Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5866
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 30 okt 2023 14:43

BertL schreef: 30 okt 2023 12:38
Theo V schreef: 30 okt 2023 07:08 Er is niets mis met Dasty.
Wie zegt dat dit 'not done' is?
Ik gebruik nu zelf een andere ontvetter maar als deze op is ga ik ook de Wibra leegkopen. ;)
Alles goed naspoelen en dan weer in de olie/wax.
De vraag ging over poetsen van een bril. Doe jij dat met Datsy.
??????????????
Is dit grappig bedoeld, want anders snap ik het niet.
Ik lees om zeven uur vanochtend het laatste bericht in dit topic van Ramon73.
Dit ging over schoonmaken van een fietsketting met Dasty.
Ik reageer hierop om acht over zeven.
Tussen het bericht van laatste bericht van Ramon73 en mijn bericht is om vijf over zeven wel een andere vraag gepost door Se7en maar die ging niet over het ketting reinigen en ook niet over brillen poetsen.
Dus leg mij even uit wat ik fout doe?

1094
Forum-lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 30 okt 2023 15:42

Rustig maar, denk dat Bert het ketting gedeelte even heeft gemist

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5866
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 30 okt 2023 15:43

Ik ben ook alleen maar verbaasd, niet boos.
Als dat zo over komt, mijn excuses.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 30 okt 2023 20:06

1094 schreef: 29 okt 2023 12:02 Kan je een zonnebril lens schoonmaken met isopropyl alcohol of verkloot je dan de kleur?
Hier is ie. Daarna las er iemand iets anders. De vraag staat nog open.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 30 okt 2023 20:18

Volgens mij zou dat wel moeten lukken: isopropyl is vooral een ontvetter en vervliegt voor het echt dieper ingrijpt.
Zelf gebruik ik al jaren een beetje afwasmiddel: bril afspoelen (zand/stof), zachtjes insmeren met afwasmiddel, afspoelen met warm water en droogdeppen (niet wrijven) met stuk keukenrol.
Hey presto.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 30 okt 2023 22:29

fietsslak schreef: 30 okt 2023 20:18 Volgens mij zou dat wel moeten lukken: isopropyl is vooral een ontvetter en vervliegt voor het echt dieper ingrijpt.
Zelf gebruik ik al jaren een beetje afwasmiddel: bril afspoelen (zand/stof), zachtjes insmeren met afwasmiddel, afspoelen met warm water en droogdeppen (niet wrijven) met stuk keukenrol.
Hey presto.
En dan is een veel gegeven advies om geen afwasmiddel met citroen(zuur) te gebruiken omdat dat de coating zou kunnen aantasten. (Geen ervaring mee).

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 31 okt 2023 09:51

Zou kunnen, idd. Ik ga er zelf van uit dat je dat niet elke dag doet en dat je het direct afspoelt voordat het kan inwerken op de coating. (Ik maak al mijn brillen zo al bijna 30 jaar schoon en dat gaat tot dusver goed).
Dingen als Dasty kunnen je metalen onderdelen zoals ketting in theorie ook aantasten, maar kan me haast niet voorstellen dat dat een issue is als je het direct afspoelt.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

leon1
Forum-lid
Berichten: 3269
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 31 okt 2023 10:06

Alleen lauwwarm water en een goede schone microvezeldoek doet het bij mij al jaren om brillen schoon te maken.
Ride bikes, not tanks!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5244
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 nov 2023 15:01

korten(/domme?) vraag, ik was afgelopen weekend een voorwiel met dt swiss 350 servicebeurtje aan het geven.
Lagers eruit en nieuwe erin.

Nu zit er tussen beide lagers een mooi buisje ;
Afbeelding

Wat is nou precies de functie hiervan ?
De steekas (12mm) rust op beide endcaps die weer op beide lagers rusten (en klein stukje op dat buisje)
Het is niet dat de lagers op de juiste plek gehouden worden oid door dit buisje.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5494
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 nov 2023 15:07

Gemonteerd trek je via de steekas de uitvaleinden van je frame egen de endcaps. Deze drukken tegen de binnenste lagerschaal. De buitenste lagerschaal wordt vastgehouden door het naafhuis zelf. Dit busje verbindt in gemonteerde toestand de twee binnenste lagerschalen met elkaar. Dit zorgt ervoor dat de preload op de lagers precies goed blijft. Zonder busje kan je de binnenste lagerschaal ook makkelijk te ver drukken, waardoor het lager niet meer kan rollen. In principe is de steekas dus alleen voor de klemming en geven dus de endcaps de krachten van je frame op de lagers door.

Er is vast een betere uitleg mogelijk.

Met de wielen in de hand kan je dit busje vaak met wat moeite van de plek drukken. Belangrijk is wel dat het dus niet volledig los zit. Vaak is deze functie geintegreerd in een centrale as, waarbij je dan vaak ook een 'over axle' pers nodig hebt om het lager te monteren.
Laatst gewijzigd door thestudent op 02 nov 2023 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 02 nov 2023 15:11

De steekas rust nergens op, houdt alleen de boel bij elkaar.
Je vork rust op de endcap die rust op de binnenring van het lager die op verdikkingen van dat buisje rust (en van de andere kant hetzelfde).

Oeps! (in feit schrijf ik hetzelfde)
Niet zijken maar reiden !

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5244
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 nov 2023 15:44

Ok duidelijk :)

Plaats reactie