Tubes for Dummies
-
- Forum-lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 26 apr 2012 15:04
Ik heb een 2e hands setje wielen gekocht en daarbij wat gebruikte reservetubes gekregen. Ik was van plan om nieuwe tubes aan te schaffen en deze in de kelder (koel, droog en donker) een paar maanden te laten rijpen tot volgend seizoen en dit seizoen de gebruikte tubes op te rijden.
Hoe maak ik de reservetubes zelf het beste schoon? Ik kan me namelijk voorstellen dat het gebruik van bijvoorbeeld wasbenzine op de onderkant van je band niet bevorderlijk is.
Ook blijven er nog kleine restjes lijm (niet veel) achter op het velgbed, ik verwacht niet dat deze ervoor zorgen dat mijn band omhoog komt en krijg deze restjes er ook niet met wasbenzine af helaas. Gewoon maar laten zitten lijkt mij in deze het beste.
Vanavond een potje lijm halen bij de LBS en dan gaan we aan de slag.
Hoe maak ik de reservetubes zelf het beste schoon? Ik kan me namelijk voorstellen dat het gebruik van bijvoorbeeld wasbenzine op de onderkant van je band niet bevorderlijk is.
Ook blijven er nog kleine restjes lijm (niet veel) achter op het velgbed, ik verwacht niet dat deze ervoor zorgen dat mijn band omhoog komt en krijg deze restjes er ook niet met wasbenzine af helaas. Gewoon maar laten zitten lijkt mij in deze het beste.
Vanavond een potje lijm halen bij de LBS en dan gaan we aan de slag.
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van tubes en heb sinds kort een setje carbon wielen waar ik zelf de tube op heb gelijmd volgens de tips in dit topic. Afgelopen weekend reed ik met de wielen een wedstrijd en was er een valpartij vlak voor mij. Ik moest vol in de remmen, maar kon niet op tijd stoppen en raakte de rug van een voor mij liggende renner. Hierbij klapte mijn voorwiel naar links en viel ik. Bij deze actie is er blijkbaar veel druk op de tube gekomen, want deze is over een lengte van ongeveer 20 centimeter van de velg af geschoven.
Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt met valpartijen? En moet ik nu twijfelen aan mijn plak kunsten?
De rest van de tube lijkt nog goed vast te zitten. En gelukkig is het wiel zelf niet beschadigd. Bij eerdere snelle bochten en op slecht wegdek gaf de tube geen krimp en een heel zeker gevoel.
Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt met valpartijen? En moet ik nu twijfelen aan mijn plak kunsten?
De rest van de tube lijkt nog goed vast te zitten. En gelukkig is het wiel zelf niet beschadigd. Bij eerdere snelle bochten en op slecht wegdek gaf de tube geen krimp en een heel zeker gevoel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Natuurlijk moeilijk na te gaan wat er gebeurd is tijdens je valpartij maar ik denk niet dat je tube mag loskomen. Ik heb het geluk dat mijn tubeplakker een ervaren mecanicien is die al jaren meedraait in het profpeloton en als hij een tube geplakt heeft die dan na een paar weken sneuvelt met een sneetje bv dan hou ik daar werkelijk blaren aan over eer ik die van de velg krijg. Het moment zelf vervloek ik hem dan maar het is wel telkens de bevestiging dat die tube er niet afkomt tijdens een afdaling in de Alpen. Hij gaat er nog steeds prat op dat hij nog nooit een afgelopen tube gehad heeft.
Zeker niet panikeren want zo makkelijk komt een tube die onder druk staat niet van je velg maar ik ben van mening dat ze er niet mag afkomen bij een gewone valpartij.
Zeker niet panikeren want zo makkelijk komt een tube die onder druk staat niet van je velg maar ik ben van mening dat ze er niet mag afkomen bij een gewone valpartij.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Heb jaren met die dingen gereden, en hij mag er inderdaad niet "zomaar" afkomen. Een valpartij is echter wat anders. Als je kijkt naar de luchtbeelden waarbij Tylar Farrar (in het begin van de tour) valt terwijl hij aan het duwen is tegen Tom Veelers zie je ook dat zijn voor tube eraf loopt. Dus zo raar is dat niet bij een valpartij.
Ik heb voor het eerst tubes gelijmd op carbon. Echter, hoe kan ik goed controleren of ze vast zitten? Als ik tegenover het ventiel hard aan de tube trek (zonder lucht in de tube), komt hij aan de zijkanten wel ietsjes los. Is dit normaal? Heb overigens wat zeepsopwater gebruikt bij het monteren.
Moeilijk te beoordelen van een afstand. Als je hard er tegen duwt laat ie natuurlijk een beetje los echter moet niet zo zijn dat je de tube ervan duwt, controleer ook zo altijd en kijk ook of er lijm draden aan de zijkant ontstaan tussen tube en velg meestal een teken dat het goed zit.mashdix schreef:Ik heb voor het eerst tubes gelijmd op carbon. Echter, hoe kan ik goed controleren of ze vast zitten? Als ik tegenover het ventiel hard aan de tube trek (zonder lucht in de tube), komt hij aan de zijkanten wel ietsjes los. Is dit normaal? Heb overigens wat zeepsopwater gebruikt bij het monteren.
Heb laatst ook de tip met zeepsopwater geprobeerd, succesvol moet ik zeggen centreren ging toch wel makkelijker.
Heb je het gevoel dat het niet goed vast zit eraf halen en opnieuw beginnen, je wilt natuurlijk niet dat ie eraf rolt
YFood !!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Ze moeten heel vast zitten want als ik een tube die nog niet zo oud is moet vervangen dan eindig ik steevast met blaren! Veel laat dat dan ook niet los.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Ik rijd al jaren triathlons (van 1/8e tot halve) op wielen met tubes. Ik neem een busje pit stop mee en die twee keer dat ik lek reed was daarmee het probleem ook opgelost. Echter. Over 3 weken ga ik de Ironman in Wales doen. Daar heb ik me het hele jaar op voorbereid.
Wat ik dus wil voorkomen is dat ik nu net deze keer tijdens het grote doel niet genoeg heb aan dat busje (bij lek). Het plan is dus om een reserve tube mee te nemen en een plaklint.
Nu komen de vragen.
1. Is een plaklint het handigst? Of moet ik de tube van tevoren met lijm insmeren en zo meenemen hopende dat er nog genoeg goede lijm op de velg zit om de 180 km uit te rijden? Hij hoeft echt niet op de mm nauwkeurig recht te zitten. Prioriteit is gewoon de 180 km op een veilige manier uitrijden en een stukje lopen erna.
2. In principe rijd ik met continental competion. Daar wil ik gewoon een nieuwe van kopen en die in mijn bidonhouder achter het zadel stoppen. Is dat een goed plan, of kan ik beter een tube die erom ligt eraf (laten) halen die als reserve inzetten en een nieuwe (laten) lijmen?
3. zie ik het misschien totaal verkeerd en is er een andere en betere oplossing.
Ben benieuwd naar jullie adviezen.
Wat ik dus wil voorkomen is dat ik nu net deze keer tijdens het grote doel niet genoeg heb aan dat busje (bij lek). Het plan is dus om een reserve tube mee te nemen en een plaklint.
Nu komen de vragen.
1. Is een plaklint het handigst? Of moet ik de tube van tevoren met lijm insmeren en zo meenemen hopende dat er nog genoeg goede lijm op de velg zit om de 180 km uit te rijden? Hij hoeft echt niet op de mm nauwkeurig recht te zitten. Prioriteit is gewoon de 180 km op een veilige manier uitrijden en een stukje lopen erna.
2. In principe rijd ik met continental competion. Daar wil ik gewoon een nieuwe van kopen en die in mijn bidonhouder achter het zadel stoppen. Is dat een goed plan, of kan ik beter een tube die erom ligt eraf (laten) halen die als reserve inzetten en een nieuwe (laten) lijmen?
3. zie ik het misschien totaal verkeerd en is er een andere en betere oplossing.
Ben benieuwd naar jullie adviezen.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
1: Een reserve tube meenemen is een goed idee. Wel thuis voorlijmen en opspannen op een velg. Voorlijmen is de tube één of twee keer goed insmeren met lijm. Vervolgens laten drogen en de tube oprollen met de lijmkant naar elkaar toe.
Als je geen velg hebt om op te spannen, neem dan een soepel en lichte reserve tube mee. Mijn ervaring met Conti comp is dat ze heel stug zijn en moeilijk op de velg te krijgen zijn als ze nieuw zijn. Een Vittoria Tube is bijvoorbeeld veel soepeler.
Je idee om achter een nieuwe tube conti comp te lijmen en vervolgens de tube die eraf komt als reserve mee te nemen, lijkt mij een goed idee!
Als je geen velg hebt om op te spannen, neem dan een soepel en lichte reserve tube mee. Mijn ervaring met Conti comp is dat ze heel stug zijn en moeilijk op de velg te krijgen zijn als ze nieuw zijn. Een Vittoria Tube is bijvoorbeeld veel soepeler.
Je idee om achter een nieuwe tube conti comp te lijmen en vervolgens de tube die eraf komt als reserve mee te nemen, lijkt mij een goed idee!
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik heb laatst zelf mijn tubular band geplakt en weer dichtgenaaid. Ging heel goed, maar het vastplakken van het velglint is mislukt. Band is nu eigenlijk niet mooi genoeg meer om te monteren. Welke lijm gebruiken jullie voor het vastplakken van de velgbed band?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29