Tubeless
Ik ben wel benieuwd hoe tubeless rijders hier omgaan met banden die bijna versleten zijn, maar nog niet helemaal voordat je de bergen ingaat of een ander evenement wil rijden waarbij je liever goede banden hebt. Ik haal dan altijd de banden eraf en zet er nieuwe op, met het idee dat ik later die andere banden nog wel op kan rijden, maar vaak komt dat er niet van. Tubeless kost toch iets meer tijd dan omwisselen met biba en kost ook weer wat sealant etc. Het blijft er dan vaak bij. Hoe gaan jullie hier mee om?
Zoveel langer ben ik niet bezig.NuitKor schreef: ↑22 apr 2023 20:12 Ik ben wel benieuwd hoe tubeless rijders hier omgaan met banden die bijna versleten zijn, maar nog niet helemaal voordat je de bergen ingaat of een ander evenement wil rijden waarbij je liever goede banden hebt. Ik haal dan altijd de banden eraf en zet er nieuwe op, met het idee dat ik later die andere banden nog wel op kan rijden, maar vaak komt dat er niet van. Tubeless kost toch iets meer tijd dan omwisselen met biba en kost ook weer wat sealant etc. Het blijft er dan vaak bij. Hoe gaan jullie hier mee om?
Banden van het wiel halen. Wielen even poetsen en droogmaken. Nieuwe band erop. Met wat water en dreft de wangen van de banden nat maken. Dan banden oppompen tot ze ploppen op de velg. Dan terug lucht eruit, ventiel eraf, latex erin. En dan ventiel er terug op en banden opblazen. Het duurt misschien 15 minuten in totaal.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als ik de bergen in ga, altijd (bijna) nieuwe banden.
Ik haal ze eraf vloeistof eruit, doek erdoor, paar dagen hangen en oprollen en in de la.
@the student, ik heb daar al een aantal keren wat over geschreven, de nieuwere types banden zijn een maat verschoven.
Wat vroeger 25mm was moet je nu 28mm voor kopen op dezelfde velg.
Ze zijn meer naar netto breedte gaan kijken en de meeste fabrikanten pakken nu 20 of 21c voor de maat op het doosje.
Daarom probeer ik ook altijd achter de totale breedte van de band te komen, dus van hiel tot hiel.
Je moet dus nu 28mm of 30mm kopen
Ik haal ze eraf vloeistof eruit, doek erdoor, paar dagen hangen en oprollen en in de la.
@the student, ik heb daar al een aantal keren wat over geschreven, de nieuwere types banden zijn een maat verschoven.
Wat vroeger 25mm was moet je nu 28mm voor kopen op dezelfde velg.
Ze zijn meer naar netto breedte gaan kijken en de meeste fabrikanten pakken nu 20 of 21c voor de maat op het doosje.
Daarom probeer ik ook altijd achter de totale breedte van de band te komen, dus van hiel tot hiel.
Je moet dus nu 28mm of 30mm kopen
Omdat ik altijd met een set banden rijd en dus nooit zomaar een nieuwe band monteer maar altijd twee houd ik altijd wel een 'beter' band over als er een is versleten/kapot o.i.d. De één gooi ik weg en de andere blijft als reserve achter voor het geval . . . echter is het mij maar een enkele keer overkomen een reserve band in te zetten. Met andere woorden de reserve banden hangen bij mij gewoon in de schuur te wachten . . . . .NuitKor schreef: ↑22 apr 2023 20:12 Ik ben wel benieuwd hoe tubeless rijders hier omgaan met banden die bijna versleten zijn, maar nog niet helemaal voordat je de bergen ingaat of een ander evenement wil rijden waarbij je liever goede banden hebt. Ik haal dan altijd de banden eraf en zet er nieuwe op, met het idee dat ik later die andere banden nog wel op kan rijden, maar vaak komt dat er niet van. Tubeless kost toch iets meer tijd dan omwisselen met biba en kost ook weer wat sealant etc. Het blijft er dan vaak bij. Hoe gaan jullie hier mee om?
Laatst heb ik er een paar toch maar weg gegooid, maar heb zelfs nog een gebruikte Ultremo ZX 23mm, One 23mm, Pro One 23mm, Pro One Addex 25mm, Fusion 3 23mm en Fusion 5 25mm op de plank.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb voor mijn trip naar Spanje beide banden vervangen. Ze waren versleten genoeg dat ik ze heb weggegooid, maar anders zou ik op de ene nog wat verder hebben gereden. Helaas gaat trip niet door, zit thuis met wondroos.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Haha ik heb toch nog maar een extra 28mm band gekocht en de nieuwe 25mm naar de voorband gedaan. Ik had er de vorige keer gelukkig nog maar geen sealant in gedaan. Ze bleven ook zonder sealant op druk trouwens. Nu heb ik nog een lichte gebruikte oude serie 25mm 5000TL op reserve. Heb het opgemeten en het is 27.46mm.
Goed, continental is dus goed 1 tot 1.5mm ( in de grote maten ) smaller geworden dan voorheen.
Trouwens ik kan deze banden met de hand omleggen en op de handpomp oppompen. Gemakkelijk is het niet per se, maar de passing valt op deze velgen niet tegen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik ben ook erg tevreden met de service bij Mantel. Maandje terug kon ik 1 van de 2 banden met geen mogelijkheid Tubeless maken. Compressor alles geprobeerd maar kreeg de band niet 'geplopt'. Andere banden gingen probleemloos, zelfs zonder compressor. Deze teruggestuurd en kreeg zonder problemen bedrag terug gestort.
Mantel is top qua service. Al een paar garantiegevallen gehad: even een foto sturen via de mail en ik hoefde het spul niet eens naar ze terug te sturen.
Zelfs een keer gehad dat ik wat klein spul (gespen voor Sidi fietsschoenen) bij een bestelling erbij geleverd kreeg, terwijl ik dat helemaal niet besteld had. Ik had er zelf niks aan (want heb geen Sidi schoenen). Even gebeld, maar was volgens Mantel ook niet de moeite om het terug te sturen. Sterker nog: ik kreeg een cadeaubon van €10 voor mijn eerlijkheid! Heb uiteindelijk ook nog een forumlid blij kunnen maken met de gespen tegen portokosten (briefpost).
Zelfs een keer gehad dat ik wat klein spul (gespen voor Sidi fietsschoenen) bij een bestelling erbij geleverd kreeg, terwijl ik dat helemaal niet besteld had. Ik had er zelf niks aan (want heb geen Sidi schoenen). Even gebeld, maar was volgens Mantel ook niet de moeite om het terug te sturen. Sterker nog: ik kreeg een cadeaubon van €10 voor mijn eerlijkheid! Heb uiteindelijk ook nog een forumlid blij kunnen maken met de gespen tegen portokosten (briefpost).
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350