Da's een goeike
Titanium fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 10 dec 2015 13:01
Vandaag op het WK veldrijden bij de elite een Amerikaan op een Moots gezien. Zijn er veel voorbeelden van titanium gebruik op het hoogste niveau?
Project!
In een stalling in Frankrijk aangetroffen: Titanium Litespeed. Deze fiets is jaren geleden gekocht (voor zo ver ik met catalogi kan terugvinden/vergelijken lijkt het een mid-jaren 90 model) en in de periode sindsdien niet bijzonder goed verzorgd (Stoffig, plakkerig/mat geworden frame en spot bijvoorbeeld de TT shifters aan het eind van de stuurbochten om de 'overleden' campagnolo shifters te bypassen, old-school shimano - by - look pedalen etc. )
Heb een rondje gefietst en het frame leek goed en komt mijn kant op. Omdat ik het een leuk project vind ben ik van plan de fiets volledig te demonteren, schoon te maken etc. en dan te voorzien van nieuwe afmontage. Een soort old meets new project dus.
Ik heb voorlopig nog alleen deze foto:
https://postimg.org/image/h1qgxb723/
Mocht een van de experts al meer weten te vertellen over model etc (i know, weinig info) op basis hiervan ben ik erg benieuwd!
Daarnaast ideeen over welke afmontage?
Dit wordt de eerste keer dat ik een dergelijk project ga ondernemen dus het frame wordt vóór de start nog door de LBS nagekeken, veiligheid voor alles.
Mijn voorlopige lijst is:
- groepset vervangen (nog niet zeker maar ws zet ik mijn huidige 6800 Ultegra groep over).
- stuur + pen (ook nog geen idee, suggesties?)
- zadelpen nakijken, evt vervangen.
- zadel.
- wielen (Wordt set mavic ksyrium elites, nog liggen en als nieuw).
- kleiner spul als kabels, bidonhouders, etc nieuw.
Bottom bracket (waarvan ik overigens hoop dat de moderne groepen hierop passen?) en balhoofdlagers laat ik door de LBS doen.
In een stalling in Frankrijk aangetroffen: Titanium Litespeed. Deze fiets is jaren geleden gekocht (voor zo ver ik met catalogi kan terugvinden/vergelijken lijkt het een mid-jaren 90 model) en in de periode sindsdien niet bijzonder goed verzorgd (Stoffig, plakkerig/mat geworden frame en spot bijvoorbeeld de TT shifters aan het eind van de stuurbochten om de 'overleden' campagnolo shifters te bypassen, old-school shimano - by - look pedalen etc. )
Heb een rondje gefietst en het frame leek goed en komt mijn kant op. Omdat ik het een leuk project vind ben ik van plan de fiets volledig te demonteren, schoon te maken etc. en dan te voorzien van nieuwe afmontage. Een soort old meets new project dus.
Ik heb voorlopig nog alleen deze foto:
https://postimg.org/image/h1qgxb723/
Mocht een van de experts al meer weten te vertellen over model etc (i know, weinig info) op basis hiervan ben ik erg benieuwd!
Daarnaast ideeen over welke afmontage?
Dit wordt de eerste keer dat ik een dergelijk project ga ondernemen dus het frame wordt vóór de start nog door de LBS nagekeken, veiligheid voor alles.
Mijn voorlopige lijst is:
- groepset vervangen (nog niet zeker maar ws zet ik mijn huidige 6800 Ultegra groep over).
- stuur + pen (ook nog geen idee, suggesties?)
- zadelpen nakijken, evt vervangen.
- zadel.
- wielen (Wordt set mavic ksyrium elites, nog liggen en als nieuw).
- kleiner spul als kabels, bidonhouders, etc nieuw.
Bottom bracket (waarvan ik overigens hoop dat de moderne groepen hierop passen?) en balhoofdlagers laat ik door de LBS doen.
kijk eens bij www.Tirides die hebben een Litespeed catalogusarchief van 1990-2000 dan kan je misschien meer info vinden ikzelf heb een 2000Arenberg en zou die voor geen geld meer willen wegdoen fantastische fiets
Stuur en zadelpen zijn bij mij Ritchey classic (gepolijst blank alu) a-head stuurpen met vulbussen 1" naar 1-1/8",
het bracket is waarschijnlijk Bsa schroefdraad dus je kan perfect lagers vinden hiervoor,klassiek balhoofdlager Ritchey,Chris King(vrij prijzig)of bij Rose Versand vind je ook nog wel een prachtig Tange 1" balhoofdlager.
het bracket is waarschijnlijk Bsa schroefdraad dus je kan perfect lagers vinden hiervoor,klassiek balhoofdlager Ritchey,Chris King(vrij prijzig)of bij Rose Versand vind je ook nog wel een prachtig Tange 1" balhoofdlager.
Mooi! Ja met die catalogi kwam ik hier op uit maar precies kan ik t niet plaatsen, zodra de fiets er is zoeken met nummers (als die nog leesbaar zijn..)
Er zit nu een king headset op dus daar moet vast nieuwe lagers voor te vinden zijn. Ook Ritchey onderdelen dus ga die Classic Parts s bekijken.
Er zit nu een king headset op dus daar moet vast nieuwe lagers voor te vinden zijn. Ook Ritchey onderdelen dus ga die Classic Parts s bekijken.
nrs staan onderaan bracketpot ingeslagen en je kan bij Litespeed normaal gezien met dat nr het bouwjaar terug opvragen ik zoek de site wel eens voor je op ,de Chris King headsets zijn bombproof dus die zal waarschijnlijk nog bruikbaar zijn, wat het frame betreft ik gok op een 1995 classic die hadden rechte achtervorken
Gewoon Litespeed.com, ik zag nu wel dat een opzoeking niet meer gratis is, decals zijn ook nog verkrijgbaar maar vreselijk duur wegens abnormaal hoge verzendkosten en de classic decals gaan slechts terug tot 1996
je frame terug in nieuwe staat brengen kan simpelweg door eerst te ontvetten met lampolie of iets dergelijks en daarna het frame met een fijn 3M schuursponsje opschuren niet in lengterichting van de buis schuren maar met smalle schuurspons strips dwars op de buis schuren ,zodanig dat de schuurlijntjes rond de buis lopen
je frame terug in nieuwe staat brengen kan simpelweg door eerst te ontvetten met lampolie of iets dergelijks en daarna het frame met een fijn 3M schuursponsje opschuren niet in lengterichting van de buis schuren maar met smalle schuurspons strips dwars op de buis schuren ,zodanig dat de schuurlijntjes rond de buis lopen
Litespeed decals worden voortdurend op eBay aangeboden, zou je ook eens kunnen kijken.
Intussen ivm aanschaf nieuw frame alle onderdelen overgehangen; langzamerhand de Archon weer opbouwen. Wordt nu winter-/woonwerkfiets:
Intussen ivm aanschaf nieuw frame alle onderdelen overgehangen; langzamerhand de Archon weer opbouwen. Wordt nu winter-/woonwerkfiets:
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton