zou het wel heel slecht zijn als je zo'n felle lamp nodig hebt om zichtbaar te zijn.
Miljoenen fietsers hebben overdag helemaal geen licht aan. Een dergelijk felle lamp is dan eerder verblindend voor het achterop komende verkeer, dan een middel om beter zichtbaar te zijn. (Maar dat gaat er bij heel veel fietsers helaas niet in. Als de fabrikant zegt dat het positief werkt, dan zal het wel zo werken)
Wanneer ik zelf in de auto zit zie ik een fietser (die vaak in het zwart zijn) veel eerder wanneer deze een achterlicht draagt. De fietser zonder verlichting wil nog wel eens wegvallen tegen de achtergrond. Als je dichterbij komt zie je ze natuurlijk wel, maar met verlichting neem je hem sneller waar. De felste stand op de Varia is niet eens zo heel fel en al helemaal niet zo fel dat hij je overdag kan verblinden.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 29 jan 2025 14:28

Kornuit schreef: 29 jan 2025 13:19
scottwilko schreef: 29 jan 2025 12:58
Kornuit schreef: 27 jan 2025 12:59

Nadeel van minder fel is dat het minder goed zichtbaar is bij laaghangende zon of fel zonlicht. In het donker is pelotonstand ruim voldoende, maar hoe lichter overdag, hoe feller de lamp moet zijn.
Hier in Nederland zou het wel heel slecht zijn als je zo'n felle lamp nodig hebt om zichtbaar te zijn.
Miljoenen fietsers hebben overdag helemaal geen licht aan. Een dergelijk felle lamp is dan eerder verblindend voor het achterop komende verkeer, dan een middel om beter zichtbaar te zijn. (Maar dat gaat er bij heel veel fietsers helaas niet in. Als de fabrikant zegt dat het positief werkt, dan zal het wel zo werken)
Wanneer ik zelf in de auto zit zie ik een fietser (die vaak in het zwart zijn) veel eerder wanneer deze een achterlicht draagt. De fietser zonder verlichting wil nog wel eens wegvallen tegen de achtergrond. Als je dichterbij komt zie je ze natuurlijk wel, maar met verlichting neem je hem sneller waar. De felste stand op de Varia is niet eens zo heel fel en al helemaal niet zo fel dat hij je overdag kan verblinden.
Zo'n lamp is (helemaal) niet gevaarlijk fel (wel hinderlijk voor medefietsers) maar een (heel) goed hulpmiddel.....zeker in NL waar slecht wordt gekeken, matig goed gereden en vele chauffeurs met allerlei andere zaken bezig zijn (en via de radar is eveneens te zien dat minimaal net zo veel (veel) te hard rijden). Dat veel wielrenners (helemaal in de winter) donkere/zwarte kleding dragen zonder verlichting en zonder "highlights" vind ik onbegrijpelijk en behoorlijk dom maar (tijdens gravelen & wegfietsen) ik zie ze bij bosjes..... Zo'n radar zou net als een helm eigenlijk een verplichting moeten zijn/worden :mrgreen: . Zowel automobilist als fietser wordt extra geattendeerd en dat zorgt voor meer veiligheid en hopelijk minder ongelukken :winkthumb: .
Aeroad
Grail
Ultimate

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 29 jan 2025 14:55

Zeker in het donker is een lichtje dat knippert/pulseert ene goed idee. Ik snap echt niet dat het in NL verboden is.
Ik weet dat afstand moeilijker in te schatten is tov een constant brandend licht. Maar ze hebben je wel gezien.
Hier in VL waar je dikwijls tussen de auto's moet rijden, verdwijnt een vast licht tussen al de andere lichten.

En tijdens de dag wordt je niet verblind door z'n licht.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Critic
Forum-lid
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 29 jan 2025 16:20

Politie/ambulance etc... Zwaailicht (dus aan uit)
File op snelweg? Knipperende matrixborden
Pijlwagen? Knipperende

Maar op de fiets zou het juist niet werken en tov vast licht afleiden en juist gevaarlijk zijn... Nou laat mij maar knipperend licht hebben. Liever risico op een bekeuring dan over het hoofd gezien worden.
(Hoewel gelukkig nog nooit staande gehouden op wielrenfiets ivm verlichting)

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 29 jan 2025 17:55

koeroeur schreef: 29 jan 2025 14:55 Ik weet dat afstand moeilijker in te schatten is tov een constant brandend licht. Maar ze hebben je wel gezien.
Hoe weet jij dat?

https://www.verkeerskunde.nl/artikel/fi ... chterlicht
Automobilisten schatten de afstand tot een fietser met een knipperend achterlicht beter in dan bij een achterlicht dat continu brandt. Dit heeft laboratoriumonderzoek van de Brunel University uit het Verenigd Koninkrijk aangetoond.

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 29 jan 2025 20:24

Dat is wat ik tot nu toe altijd gelezen heb, en wat ik zelf ook wel een beetje ervaar.
Daarnet met de auto stonden twee tractoren met zwaailichten op het tegengestelde rijvak. Het was moeilijk in te schatten 1. wat er nu precies stond en 2. hoe ver ze stonden. Maar ze hadden wel mijn complete aandacht...

Maar op zich dus een extra argument voor knipperlicht blijkbaar :winkthumb:

Sinds ik m'n Magene radar heb, ben ik amper nog vertrokken zonder.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 29 jan 2025 21:49

koeroeur schreef: 29 jan 2025 20:24 Dat is wat ik tot nu toe altijd gelezen heb
Maar waar dan? Op Facebook? Op de achterkant van een melkpak? Een onderzoeksrapport van een universiteit? Ben wel nieuwsgierig naar de bron

1094
Forum-lid
Berichten: 2309
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 29 jan 2025 22:01

Tussendoor schreef: 29 jan 2025 21:49
koeroeur schreef: 29 jan 2025 20:24 Dat is wat ik tot nu toe altijd gelezen heb
Maar waar dan? Op Facebook? Op de achterkant van een melkpak? Een onderzoeksrapport van een universiteit? Ben wel nieuwsgierig naar de bron
Geen bron maar vaak wordt dit van tno aangehaald

Knipperende fietslampen kunnen de koers- en snelheidsinschatting voor het andere verkeer bemoeilijken. Dit probleem zal sterker spelen naarmate meer fietsers knipperende fietsverlichting voeren. Met continu brandend licht is de koers van een fietser voortdurend waarneembaar.

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 29 jan 2025 22:12

Ah dank. Dit TNO-rapport dan waarschijnlijk:

https://www.fietsberaad.nl/CROWFietsber ... f?ext=.pdf

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 30 jan 2025 08:20

Tussendoor schreef: 29 jan 2025 21:49
koeroeur schreef: 29 jan 2025 20:24 Dat is wat ik tot nu toe altijd gelezen heb
Maar waar dan? Op Facebook? Op de achterkant van een melkpak? Een onderzoeksrapport van een universiteit? Ben wel nieuwsgierig naar de bron
Ik onthoud echt niet van alles wat ik lees de bron ;)
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Plaats reactie