Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 04 nov 2010 21:59

Die reacties gaan natuurlijk helemaal nergens over. (IMHO?)

100 rijden of door rood fietsen is een inschatting die je op dat moment maakt.
Neem je het risico wel of niet, je beslist op dat moment, anticiperend op een bepaalde situatie.
Een helm zet je niet op of af als je aan het vallen bent.

Begrijp me niet verkeerd...het maakt me werkelijk geen ruk uit of iemand anders wel of geen helm draagt.
Moet je allemaal lekker zelf weten, net als 100 rijden op een 80k weg of door rood rijden.

Edit: dat je beter op zou letten als je 100 doet of door rood gaat is inderdaad kolder, je gaat te hard, gaat door rood...je loopt risico, opletten of niet.
FacebookS3RSSite

d.s.
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 25 jul 2006 15:41

d.s. 04 nov 2010 22:07

Vandaag een ongeluk meegemaakt met 2 fietsers.
Waren 2 jongeren van rond de 15 jaar met de koersfiets.
1 had de weg overgestoken zonder kijken en is opgeschept geweest door een auto.
Fiets lag 20 meter verder in de wei en was doormidden.
Fietser lag in de gracht.
Hij wordt momenteel geopereerd aan de hiel en verder nog een breuk in zijn hand en tal van schaafwonden.
De helm was gebarsten op vele plaatsen.
Was het de helm niet geweest, dan was het zijn hoofd.

dummy
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 jun 2007 12:42

dummy 04 nov 2010 22:21

[quote="danny1407"]...het maakt me werkelijk geen ruk uit of iemand anders wel of geen helm draagt.
Moet je allemaal lekker zelf weten, net als 100 rijden op een 80k weg of door rood rijden...[/quote]
Een klein nuanceverschilletje wellicht: Als jij door rood rijdt, of (veel) te hard, of zit te bellen/netwerken achter het stuur, et cetera, dan neem jij ook het risico anderen aan gort te rijden. Geldt niet voor een niet-helmdrager, dacht ik.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 04 nov 2010 22:37

[quote="Daniel1975"]Nogmaals: houden alle helmdragers zich aan alle verkeersregels?
Ik ben nog steeds van mening dat iedereen die hier "NEE" invult verder zijn of haar mond moet houden. Door rood fietsen is ook levensgevaarlijk en 100 op een 80km polderweg ook.
Pas als je zoiets nooit gedaan hebt mag je een belerend verhaal tegen een ander af gaan steken.[/quote]

de niet helmdragers houden zich net zo goed niet aan de verkeersregels..
:winkthumb:

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 04 nov 2010 22:47

[quote="Kees0251"]
Het nut van een helm is vooral:
Ik voel me goed want mij overkomt niks met een helm op mijn kop en kijk tevens neer op al die idioten die niet hetzelfde voelen.

Dus bespaar mij dat artikel.
[/quote]

Juist ja. Nog even nagekeken maar jij Kees0251 was het toch ook die, na een kind met je racer omver hebt gereden, gewoon doorkachelde (http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=6&TID=44895).

Dan kun jij lopen zeiken hoe je aan je kinderen moet verkopen als je gevallen bent zonder helm. Hoe vertel je dat Papa een kind omver reedt en niet eens stopte oid terwijl hij dat aangereden kind op de weg zag liggen?
Heb je wel een helm op je kop maar geen fatsoen in je donder!! IK kijk dus NEER op DAT soort mensen. Geen helm voor nodig.

Dit afgezien van wie er schuld had:

[quote="Kees0251"]
Afgelopen zondag reed ik op een fietspad (met bordjes als zodanig aangegeven) bij Beverwijk door een bosje bij een begraafplaats en zag, voor mij rechts , een paar voetgangers naderen.
Ik ga uiterst links rijden en ter hoogte van de wandelaars springt er een jochie van zo 10/11 jaar achter de voorop lopende man in mijn weg .
Ik raakte hem vol met mijn rechterschouder en bleef ternauwernood op de fiets, zonder mijn in de koersjaren opgedane stuurvastheid was ik zeker ook op mijn muil gegaan, maar de jongen was kansloos, keek gewoon niet uit zijn doppen.
Achteromkijkend zie ik het knulletje plat op de grond liggen en in een flits besluit ik door te rijden en zodoende de confrontatie met de familie uit de weg te gaan.
Behalve dat ik er flink de sokken inhad (plm. 35) deed ik niets verkeerds , maar ik had absoluut geen zin mijn dag te laten verpesten door zinloze discussies met boze lieden, bovendien was er toch niets meer aan te doen en was het 100% zijn eigen schuld.

Verder nog een fijne rit gehad.
Hoe denken wij daarover?
[/quote]


Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 04 nov 2010 23:33

Het door mij beschreven voorval heeft niets te maken met mijn mening over helmen.
Je mening over het voorval respecteer ik, ik vroeg er ook letterlijk om.

Helmen zijn, net als winterbanden voor sommigen het bewijs dat men over een superieure moraal beschikt, een middel om zich te verheffen boven de domme medemens.
Deze behoefte om de medemens dwingend op te zadelen met sommige dingen is mij persoonlijk geheel vreemd, ik zie DAT als dom kuddegedrag.
Menselijk en begrijpelijk, maar laat het geheven vingertje achterwege.....

Mijn kinderen zijn 22 en 29 en die hoef ik niks meer te verkopen, ze denken er vast heel anders over dan ik en so what?
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 04 nov 2010 23:41

Hoi Kees,

Moet je me toch eens uitleggen hoe je dat rijmt met je post van wat dagen geleden:

[quote="Kees0251"]
Het nut van een helm is vooral:
Ik voel me goed want mij overkomt niks met een helm op mijn kop en kijk tevens neer op al die idioten die niet hetzelfde voelen.

Dus bespaar mij dat artikel.
[/quote]

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

realgiosbeast
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2010 23:58

realgiosbeast 04 nov 2010 23:51

Gaat nergens over deze discussie.

Slotje zeg ik, slotje..

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 05 nov 2010 08:19

[quote="Kees0251"]

Helmen zijn, net als winterbanden voor sommigen het bewijs dat men over een superieure moraal beschikt, een middel om zich te verheffen boven de domme medemens.[/quote]

Het gaat helemaal niet om supirioriteit. Het gaat om je eigen gezondheid en veiligheid.

Met winterbanden is het als vallen met een helm: als je eenmaal een situatie meegemaakt hebt waarbij je ze echt nodig had, wil je niet anders meer. Als je het risico wil nemen, voor mij best. Ik zie alleen de argumenten niet en hoor ze ook niet.

Het niet confirmeren aan de rest en de noodzaak om te laten zien dat je een andere keus maakt lijken de motiveringen.

Het supirieur voelen aan de rest qua fietstechniek lijkt verder de geest te voeden met het gevoel dat een helm voor hun niet nodig is.

Slaap zacht......
Twitter: @rbruijns

dummy
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 jun 2007 12:42

dummy 05 nov 2010 13:15

Een topic-titel in gebiedende wijs zegt veelal genoeg, en werkt doorgaans averechts: “Draag een helm”. Doet me denken aan: “Af. Gaat liggen. Pak bal.”

Slaap inderdaad zacht, gij almachtige helmdrager. ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39548
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 nov 2010 13:29

[quote="danny1407"]100 rijden of door rood fietsen is een inschatting die je op dat moment maakt.
Neem je het risico wel of niet, je beslist op dat moment, anticiperend op een bepaalde situatie.
Een helm zet je niet op of af als je aan het vallen bent.[/quote]

Klopt, deze mensen anticipeerden ook op de lege weg voor zich....
Afbeelding
Less is bore

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 05 nov 2010 13:35

hadden ze een helm op?
:winkthumb:

Plaats reactie