Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 13 jun 2013 16:39

Gilbert is ook nog niet weg van Di2. Ook al is het dan wel de 11-speed serie.

http://www.hln.be/hln/nl/952/Wielrennen ... test.dhtml

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 13 jun 2013 21:49

Even een vraagje: Ik heb gisteren een lange tocht gemaakt met veel klimmen en ik had aan het einde toch wel last van mijn lage onderrug (kan ook aan de dag hebben gelegen). Ik heb er nu een 100mm stuurpen opzitten, zou een 90mm een verbetering zijn?
Te klein zal het frame (L) niet zijn omdat een Xl echt een grotere reach heeft en ik te ver voorover gebogen zou zitten.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 13 jun 2013 22:39

Ik weet natuurlijk niet hoe je op je fiets zit maar bij zittend klimmen komt er altijd aardig wat druk op de onderrug te staan. Oplossing: core stability training.
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 13 jun 2013 22:44

dieseltje schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe je op je fiets zit maar bij zittend klimmen komt er altijd aardig wat druk op de onderrug te staan. Oplossing: core stability training.
Mmmmm.. het eerste stuk, en over vlak had ik er geen last van, echter vanaf de 3e klim toen begon het (als ik het mij goed herinner).
Morgen ga ik weer fietsen en ik ga het even goed in de gaten houden. Ook kan ik de Selle Italia SLS er eens opzetten die bij de fiets geleverd is, wellicht dat dat ook mee speelt....

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 13 jun 2013 22:50

Als je met een 90mm pen wilt rijden zou ik eerder zeggen dat je frame te groot is....
Maar lage rug klachten zijn met name bij langere klimmen herkenbare klachten. Zadel zal er weinig aan veranderen, originele zadel die er bij zit is ook niet heel goed....

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 13 jun 2013 23:19

Te groot is het frame niet, ik ben 1,93 lang dus kleiner dan een L lijkt me niet echt een optie...

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 13 jun 2013 23:29

http://www.guusopdefiets.nl/www.guusopdefiets.nl/Lage_rug_klachten.html schreef:Een oorzaak van lage rugklachten en ook nekklachten, is vaak gelegen in een slecht afgestelde fietspositie. Bij het instellen van de juiste positie moet je bijvoorbeeld rekening houden met de lengte van de hamstrings, de mobiliteit van het bekken, lage rug en nek.
Pijn in de lage rug wordt vaak bij fietsers veroorzaakt door rek op de banden (ligamenten) voortkomend uit een zitpositie met een te bolle houding. In plaats van een kortere stuurpen te gebruiken (wat vaak gebeurd) ligt de oplossing vaker in het monteren van een iets langere stuurpen waardoor de lage rug iets meer afvlakt. De consequentie hiervan is echter wel dat er meer ‘knik’ in de cervicale wervelkolom (nek) ontstaat. Je moet bij deze verandering dus geen nekklachten hebben. Ook de zadelhoogte kan een bepalende factor zijn waardoor rugklachten ontstaan; als de zadelpunt te hoog staat, kantelt het bekken achterover waardoor een te bolle rug ontstaat met als gevolg meer rek op de banden. Een te groot hoogteverschil of een te kleine afstand tussen zadel en stuur kan eveneens rugklachten veroorzaken.
Een kortere stuurpen is dus niet per definitie de oplossing
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 14 jun 2013 08:14

Ik moet zeggen dat ik eerst even wil wachten tot de rugpijn over is. Ik heb vorig weekend op een slaapbank geslapen en daarna was ik ook 2 dagen echt slecht in orde en deed alles pijn.
Vanmiddag ga ik weer een stukje fietsen en eens zien hoe het dan gaat, vaak als het dan beter gaat is de rugpijn ook meteen over.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 14 jun 2013 09:23

@jsprbcn: Op de foto's die je eerder poste vond ik de afstelling al niet helemaal in verhouding. Nu ik lees dat je 1.93 bent en met een L rijdt, denk ik dat dit frame te klein voor je is. Ik zou eerder een langere stuurpen dan een kortere stuurpen proberen.

Mag ik vragen waarom je niet gewoon voor een xl bent gegaan?

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 14 jun 2013 10:11

Ik heb een Jan Jansen gehad (60Cm) en die was té groot, Daar heb ik een 60mm stuurpen op gehad om er op te kunnen fietsen. Mijn Bianchi baanfiets is een 58Cm en heeft bijna dezelfde geometrie als de L SLX en een 100mm stuurpen.
Ik heb al goed op de SLX gefietst zonder problemen, echter denk ik door slecht te hebben geslapen en té veel heuvels (1100hm) te hebben gepakt na het werk het is gaan irriteren.
Een XL SLX is echt te groot voor mij gezien de reach 2,5 cm verder is.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 14 jun 2013 11:28

Denk dat je frame maat aardig klopt. XL zou kunnen en is gewoon nuance verschil(ik pas ook op een 58cm of een 60cm) de rugpijn is naar mijn mening kwestie can goed (laten) afstellen en bovenal stabiliteits oefeningen. In veel sporten is 30 min stabiliteits oefening per training doodnormaal.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 14 jun 2013 11:43

haaldoor schreef:Denk dat je frame maat aardig klopt. XL zou kunnen en is gewoon nuance verschil(ik pas ook op een 58cm of een 60cm) de rugpijn is naar mijn mening kwestie can goed (laten) afstellen en bovenal stabiliteits oefeningen. In veel sporten is 30 min stabiliteits oefening per training doodnormaal.
Precies, ik heb de fiets ook net een paar weken en de eerste weken moet je wennen en alles afstellen. Dat heeft ook even geduurd met mijn Jan Jansen en Bianchi toen :)

Plaats reactie