Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2025

pino
Forum-lid HC

pino 18 mar 2025 13:46

mao schreef: 18 mar 2025 13:18

En toch is het vreemd, vouwen schijnen in verhouding betere duursporters te zijn dan mannen heb ik wel eens gelezen.

Wereldrecord marathon bij de vrouwen 2:09 dat is niet zo heel ver vandaan bij de mannen.
Ironman 8:08 VS 7:21
Om maar wat te noemen,
Dat blijkt vooral uit extreme zaken als Kanaalzwemmen.

Het vrouwenpeloton is alleen veel diverser dan het mannenpeloton. Over de hele linie verbetert het niveau wel.
Niet zijken maar reiden !

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 mar 2025 14:02

De mensen die dat soort resultaten boeken zijn per definitie een bepaalde “freak of nature”, die hebben iets wat de gemiddelde mens niet heeft.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 18 mar 2025 17:38

gede schreef: 18 mar 2025 12:58
Ernie C. schreef: 18 mar 2025 12:17
gede schreef: 18 mar 2025 10:19

Hier toon je weer aan dat je té weinig voeling hebt met deze sport. Als u denkt dat 100 km verschil in de benen geen verschil maakt, dan raad ik u aan dat eens te proberen. Ook al wordt er vrij compact gereden, voor velen zal het wel degelijk een verschil geven of ze met 180 km of met 280 km in de benen de Poggio tegen 600 watt op moeten rijden.
Voor 99% van de koersen heb je gelijk, maar MSR wordt meestal beslist door een paar meter te pakken op de Poggio en die uit de breiden in de afdaling of het wordt een sprint. Wellicht dat er wat andere namen boven komen drijven maar het koersverloop blijft identiek.
Je begrijpt het niet helemaal. Het koersverloop/- scenario blijft uiteraard onveranderd, maar met 100 km extra heb je zeker extra vermoeidheid die net te veel is voor de meeste renners. Je krijgt dus meer selectie bovenop de top.

En dat het steeds meer een Scheldeprijs wordt? Flauwekul. MSR is altijd al een koers geweest voor sprinters met genoeg punch om de Poggio over te geraken. Ik heb het nooit anders geweten.
Nochtans, kijk hier op deze website eens niet naar de vrouwen maar naar de lijst van winnaars? https://www.sportuitslagen.org/wielrenn ... sup38.html
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 18 mar 2025 18:05

daniel1975 schreef: 18 mar 2025 12:17 Pogi als een baksteen naar beneden denk/vrees ik. En bidden dat het goed gaat.
is de Poggio selectief genoeg om écht het verschil bergop te maken? Zit maar 300-400m 6-7% in toch? Rest is 2-3%.
Pidcock is ook vrij goed als baksteen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 mar 2025 21:02

gede schreef: 18 mar 2025 12:58
Ernie C. schreef: 18 mar 2025 12:17
gede schreef: 18 mar 2025 10:19

Hier toon je weer aan dat je té weinig voeling hebt met deze sport. Als u denkt dat 100 km verschil in de benen geen verschil maakt, dan raad ik u aan dat eens te proberen. Ook al wordt er vrij compact gereden, voor velen zal het wel degelijk een verschil geven of ze met 180 km of met 280 km in de benen de Poggio tegen 600 watt op moeten rijden.
Voor 99% van de koersen heb je gelijk, maar MSR wordt meestal beslist door een paar meter te pakken op de Poggio en die uit de breiden in de afdaling of het wordt een sprint. Wellicht dat er wat andere namen boven komen drijven maar het koersverloop blijft identiek.
Je begrijpt het niet helemaal. Het koersverloop/- scenario blijft uiteraard onveranderd, maar met 100 km extra heb je zeker extra vermoeidheid die net te veel is voor de meeste renners. Je krijgt dus meer selectie bovenop de top.

En dat het steeds meer een Scheldeprijs wordt? Flauwekul. MSR is altijd al een koers geweest voor sprinters met genoeg punch om de Poggio over te geraken. Ik heb het nooit anders geweten.
Veel extra sprinters houd je echter niet over, misschien 1 of 2 en heel misschien een extra puncher, maar gezien de extra fitheid van het moderne peloton doen die 300km nu veel minder dan vroeger. Dat is dan wel weer afhankelijk van het weer. Deze editie zal zwaarder worden met regen en wind op kop.

Hetzelfde geldt voor het effect van die paar heuveltjes. Er worden nu hogere vermogens getrapt dan ooit en samen met de aero voordelen in het huidige peloton geeft dat de heuvels minder effect. We gaan dus de komende jaren meer sprinters met helpers overhouden. Natuurlijk is het vergelijk met de Scheldeprijs wat overdreven, maar de kansen voor een klimmer of zelfs een type vd Poel/van Aert zullen de komende jaren alleen maar minder worden denk ik, al is het maar omdat ze zelf een nog snellere man in de ploeg hebben die over de Poggio kan komen.
Campagnolo Ultra Dork

gede
Forum-lid

gede 18 mar 2025 21:15

Ernie C. schreef: 18 mar 2025 21:02
Veel extra sprinters houd je echter niet over, misschien 1 of 2 en heel misschien een extra puncher, maar gezien de extra fitheid van het moderne peloton doen die 300km nu veel minder dan vroeger. Dat is dan wel weer afhankelijk van het weer. Deze editie zal zwaarder worden met regen en wind op kop.

Hetzelfde geldt voor het effect van die paar heuveltjes. Er worden nu hogere vermogens getrapt dan ooit en samen met de aero voordelen in het huidige peloton geeft dat de heuvels minder effect. We gaan dus de komende jaren meer sprinters met helpers overhouden. Natuurlijk is het vergelijk met de Scheldeprijs wat overdreven, maar de kansen voor een klimmer of zelfs een type vd Poel/van Aert zullen de komende jaren alleen maar minder worden denk ik, al is het maar omdat ze zelf een nog snellere man in de ploeg hebben die over de Poggio kan komen.
Kans voor een klimmer ?? Milaan-Sanremo is nooit iets geweest voor pure klimmers. En of die 300 km nu veel minder doen dan vroeger, ik vind dat allemaal nogal snel gezegd en weinig onderbouwd. Ga maar eens 300 km rijden tegen 50 km/u en dan doen we een praatje of je dan iets voelt als je de Poggio op moet aan 600-700 watt.

Bugno, Chiappucci, Jalabert, Zabel, Tchmil, Freire, Petacchi, Cipollini, .... vallen die u onder klimmers ?? Dat waren sprinters met genoeg punch om (al dan niet met extra rode bloedcellen) hard een klein nijdig heuveltje over te geraken... Tiens, net als vandaag dus.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 18 mar 2025 23:23

gede schreef: 18 mar 2025 21:15
Ernie C. schreef: 18 mar 2025 21:02

Kans voor een klimmer ?? Milaan-Sanremo is nooit iets geweest voor pure klimmers. En of die 300 km nu veel minder doen dan vroeger, ik vind dat allemaal nogal snel gezegd en weinig onderbouwd. Ga maar eens 300 km rijden tegen 50 km/u en dan doen we een praatje of je dan iets voelt als je de Poggio op moet aan 600-700 watt.

Bugno, Chiappucci, Jalabert, Zabel, Tchmil, Freire, Petacchi, Cipollini, .... vallen die u onder klimmers ?? Dat waren sprinters met genoeg punch om (al dan niet met extra rode bloedcellen) hard een klein nijdig heuveltje over te geraken... Tiens, net als vandaag dus.
Zaterdag ;)
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 19 mar 2025 07:29

Het was maar om aan te geven dat Pogacar (een klimmer weet u wel), ondanks zijn enorme talent niet zomaar favoriet is.
Campagnolo Ultra Dork

jbams
Forum-lid

jbams 19 mar 2025 07:33

Jammer dat Nokere Koerse niet meer op de Nokereberg finished. Ik snap het natuurlijk volledig qua veiligheid, maar die aankomst was wel uniek. Ergens hoop ik dat de lokale gemeente die aanloop-weg toch eens gaat aanpakken zodat we in de toekomst gewoon weer de kasseienklimtsprint zien

gede
Forum-lid

gede 19 mar 2025 08:46

Ernie C. schreef: 19 mar 2025 07:29 Het was maar om aan te geven dat Pogacar (een klimmer weet u wel), ondanks zijn enorme talent niet zomaar favoriet is.
Mijn excuses, maar ik vind dat dus weeral onzin. Pogacar is helemaal geen 'klimmer', Pogacar is een mega-allrounder. En Pogacar start bijna overal met winstkansen, dus ook zaterdag. Een type Pogacar is al 30 jaar geen topfavoriet in MSR, dat zijn, ik herhaal, sprinters en punchers die scherp genoeg staan om vooraan over de Poggio te komen. De Poggio oprijden heeft met 'klimmen' niets te maken.

CALPE
Forum-lid

CALPE 19 mar 2025 08:48

Ernie C. schreef: 19 mar 2025 07:29 Het was maar om aan te geven dat Pogacar (een klimmer weet u wel), ondanks zijn enorme talent niet zomaar favoriet is.
Net omdat Pogacar zijn absolute klasse in het klimwerk hier niet overheersend
kan uitspelen, maakt dat je enkel respect en bewondering kan opbrengen voor deze ronderenner,
om überhaupt het lef en de grinta te bezitten om zich hier alsnog aan te wagen.

Hij plaatst renners zoals Vingegaard, Roglic en Evenepoel (ook indien hij geen blessure heeft),
die al jaren hun kat naar deze koers sturen, compleet in zijn schaduw omdat die lekker binnen hun comfortzone blijven.

Elke renner die het boeltje op stelten durft zetten, gun ik de zege in MSR......maar op basis van
van bovenvermelde gun ik het de Sloveense lefgozer nog meer!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 mar 2025 09:08

Ja en nee; als hij nu weer zowat alles weg gaat kapen waar hij start ben ik zo rond mei al wel Pogi-moe hoor.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie