Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 01 jan 2009 14:41

Sharkman 1 schreef:Zadel staat echt te ver naar achter voor dit type klem. Rechte pennen zijn voor een ATB's gemaakt en niet voor een wegfiets (enkel bij passingsproblemen zou je hier gebruik van moeten maken.
Gewoon een 3t of iets anders met setback monteren en de zadelrails wordt weer acceptabel belast.


Ik ben het met je eens dat het zadel voor deze zadelpen te ver naar achter staat. Maar dat een rechte pen alleen voor mtb of bij "passingsproblemen" (?) geschikt is klopt niet. Als je met een rechte pen goed zit moet je die nemen, anders een pen met geschikte setback. Dat geldt voor zowel race als mtb.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 jan 2009 19:38

Een rechte pen neem je imho. uit nood. Mijn stelling is dat als je (bij de koop van een nieuwe fiets dan) lekker zit met een rechte pen je beter even verder kunt kijken naar een frame waar je met iets meer setback ook lekker op zit.
Op een mtb is het overigens net anderom.
Mijn stelling is dat een frame moet passen bij de klant en niet dat de klant compromissen moet doen om alsnog op een bepaald frame te passen.
Iemand met een normaal postuur rijdt gewoon lekkerder op een wegfiets met een zadelpen met setback. Uitzonderingen zijn rijders met extreem korte bovenbenen of iemand die al een fiets heeft die niet lekker past daar kan een rechte pen wel een prettige keuze.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 01 jan 2009 19:49

Dus als je op je mtb een zadelpen met setback hebt is er ook sprake van een niet-passende fiets of abnormaal postuur? Leg dat maar eens uit aan 90% van de mtb-ers die met een setback pen rijden. Ter illustratie:

Afbeelding

M.a.w. ik snap niet waar je dit soort uitspraken op baseert. Setback bepaalt (samen met de zadelhoogte) de terugstand van je zadel achter het bracket. Die terugstand is afhankelijk van je lichaamsverhoudingen/maten en persoonlijke voorkeur. Het is volgens mij niet ingewikkelder dan dat. Wat "hoort" is van ondergeschikt belang.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2009 19:56

Zonder set-back levert het meestal een situatie op van te veel druk op het voorwiel en te weinig op het achterwiel en dat fietst en stuurt gewoon minder goed dan bij een goede gewichtsverdeling. Als een frame voor iemand te lang is en er toch al een korte stuurpen gemonteerd wordt kan een zadelpen met minder set-back ook omdat uiteindelijk het gewicht dan nog wel aardig verdeeld is tussen de 2 wielen. Soms kan het niet anders, bijv in het geval extreme lange benen en iemand die niet diep wil zitten. Maar meestal is het gewoon een kwestie van een passend frame uitzoeken.

In de foto die je post is wel een set-back gemonteerd, maar vervolgens is het zadel maximaal naar voren gezet...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 01 jan 2009 19:58

Sharkman 1 schreef:Mijn stelling is dat een frame moet passen bij de klant en niet dat de klant compromissen moet doen om alsnog op een bepaald frame te passen.

Maar het zijn compromissen in jouw ogen en daar ligt geen 'absoluut' argument aan ten grondslag, zoals je bv wel bij een spacertoren van 4-5cm kunt aandragen.

Ik ben het met perik eens. Het gaat er om hoe je lekker zit. Een tijdrijder mag opeens wel een stukje opschuiven en een tri-atleet nog verder? Wellicht dat veel racefietsers dat ook wel prettig vinden?

Ik ben absoluut geen expert op dit gebied, maar heb bij mezelf gemerkt dat ik het prettiger vind om wat meer 'boven' het bracket te komen. Echter, dit is gestoeld op slechts 3 jaar toeren, dus wellicht dat ik daar in de komende jaren wel weer op terug kom. Maar het gaat mij te ver om 'no setback' als compromis aan te duiden.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 01 jan 2009 20:18

't Belangrijkste is toch of je knie boven je trapper komt in horizontale stand?
Ik heb om dat te bereiken een rechte zadelpen nodig, maar misschien heb ik wel vreemde maten ofzo :)



Over die zadelstand: ik zie hem niet breken, maar jullie hebben er meer ervaring mee :)

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 01 jan 2009 20:47

AMClassicfan: dat is gezichtbedrog, het zadel staat op andere foto's ietsjes naar voren t.o.v. het midden. Dan nog maar eens eentje van onze eigen olympisch kampioen:

Afbeelding

Het gaat mij erom dat je niet zomaar allerlei conclusies kan trekken aan de hand van wat vuistregeltjes. Op dit forum komen een aantal "wijsheden" telkens terug alsof deze altijd op zouden gaan: op een race fiets hoort een zadelpen met setback, op een mtb hoort een zadelpen zonder setback, spacers mogen niet, stuurpen korter dan 10cm en langer dan 13cm hoort niet, een stuurpen hoort niet omhoog te wijzen etc etc. Het woord "hoort" valt dan nogal vaak. Net alsof je aan alléen een fiets kan zien of deze goed bij een berijder past, zonder de berijder daar ook daadwerkelijk bij in ogenschouw te nemen.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 01 jan 2009 20:52

+1. Van die stellingen op dit forum als "dit hoort" en "dit hoort niet" krijg ik al langer uitslag.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2009 21:24

De mensen die beweren dat dingen die "niet horen" wel goed fietsen hebben meestal niet erg veel ervaring. Ben je niet anders gewend dan rijdt het best wel. Denk eens aan de Cannondale die steeds met nieuwe upgrades terug kwam, fietste uitstekend volgens de poster. Tot hij een nieuwe fiets kocht die 1-2 maten kleiner was, de fiets reageerde toen toch wel even iets anders en ging veel makkelijker de bocht om.

De mtb profs kunnen toch net iets anders op hun fiets zitten dan de gemiddelde forumganger (overigens geldt 't zelfde voor de weg profs). Ze zitten meestal een stuk gestrekter en dieper op de fiets. Het is dan gewoon een kwestie van het zwaarte punt op de juiste plek hebben. Met m'n mtb voel je het overigens een stuk makkelijker als je gewichtsverdeling niet deugt, een bocht uitvliegen is dan ook een stukje minder vervelend dan op de weg de grens opzoeken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 jan 2009 21:52

En mtb'er die zijn balans niet goed voor elkaar heeft gaat in no time onderuit, gewoon een kwestie van zeer sterke schijfremmen en de (on) mogelijkheid om de fiets voldoende in controle te houden (en er is ook nog een onderscheid tussen fully's en hardtails waarbij de laatste veel meer met een racefiets zijn te vergelijken)
Bij een racefiets speelt dit probleem veel minder totdat een toerrijder in de bergen komt en klaagt dat zijn fiets niet goed daalt (vaak een kwestie van teveel druk op het voorwiel en te ver voor het bracket zitten.
Profs hebben niet inderdaad niet voor niets een voorkeur om hun zadel ver naar achteren te schuiven (daar zijn ook zadelpennen met meer dan 40 mm setback voor).
Blijf dus van mening dat een normale setback pen de juiste keuze is voor een goed passend raceframe en een rechte pen gewoon een lapmiddel voor als het echt niet anders kan.
Feit is dat de eigenaar van de R3 er wel eentje nodig heeft en dat iedereen gewoon moet monteren wat hij/zij prettig vindt.

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 01 jan 2009 22:13

Seger schreef:+1. Van die stellingen op dit forum als "dit hoort" en "dit hoort niet" krijg ik al langer uitslag.


Zolang al die mensen met teveel spacers, netjes op de fiets blijven zitten is het niet erg. Maar zodra er wat gebeurd en er is medische behandeling nodig, dan gaat het iedereen aan. Het komt dan uit een pot met geld die wij met z'n allen financieren.
Er zijn diverse fabrikanten die een max aan spacers aangeven. Als mensen ondanks deze waarschuwingen het toch doen, mag daar best wat van gezegd worden.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 01 jan 2009 22:20

Amclassic-fan schreef:De mensen die beweren dat dingen die "niet horen" wel goed fietsen hebben meestal niet erg veel ervaring. Ben je niet anders gewend dan rijdt het best wel.
Oneens. Wie zegt eigenlijk wat "hoort"? Rij jij met een 14cm stuurpen omdat je onervaren bent? Ik vind namelijk dat dat niet hoort. Of reken je jezelf tot de profs (die als ik de reacties goed begrijp wél zelf in staat zijn een fijne setup te kiezen)? En waar ligt eigenlijk de grens tussen ervaren/onervaren, profs/wedstrijdrijders/wielertoeristen? Wat ik bedoel te zeggen is: het ligt allemaal niet zo zwart/wit als nogal eens wordt voorgesteld.
Als een renner met lange benen of een stramme rug wat extra spacers onder zijn stuurpen monteert dan doet hij dat toch niet uit onervarenheid? Ik zou zeggen júist vanuit ervaring!

Amclassic-fan schreef:De mtb profs kunnen toch net iets anders op hun fiets zitten dan de gemiddelde forumganger (overigens geldt 't zelfde voor de weg profs)

Is dat wel zo? Brentjens zit (zat) volgens mij echt behoorlijk kort en rechtop op zijn mtb, net als bijvoorbeeld Absolon.

Plaats reactie