100% meeeens !
Vandaag gezien .... Iemand zonder helm
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
En ja, er zijn er meer die wel fatsoenlijk rijden. Gisteren 20km naar huis fietsen uit het werk. zeker 200 auto's gezien, dus percentage valt mee, maar toch. 4 Auto's rijdend op een fietspad waar ze niet horen, een spiegel op die mijn jas raakt bij het passeren, 5 keer geen voorrang waar ik rechtdoor ga en de auto toch echt afdraait en twee auto's geparkeerd op een fietspad, waardoor ik over de drukke rijbaan moet waar veel te hard gereden wordt. Was een gemiddelde dag, zonder iets waar ik echt van schrok. En ja, er zijn er dan nog 180 die het waar ik geen last van heb gehad gisteren, maar vertrouwen in hun rijkunsten doe ik allang niet meer na 4 jaar dag in dag uit 40 km woon-werk. Ik zet lekker mijn helm op.ophetkantje schreef: ↑05 okt 2017 12:12 Ik draag altijd een helm, niet vanwege mijn snelheid, maar gewoon, omdat ik het gros van de automobilisten niet erg hoog inschat.
En over die warmte waar sommigen het over hebben; een gewone (niet aerohelm) ventileerd vanaf ca 20-25 knh per uur meer dan dat je zonder helm rijdt, dus zeker geen argument. Maar suit yourself, zolang je maar niet bij mij in het wiel gaat zitten.
Ach, ik zeg ook maar wat
Ik draag zelf op de racefiets een helm en zal als het ter sprake komt iedereen adviseren hetzelfde te doen. En als iemand tegen me zegt dat hij/zij geen helm draagt, dan zal ik ook eerlijk zeggen dat ik dat niet verstandig vind.
Maar onderweg gaan zitten wijzen en wildvreemden aanspreken op iets wat ik zelf anders zou doen? Echt niet! Er bestaat geen wettelijke plicht, dus als je zonder helm wilt rijden: Be my guest! En op het moment dat er wel een wettelijke plicht zou zijn, dan is het aan de politie om te handhaven, niet aan mij. Heb je wat te doen, als je daaraan moet beginnen...
Maar in het kader van het wel of niet dragen van zo'n ding: Op de racefiets draag ik hem wel, maar op mijn stadfiets en fixie (waar ik ook regelmatig stevig op doorrij) komt het niet in me op. Ergens raar, want als mijn zoontje van bijna 2 voorop of in de fietskar zit, dan zet ik hem een helm op. Wat zou dan het argument zijn waarom het alleen op de racefiets nodig is? Alleen die snelheid?
Maar onderweg gaan zitten wijzen en wildvreemden aanspreken op iets wat ik zelf anders zou doen? Echt niet! Er bestaat geen wettelijke plicht, dus als je zonder helm wilt rijden: Be my guest! En op het moment dat er wel een wettelijke plicht zou zijn, dan is het aan de politie om te handhaven, niet aan mij. Heb je wat te doen, als je daaraan moet beginnen...
Maar in het kader van het wel of niet dragen van zo'n ding: Op de racefiets draag ik hem wel, maar op mijn stadfiets en fixie (waar ik ook regelmatig stevig op doorrij) komt het niet in me op. Ergens raar, want als mijn zoontje van bijna 2 voorop of in de fietskar zit, dan zet ik hem een helm op. Wat zou dan het argument zijn waarom het alleen op de racefiets nodig is? Alleen die snelheid?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Omdat de prof's ook met helmen rijden. Op een fixie in het stadsverkeer ben je veel kwetsbaarder dan op een racefiets in de polder. Je zou dus beter ook in de stad een helm dragen als je een beetje consequent wil zijn. Anders draag je hem niet voor de veiligheid, maar omdat anderen het ook doen (en niet op de fixie omdat andere fixierijders het ook niet doen). 't is maar een gedachte :p
Heb je helemaal gelijk in, je eigen snelheid is maar één factor, de hoeveelheid verkeer waar je mee te maken hebt zou je ook mee moeten wegen. Dus juist in de stad een helm op.Marcopfiets schreef: ↑06 okt 2017 11:28 Omdat de prof's ook met helmen rijden. Op een fixie in het stadsverkeer ben je veel kwetsbaarder dan op een racefiets in de polder. Je zou dus beter ook in de stad een helm dragen als je een beetje consequent wil zijn. Anders draag je hem niet voor de veiligheid, maar omdat anderen het ook doen (en niet op de fixie omdat andere fixierijders het ook niet doen). 't is maar een gedachte :p
Wat voor mij de reden is om in de stad geen helm te dragen is de duur van de ritjes: voor 10 minuten fietsen is de kans dat er iets gebeurt kleiner dan in een rit van 3 uur (er van uit gaande dat het aantal crashes per uur op de fiets gelijk is, wat natuurlijk niet helemaal zo is). En op het einde van lange ritten gaat vermoeidheid ook een rol spelen.
Ik zit er wel over te denken om toch maar eens een skateboard helm aan te schaffen voor woon-werk verkeer (binnenkort een half uur dwars door de stad), omdat die wat minder kwetsbaar zijn dan race-helmen bij op de grond vallen ed.
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
En daar gaat het fout. Korte ritjes zijn niet minder gevaarlijk.
Afgelopen 2 jaar hier in Apeldoorn 3 maal een botsing met onze 2 auto's.
Zijn dus woon-werkritjes van niets. 2 keer achterzijde in elkaar gereden. Rij liever naar Zuid-Frankrijk, is veiliger.
Zelfde geldt voor de fiets. Val alleen maar in de stad. Meestal drank in het spel. Sorry. Ritjes van niets. Of je rijdt in de regen en glijdt van je trappers.
Volgens mij zeggen de statistieken ook dat korte ritjes gevaarlijker zijn.
Afgelopen 2 jaar hier in Apeldoorn 3 maal een botsing met onze 2 auto's.
Zijn dus woon-werkritjes van niets. 2 keer achterzijde in elkaar gereden. Rij liever naar Zuid-Frankrijk, is veiliger.
Zelfde geldt voor de fiets. Val alleen maar in de stad. Meestal drank in het spel. Sorry. Ritjes van niets. Of je rijdt in de regen en glijdt van je trappers.
Volgens mij zeggen de statistieken ook dat korte ritjes gevaarlijker zijn.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Ik fiets nooit in de stad en zeker nooit met drank op. Zoek liever een slechte taxichauffeur die ik moet vertellen waar m'n huis staat...
Dus je pakt de auto op ritjes van niets? En daarnaast fiets je als je flink onder invloed bent? Op deze manier is dat echt geen vergelijking met iemand die nuchter op de racefiets langere stukken buiten de bebouwde kom rijdt.devriesman schreef: ↑07 okt 2017 00:32 En daar gaat het fout. Korte ritjes zijn niet minder gevaarlijk.
Afgelopen 2 jaar hier in Apeldoorn 3 maal een botsing met onze 2 auto's.
Zijn dus woon-werkritjes van niets. 2 keer achterzijde in elkaar gereden. Rij liever naar Zuid-Frankrijk, is veiliger.
Zelfde geldt voor de fiets. Val alleen maar in de stad. Meestal drank in het spel. Sorry. Ritjes van niets. Of je rijdt in de regen en glijdt van je trappers.
Volgens mij zeggen de statistieken ook dat korte ritjes gevaarlijker zijn.
Trouwens, de lange weg naar Zuid-Frankrijk kun je wel vergelijken met de racefietser buiten de bebouwde kom. Moet je eens wat meer op het platteland met de auto rijden. Bumperkleven en inhalen op onoverzichtelijke wegen is aan de orde van de dag, en dan op bepaalde tijdstippen ook vaak niet alcoholvrij.
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23
ik weet niet waar jij woont Jans maar wat jij beschrijft herken ik toch echt niet van hier in Brabant hoor! En al helemaal niet van in noord Frankrijk waar ik voor 75% vertoef. Ja de beschonken chauffeurs op zondag middag misschien.
Eerder wat al te traag rijdende oudjes of trekkers op beide locaties maar te hard juist zelden. Ik mag graag een beetje doorkarren maar ik ga niet bumperkleven op plekken waar je toch niet kunt/mag inhalen dus ik zelf behoor ook niet echt tot de doelgroep die je schetst.
Eerder wat al te traag rijdende oudjes of trekkers op beide locaties maar te hard juist zelden. Ik mag graag een beetje doorkarren maar ik ga niet bumperkleven op plekken waar je toch niet kunt/mag inhalen dus ik zelf behoor ook niet echt tot de doelgroep die je schetst.
Hans-Je-Pence, ik weet niet wat je bedoelt met Brabant. Ik beschrijf niets over Nederland, maar reageer op vriesman, die eerder valt met drank op, schrijft hij zelf.
En in het zuiden van Frankrijk (is wel een heel wijds begrip) wil men heel graag nog inhalen net voor een bocht. En om dat dan in minder tijd te doen, ga je eerst op de bumper van de ander hangen. En het is net als in ieder land dat maar een klein gedeelte het doet, maar dat het wel heel irritant is. Of inhalen op een smalle weg, terwijl ik net vanaf de andere kant fiets.
En zo moeilijk is het niet om te vinden waar ik woon, staat gewoon onder mijn avatar. En om het je niet moeilijk te maken, ligt ongeveer au pied du Ventoux.
En in het zuiden van Frankrijk (is wel een heel wijds begrip) wil men heel graag nog inhalen net voor een bocht. En om dat dan in minder tijd te doen, ga je eerst op de bumper van de ander hangen. En het is net als in ieder land dat maar een klein gedeelte het doet, maar dat het wel heel irritant is. Of inhalen op een smalle weg, terwijl ik net vanaf de andere kant fiets.
En zo moeilijk is het niet om te vinden waar ik woon, staat gewoon onder mijn avatar. En om het je niet moeilijk te maken, ligt ongeveer au pied du Ventoux.
Dat kan bijna niet, want als je 3 uur gaat fietsen ben je meestal ook 10-20 minuten door de bebouwde kom aan het rijden (afhankelijk waar je woont misschien meer of minder).devriesman schreef: ↑07 okt 2017 00:32 En daar gaat het fout. Korte ritjes zijn niet minder gevaarlijk.
Afgelopen 2 jaar hier in Apeldoorn 3 maal een botsing met onze 2 auto's.
Zijn dus woon-werkritjes van niets. 2 keer achterzijde in elkaar gereden. Rij liever naar Zuid-Frankrijk, is veiliger.
Zelfde geldt voor de fiets. Val alleen maar in de stad. Meestal drank in het spel. Sorry. Ritjes van niets. Of je rijdt in de regen en glijdt van je trappers.
Volgens mij zeggen de statistieken ook dat korte ritjes gevaarlijker zijn.
Dus je hebt dan al een zelfde risico als een kort ritje, met nog het risico van een paar uur polderen er bij.
Intuitief zou ik trouwens denken dat de ernst van het letsel in de polder gemiddeld hoger is, omdat de auto's daar harder gaan dan in het centrum.