Cannondale
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
De synapse rijdt idd heel erg goed (vorige week een proefritje gemaakt op de versie met schijven en Di2).
Wat ik hiet helemaal snap van bovenstaande fiets is de combinatie van een behoorlijke drop, relatief lange stuurpen i.c.m. een zero setback en zadel ook nog eens redelijk ver naar voren gezet.
Wat ik hiet helemaal snap van bovenstaande fiets is de combinatie van een behoorlijke drop, relatief lange stuurpen i.c.m. een zero setback en zadel ook nog eens redelijk ver naar voren gezet.
- henschoten
- Forum-lid
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 21 jun 2009 11:07
Ehh, ik ben 2m lang dus ik heb niet snel te veel lengte in mijn fiets. De stuurnok is overigens 110mm wat ook gewoon standaard is op een 61cm frame. De zerosetback heeft te maken met mijn plek boven de bracket. Ik heb enkele jaren terug een dynamische fietsmeting laten doen (dus met plakkers op je lichaam voor een 'rader' apparaat op je eigen fiets -mijn Supersix- en dan de ideale positie vinden) en die instelling neem ik nu mee naar de Synapse.
De drop (ik neem aan dat je bedoelt zadel/stuur) is denk ik door de foto ietsje vertekend. Ik zit wel aardig diep, maar op de foto vind ik het zelf ook wat 'veel'. Valt in werkelijkheid wel mee. Ook die drop komt voort uit mijn fietsmeting. Destijds ging ik een centimeter of 3 omlaag en was de eerste 2-3 weken enorm wennen, maar daarna ben ik van die houding gaan houden en rijdt het fijn. Eigenlijk zou er nog een spacertje tussenuit mogen zelfs.
De drop (ik neem aan dat je bedoelt zadel/stuur) is denk ik door de foto ietsje vertekend. Ik zit wel aardig diep, maar op de foto vind ik het zelf ook wat 'veel'. Valt in werkelijkheid wel mee. Ook die drop komt voort uit mijn fietsmeting. Destijds ging ik een centimeter of 3 omlaag en was de eerste 2-3 weken enorm wennen, maar daarna ben ik van die houding gaan houden en rijdt het fijn. Eigenlijk zou er nog een spacertje tussenuit mogen zelfs.
Nou na paar 1000km geen problemen nu ook bij mij een krakkende BB30. Begon zondag en sindsdien alleen maar erger. Twee vragen; zaterdag fiets ik de RvV 240km. Kan dat met krakende lagers of maak ik meer stuk dan enkel de lagers?
En als ik de lagers vervang. Heeft het nut om naar C-Bear voor 80 euro te gaan of zijn de 28 euro lagers van SRAM ook prima? Er zit nu Ceramische lagers in van C'dale maar die hebben het dus ook maar kort uitgehouden(<6000km).
En als ik de lagers vervang. Heeft het nut om naar C-Bear voor 80 euro te gaan of zijn de 28 euro lagers van SRAM ook prima? Er zit nu Ceramische lagers in van C'dale maar die hebben het dus ook maar kort uitgehouden(<6000km).
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Is 6000km niet heel behoorlijk dan? Ik neem aan dat je in elk weertype met de fiets hebt gereden?
Ik zou nog voor het weekend de lagers vervangen. Gewoon de goedkope Sram lagers nemen. Kan je meteen eens checken hoelang die meegaan.
Ik zou nog voor het weekend de lagers vervangen. Gewoon de goedkope Sram lagers nemen. Kan je meteen eens checken hoelang die meegaan.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Zou het liefst ook voor het weekend de lagers vervangen. Maar gaat qua tijd niet lukken. Ik moet om 12:00 de auto in en rest van de tijd druk met werk. Dus de vraag is kan het kwaad?
Inderdaad in alle omstandigheden gereden. Ik vindt het toch erg beperkt. Zelf mijn Campagnolo UT lagers houden het langer uit. En die staan er om bekend relatief snel te overlijden.
Inderdaad in alle omstandigheden gereden. Ik vindt het toch erg beperkt. Zelf mijn Campagnolo UT lagers houden het langer uit. En die staan er om bekend relatief snel te overlijden.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik denk niet dat het kwaad kan, maar ik zou niet 240km met een tikkend crankstel willen rijden. Ik word al hyper als er iets niet goed is aan mijn fiets, laat staan dat ik me 240km ga ergeren. Maar als jij het geen probleem vindt, dan kan het volgens mij geen kwaad, tenzij je lagers zo beroerd zijn dat de boel vast loopt. Kan je niet 's avonds laat nog de lagers vervangen of heb je geen tools/onderdelen? Wellicht is er wel een LBS die even de lagers voor je wil persen en dan kan je zelf de rest doen?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Heb zowel geen lager pers als de Hollowgram verwijderingstool. De dichtstbijzijnde FM vanuit Rotterdam die dat kan zit ook in Gouda. Dus helaas een 'no go'. Dus die tik moet ik even overleven. Volgende week dan grote service beurt van de CAAD10.
Jongens, het is niet omdat de lagers kraken/tikken dat ze om zeep zijn hoor. Kan evenzeer zijn dat ze wat kraken omdat ze niet vast genoeg geklemd (geperst) zitten in het frame. Een typisch BB30/Cannondale probleem. Demonteer die lagers, maak alles mooi proper en lijm ze erin met Loctite. Negen op de tien ben je verlost van het kraken. Ik kan erover meespreken. De BB30 lagers van m'n F29 MTB kraakten in het begin constant als gek, tot ze erin gelijmd werden. Probleem van de baan. M'n SS EVO heeft nu ongeveer een 15.000 km met nog steeds dezelfde lagers (met NIET gelijmde lagers), de F29 ongeveer een 8.000 km, ook nog met eerste lagers, maar dan wel gelijmd. De RVV rijden met die tikkende lagers kan geen kwaad.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Als het bij mijn trapas kraakt, BB30 op zowel supersix als scalpel, dan monteer ik de lagers opnieuw met montagevet. Verder ook de kettingbladen even opnieuw monteren met montagevet. Hierna is het gekraak over.
Dit zonder speciale BB30 tool. Gewoon een plaatje tegen de binnenkant van de lagers en met een rubberhamer er uit tikken. De scalpel is van 2008 en de supersix van 2012 (beide carbon frames)
Dit zonder speciale BB30 tool. Gewoon een plaatje tegen de binnenkant van de lagers en met een rubberhamer er uit tikken. De scalpel is van 2008 en de supersix van 2012 (beide carbon frames)
Gebeurde bij mij ook met montagevet. Maar na een km of 500 begon ie dan terug te kraken. Sinds de lagers gelijmd zijn, nu toch al zo'n 4 à 5.000 km's geleden, geen gekraak meer.opperhoofd schreef:Als het bij mijn trapas kraakt, BB30 op zowel supersix als scalpel, dan monteer ik de lagers opnieuw met montagevet. Verder ook de kettingbladen even opnieuw monteren met montagevet. Hierna is het gekraak over.
Thanks voor de reacties.
De lagers zonder tool geloof ik wel. De Hollowgram kan bot weg niet zonder tool(en ik ga ook geen stunts met die crank uit halen). Kettingbladen zijn toevallig paar weken terug opnieuw gedaan netjes met loctite. Kan er nog iets aan de hand zijn met de spider?jakkel schreef:Gebeurde bij mij ook met montagevet. Maar na een km of 500 begon ie dan terug te kraken. Sinds de lagers gelijmd zijn, nu toch al zo'n 4 à 5.000 km's geleden, geen gekraak meer.opperhoofd schreef:Als het bij mijn trapas kraakt, BB30 op zowel supersix als scalpel, dan monteer ik de lagers opnieuw met montagevet. Verder ook de kettingbladen even opnieuw monteren met montagevet. Hierna is het gekraak over.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Bij een bb30 met SISL cranks kunnen meerdere zaken kraakgeluiden veroorzaken. De lagers (dat is op te lossen en te lang met tikkende lagers rijden kan wel kwaad omdat het de passing aan kan tasten = meer speling). de spider, die moet met veel vet en 47 nm op de crank worden gemonteerd en tenslotte de bladen die ook stevig vast moeten zitten (tenzij de de nieuwe blad/spider combi hebt)