Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 540/840

wpappijn
Forum-lid

wpappijn 16 dec 2024 10:15

Na de recente update lukt het me niet meer om een GPX vanuit Strava (of een andere routeplanner) rechtstreeks in de Newfiles folder te zetten.
Ik krijg de melding 'bestand niet gevonden"

GPX naar het bureaublad kopieren en dan knippen/plakken, geen probleem.

Iemand een idee?

derxx
Forum-lid

derxx 16 dec 2024 10:33

Dat komt omdat het nu via een MTP verbinding gaat, en niet meer zoals voorheen een gewone driveletter. Zie ook de wikipedia uitleg over MTP: https://en.wikipedia.org/wiki/Media_Transfer_Protocol

TLDR:
Compared to devices that implement USB mass storage, such devices cannot be accessed programmatically by scripts or normal Windows programs that depend on drive letters or UNC paths. Instead, files must be manipulated using Windows Explorer or applications with specially written MTP support.
Afbeelding

wpappijn
Forum-lid

wpappijn 16 dec 2024 10:50

Leuk van Garmin, 't zal wel zijn voordelen hebben zeker.
Maar naar gebruiksgemak is het toch niet echt een voordeel, of ben ik te ouderwets daarin.
Is Stava en andere van plan om hier wat aan te doen?

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 16 dec 2024 18:19

En GPX downloaden vanuit Strava op je telefoon en dan in Garmin Connect zetten, daarna syncen?

derxx
Forum-lid

derxx 16 dec 2024 23:59

Maar vanuit Strava synct het hier al jaren automatisch. Anders inderdaad iets met een browser, daar downloaden en uploaden naar Garmin Connect.
Ik vermoed 2 redenen:
1. Ik denk dat het MTP protocol minder ruimte in de firmware inneemt zodat er evt meer ruimte is voor andere features.
2. MTP is veiliger voor het bestandssysteem op de Garmin. Als er iets gebeurt tijdens het uploaden van een bestand naar de Garmin vanaf PC of Mac dan kan dat bij MTP geen kwaad. Bij de oude manier kun je het bestandssysteem beschadigen. Zeker bij dingen als kaartupdates die lang duren kan dat nogal spelen in het aantal service calls die je daarna krijgt.
Afbeelding

CDBE
Forum-lid

CDBE 17 dec 2024 14:18

Tijdsens het fietsen opgemerkt dat het stijgingspercentage van mijn 840 niet klopt, het komt totaal niet overeen met de weg, vlak, stijgen, dalen, waar op ik aan het rijden ben.
Deze zomer net hetzelfde probleem gehad, toen klopten de hoogtemeters ook niet en via futurum een nieuwe in garantie gekregen.
Nu kloppen de hoogtemeters wel nog maar het is toch storend als je tijdens het fietsen die percentage constant ziet op en neer gaan.
Volgens Futurum en Garmin zou dit het probleem kunnen zijn,
Er zijn natuurlijk een paar dingen die invloed hebben op de hoogtemeter zoals waar de Edge gemonteerd is, in een groep fietsen vs alleen fietsen, verkeer en natuurlijk de Edge bedekken met bijvoorbeeld stickers of in een beschermtas.
https://support.garmin.com/en-US/?faq=s ... DcunfAue66.

Zijn hier nog personen die er mee te maken hebben?
Specialized Sl7 pro Sram Force

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 17 dec 2024 21:32

Er kunnen twee zaken aan de orde zijn met het niet juist weergegeven van de hoogte, helling en afgeleide zaken als cumulatieve hoogte. Zie hier ook de forums van Garmin zelf voor.

De meeste Edges kunnen last hebben van het water in the hole-syndroom: overdadige regen of zweet blokkeert het gaatje dat de buitenkant van de Edge met de binnenkant verbindt. Bij de 830/530 zit dat achter het USB-flapje (achter het plaatje dat met een schroefje vastzit), bij de 1040 gewoon achter het flapje en bij de 840/540 aan de zijkant van de quartermount. Achter dat gaatje zit een nauw kanaaltje dat waarschijnlijk met een velletje gore-tex verbonden is met het inwendige. Door capilaire werking van het kanaaltje of vervuiling van de gore-tex komt de buitendruk niet meer goed naar de binnenkant van de Edge en daarmee naar de sensor die op de printplaat zit en het geheel reageert veel te traag of niet.
De sensor zelf (Bosch waarschijnlijk) is overigens wel temperatuurgecorrigeerd, in tegenstelling tot wat Garmin beweert. Wat gebeurt bij snelle temperatuurwijzigingen (bijvoorbeeld van een warme kamer naar buiten als het koud is) is dat de lucht in de Edge krimpt door de temperatuurdaling en de druk in de Edge niet snel genoeg vereffent omdat het gore-tex membraampje erg klein is en dus tevens met water/zweet/meuk vervuild kan zijn. Na een tijdje is de druk weer vereffend en de aanwijzing weer juist; de helling tijdens het fietsen natuurlijk waardeloos. Ik zag dat bij het wegfietsen thuis, bij een vrijwel vlakke weg, in de kou dat het helling-% naar -20 % ging. Bij ernstige vervuiling komt het echter niet meer goed. Duidelijk is dat dan zowel hoogte als helling aangetast zijn.
Als je de application note van Bosch leest, zie je dat het membraan groot genoeg moet zijn en de dode ruimte tussen het membraan en de sensor zo klein mogelijk; dit om bovenbeschreven effecten te voorkomen. Twee voorwaarden waar de Edges niet aan voldoen; nog steeds niet. Houdt hem dus droog!

Een tweede effect, en dat speelt zeker bij de 840, is dat de elektronische laagfilters (digitaal) die toegepast worden om zowel de hoogte, de helling als de cum. hoogte niet te jumpy te laten zijn (uitfilteren van kleine golven in de weg, verkeersdrempels, trillingen (MTB!) niet functionere. Garmin is aan het klooien om in de diverse FW updates de juiste filters te programmeren; of het signaal is veel te traag en hoogteverschillen worden gemist of anderszins verkeerd. (zie ook hier het Garmin forum). In de laatste FW 25.25 zie ik bijvoorbeeld aan het begin van een helling de hoogte stijgen (zoals verwacht, dus geen water-in-the-hole effect) en tegelijkertijd de helling op 0 of -1 %. Een algoritmefout dus en geen hardware-storing.

En zo klooit Garmin voort en laat de kopers als betatesters optreden.

Plaats reactie