Tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat is gewoon een foutje van de orderpikker geweest die het in de verkeerde doos heeft gemikt. Tegelijkertijd zat er dus iemand zonder. Kan gebeuren.
Trouwens idem met futurumshop.
Trouwens idem met futurumshop.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Vanmiddag nog eens mogen "genieten" van het voordeel van tubeless fietsen. Op ± 25km van mijn deur, zag ik wat latex druppels uit mijn voorband komen. Dik 5 minuten later was dat druppelen al gestopt. Bij thuiskomst de bandendruk even gecontroleerd, en het verlies was miniem. Morgen in alle rust eens de schade opmeten. Nu heeft de band al ettelijke duizenden kilometers op zijn conto staan, dus is vervanging misschien wel nodig. Ik heb nog een Vredestein Aventura band in de reserve zitten, dus dat zit wel goed.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Vandaag voor het eerste met 30mm tubeless door de Voerstreek gefietst.
Wat een hemels verschil tov de oude setup met C17 velgen en 25mm bandjes op 7 bar
Dan lijkt het wegdek nog enigzins te pruimen
Wat een hemels verschil tov de oude setup met C17 velgen en 25mm bandjes op 7 bar
Dan lijkt het wegdek nog enigzins te pruimen
Less is bore
Mss is je beschrijving verwarrend, maar het hele idee is dat de band juist niet ontplopt als de druk eraf gaat. De band blijft seated, meestal en hopelijk, en de tubeless ready velg helpt daarbij. Mbt vullen, dat gaat het gemakkelijkst via het ventiel nadat je de kern eruit hebt gedraaid. Ik gebruik zelf het liefst een injectieset met een slangetje dat door het ventiel heen gaat.
Ik heb mij hier ook een tijdje druk over genmaakt, en na wat experimenteren ben ik er uit en is het geen probleem meer. (Ik pretendeer niet dat onderstaande voor iedereen altijd zal werken.)
Om te voorkomen dat de band na het het ploppen van de velgrand plopt als je de lucht er uit laat:
1. Het insmeren van de velg met sop is lang niet altijd nodig (uiteraard zijn er sommige combinaties waarmee je er niet aan ontkomt). Het wordt vaak als standaard stap in het proces geadviseerd, maar vergroot de kans dat de band terugplopt tijdens het leeglaten. Probeer eerst te ploppen zonder glijmiddel.
2. Als er dan toch smering tussen band en velg nodig is, gebruik dan water zonder zeep (en pas als dat niet lukt, dan gebruik je een sopje).
Als de band onverhoopt ontplopt:
Toen ik net begon met tubeless setups, heb ik mij daar eindeloos druk over gemaakt en van alles uit de kast gehaald om dat tegen te gaan. Ik ging er namenlijk van uit dat dat een probleem was. Maarrrrrr, uiteindelijk bleek het geen enkel probleem te zijn omdat een eenmaal geplopte band zelden (in mijn geval nooit) volledig terug van de velg af schiet, en vooral niet als je geen of weinig smering hebt gebruikt. Als je dan gewoon via het ventiel (zonder kern) de latex toevoegt, ventielkern plaatst en handmatig oppompt, dan plopt de band overal weer keurig op zijn plek. Eventueel kun eerst je nog een vochtig doekje tusen het ontplopte deel van de band en de velg halen.
Gewoon via het ventiel en niet teveel sealant toevoegen max 30 à 60 ml, afhankelijk van de bandbreedte.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dus niet. Ik breng de band op spanning met de compressor. Gaat de spanning er daarna af (uiteindelijk ook nadat hij drie dagen op spanning is gehouden, door hem bij te pompen met een gewone pomp) dan "ontplopt" hij direct nadat ik de ventiel kern eruit heb gehaald.
Courir c'est mourir un peu
Dank voor je reactie.Janjan schreef: ↑30 apr 2023 09:30Ik heb mij hier ook een tijdje druk over genmaakt, en na wat experimenteren ben ik er uit en is het geen probleem meer. (Ik pretendeer niet dat onderstaande voor iedereen altijd zal werken.)
Om te voorkomen dat de band na het het ploppen van de velgrand plopt als je de lucht er uit laat:
1. Het insmeren van de velg met sop is lang niet altijd nodig (uiteraard zijn er sommige combinaties waarmee je er niet aan ontkomt). Het wordt vaak als standaard stap in het proces geadviseerd, maar vergroot de kans dat de band terugplopt tijdens het leeglaten. Probeer eerst te ploppen zonder glijmiddel.
2. Als er dan toch smering tussen band en velg nodig is, gebruik dan water zonder zeep (en pas als dat niet lukt, dan gebruik je een sopje).
Als de band onverhoopt ontplopt:
Toen ik net begon met tubeless setups, heb ik mij daar eindeloos druk over gemaakt en van alles uit de kast gehaald om dat tegen te gaan. Ik ging er namenlijk van uit dat dat een probleem was. Maarrrrrr, uiteindelijk bleek het geen enkel probleem te zijn omdat een eenmaal geplopte band zelden (in mijn geval nooit) volledig terug van de velg af schiet, en vooral niet als je geen of weinig smering hebt gebruikt. Als je dan gewoon via het ventiel (zonder kern) de latex toevoegt, ventielkern plaatst en handmatig oppompt, dan plopt de band overal weer keurig op zijn plek. Eventueel kun eerst je nog een vochtig doekje tusen het ontplopte deel van de band en de velg halen.
Door werkt bij een wiel van mij helaas niet. (Het andere wiel gaat prima)
Courir c'est mourir un peu